آزادگان در دوران اسارت حافظ قرآن و نهج‌البلاغه شدند/تبدیل مساجد به مراکز فرهنگی در جامعه معجزه ایجاد می‌کند
آزادگان در دوران اسارت حافظ قرآن و نهج‌البلاغه شدند/تبديل مساجد به مراکز فرهنگي در جامعه معجزه ايجاد مي‌کند
امام جمعه موقت تهران؛

آزادگان در دوران اسارت حافظ قرآن و نهج‌البلاغه شدند/تبدیل مساجد به مراکز فرهنگی در جامعه معجزه ایجاد می‌کند

حجت‌الاسلام و المسلمين ابوترابي‌فرد، با اشاره به اينکه آزادگان در دوران اسارت يا حافظ قرآن شدند يا نهج‌البلاغه گفت: آنها اردوگاه را تبديل به مرکز فرهنگي کردند و امروز اگر ما مساجد را به مرکز فرهنگي تبديل کنيم در جامعه معجزه مي شود.
شناسه خبر : 32354 تاریخ انتشار : ۳۰ آبان ۱۴۰۰ زمان انتشار : ۱۸:۵۹

به گزارش ستاد ارتباطات رسانه‌ای (فهما)، آیین اختتامیه جشنواره کتاب بچه های مسجد(فهما) امروز یکشنبه 30 آبان‌ماه با حضور «یاسر احمدوند» معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، حجت‌الاسلام و المسلمین «سیدمحمدحسن ابوترابی» امام جمعه موقت تهران، حجت‌الاسلام و المسلمین «حبیب‌رضا ارزانی» رئیس ستاد هماهنگی کانون‌های مساجد کشور، «قادر آشنا» مدیر کل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، «علی رمضانی» مدیرعامل موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران، «سعید سعادتی» معاون فرهنگی هنری ستاد فهما، «اسماعیل آذر» رئیس هیات داوران جشنواره، در محل مسجد امام حسین(ع) تهران برگزار شد.

حجت الاسلام و المسلمین ابوترابی فرد، در ابتدای سخنرانی خود ضمن ابراز امیدواری نسبت به تبدیل کتابخانه مساجد به یک کتابخانه پراثر و نقش آفرین اظهار کرد: ما دو کتاب ارزشمند «تکریم» و «تشریع» را در اسلام داریم که هر مسلمانی باید تمامی ساعات عمرش را با این کتاب‌ها سپری کند؛ ما شخصیت‌های بزرگی داشتیم که نَه تنها در حالت بیداری که در حالت خواب نیز با کتاب مأنوس بودند.

امام جمعه موقت تهران افزود: هرکدام از این شخصیت‌های بزرگ و مهم نگاه و نگرشی را مطرح نمی‌کردند مگر اینکه با مطالعه باشد و مطالعه نداشتند مگر اینکه پندی داشته باشد و پندی نداشتند مگر آنکه آن پند ما را به پروردگار نزدیک کند.

وی افزود: ما در چنین مدرسه ای هستیم اما میزان مطالعه در کشور ما خوب نیست؛ این در حالی است که آزادگان در اردوگاه‌ها و در آن شرایط بسیار سخت اردوگاه را تبدیل به المجمع الثقافی کرده بودند، اردوگاه‌ها تبدیل به مراکز فرهنگی شده بودند؛ گاهی اگر نهج البلاغه و کتابی را می‌آوردند روی پاکت های تاید و هر چیز دیگری چند نسخه از آن را می‌نوشتند و این گونه شد که بسیاری در اردوگاه ها حافظ نهج البلاغه و قرآن شدند، بسیاری زبان عربی و حتی یک زبان دیگر را یاد گرفتند.

حجت الاسلام و المسلمین ابوترابی فرد تصریح کرد: این گونه بود که اسرای ما در اردوگاه ها یا دانشجو بودند و یا استاد و یا حتی هر دو، هرکسی هرچه که در توان داشت به دیگران می آموخت.

وی ادامه داد: اگر بتوانیم مساجد خود را به چنین مراکز بزرگ فرهنگی تبدیل کنیم، قطعا معجزه خواهد شد و به کار بسیار بزرگی دست زده‌ایم، من از همه کسانی که در این کار بزرگ تلاش می کنند اعم از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد و کشور و مدیران ستاد تشکر می کنم و هر کاری که از دستم بربیاید برای کمک به آنها انجام خواهم داد.