فعالیت بیش از 11 هزار کتابخانه در کانون‌های مساجد سراسر کشور/مسجد را تبدیل به پایگاه ترویج مطالعه در جامعه کنیم
فعاليت بيش از 11 هزار کتابخانه در کانون‌هاي مساجد سراسر کشور/مسجد را تبديل به پايگاه ترويج مطالعه در جامعه کنيم
رئیس ستاد هماهنگی کانون‌های فهما؛

فعالیت بیش از 11 هزار کتابخانه در کانون‌های مساجد سراسر کشور/مسجد را تبدیل به پایگاه ترویج مطالعه در جامعه کنیم

حجت‌الاسلام و المسلمين ارزاني در جريان اختتاميه جشنواره کتاب بچه‌هاي مسجد(فهما)، با اشاره به فعاليت بيش از 11 هزار کتابخانه در دل کانون‌هاي فرهنگي هنري مساجد سراسر کشور گفت: مسجد را تبديل به پايگاه ترويج مطالعه در جامعه کنيم.
شناسه خبر : 32353 تاریخ انتشار : ۳۰ آبان ۱۴۰۰ زمان انتشار : ۱۸:۵۷

به گزارش ستاد ارتباطات رسانه‌ای (فهما)، آیین اختتامیه جشنواره کتاب بچه های مسجد(فهما) امروز یکشنبه 30 آبان‌ماه با حضور «یاسر احمدوند» معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، حجت‌الاسلام و المسلمین «سیدمحمدحسن ابوترابی» امام جمعه موقت تهران، حجت‌الاسلام و المسلمین «حبیب‌رضا ارزانی» رئیس ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور، «قادر آشنا» مدیر کل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، «علی رمضانی» مدیرعامل موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران، «سعید سعادتی» معاون فرهنگی هنری ستاد فهما، «اسماعیل آذر» رئیس هیات داوران جشنواره، در محل مسجد امام حسین(ع) تهران برگزار شد.

حجت الاسلام و المسلمین ارزانی در این آیین طی سخنانی با اشاره به بخش‌هایی از بیانات مقام معظم رهبری نسبت به تحقق تمدن نوین اسلامی گفت: انس و وارتباط ویژه با کتاب از تاکیدات معظم له است که باید در راستای تحقق هدف مذکور مورد توجه قرار دهیم.

 رئیس ستاد هماهنگی کانون‌های مساجد کشور افزود: این جشنواره اولین رویداد در حوزه کتاب با هدف تقدیر از کانون‌های برتر و به نوعی فعالانی است که به توسعه فرهنگ مطالعه از مسجد کمک می‌کنند.

 حجت الاسلام و المسلمین ارزانی افزود: 16 استان شامل کانون‌های مساجد، کتابداران، فعالان برتر در جلسه امروز حضور دارند و امروز فرصتی بود تا از آنان در محل مسجد تقدیر شود چراکه ما کانون‌ها و کتابخانه‌های مساجد هستیم. 

وی گفت: در کشور 26 هزار و 42 کانون فرهنگی هنری در مساجد داریم که مدیر این کانون‌ها یا امام جماعت مسجد است یا فردی که از سوی او به عنوان مدیر کانون انتخاب می‌شود.

رئیس ستاد هماهنگی کانون‌های مساجد کشور تصریح کرد: ما بیش از 11 هزار کتابخانه در دل مساجد داریم که شاید برخی هفت تا هشت قفسه کتابخانه داشته باشند و برخی 20 هزار جلد کتاب داشته باشند. 

وی ادامه داد: شب گذشته مقاله ای با عنوان (نقشِ در حال تغییر کتابخانه‌ها) خواندم که بسیار جالب بود، این مقاله اقدام به بررسی و و توزیع پرسش نامه در بین افرادی کرده بود که به کتابخانه های آمریکا می آمدند و طی آن مشخص شد که باید بین کتابخانه ها و آسیب‌های اجتماعی پیوند ایجاد شود وگرنه مردم فقط برای خواندن کتاب به کتابخانه نمی آیند، لذا با این تحقیقات به این نتیجه رسیده بودند که این پیوند را میان کتاب، کتابخانه و افرادی که به کتابخانه می آیند در نسبت با مسایل اجتماعی ایجاد کنند.

حجت الاسلام و المسلمین ارزانی افزود: حال توجه کنید که ما این مدل را از 14 قرن قبل داریم، پیامبر(ص) نفرمود که فقط به مسجد بروید و نماز بگذارید، بلکه مسجد محلی برای پاسخ به همه نیازهای مردم است، مدلی که اسلام ارائه می‌کند ویژه است. 


وی گفت: در تمدن اسلامی اتفاق مبارکی که افتاده این است که پرسش از احوال مؤمنان، دکه القضا، کتاب خواندن، مباحثات علمی در مسجد اتفاق می‌افتد، لذا مسجد مدلی است که صرفا برای امروز هم نیست. کتابخانه‌های بزرگ اسلام در اسکندریه، مسجد جامع اصفهان، آندلس و... در جوار مساجد شکل گرفته و تاثیرگذار شدند.


رئیس ستاد هماهنگی کانون‌های مساجد کشور گفت: لذا امروز بر خود می‌بالیم که در مسجد چنین مدلی را داریم، بنابراین باید مسجد را به عنوان یک پایگاه ویژه قرار دهیم تا از این مسیر کتاب و کتابخوانی گسترش یابد، از طرف دیگر ذکر این نکته نیز مهم است که هر کتابی به مسجد وارد نمی‌شود و اگر چنین شود خود مؤمنین جلوگیری می کنند. 

وی افزود: در لبنان مدل زیبایی به نام (المجمع الثقافی) هست که جلسات مختلف، کلاس های درس و بحث، ورزش و بسیاری موارد و فعالیت‌ها در مسجد به مثابه یک پاتوق شکل می‌گیرد و مردم استقبال کردند، ما هم در کانون‌های مساجد مدل های مختلفی را داریم. 

حجت الاسلام والمسلمین ارزانی گفت: به یاد دارم چند سال قبل یکی از ائمه جماعات با من تماس گرفت و در مورد طرحی که بعد از اقامه نماز مغرب و عشا در مسجد اجرا می‌ کردند توضیح داد، این طرح شامل کتابخوانی نمازگزاران بعد از اقامه نماز بود. ستاد هماهنگی کانون‌های مساجد کشور این طرح را در قالب شنبه های کتاب در مساجد اجرایی کرد و تاکنون  35 هزار رکورد در این طرح داشته ایم. 


وی با اشاره به برخی فعالیت‌های ستاد هماهنگی کانون‌های مساجد کشور در عرصه کتاب و کتابخوانی گفت: تاکنون هشت مسابقه کتابخوانی برگزار شده است، همچنین طرح صدای کتاب را اجرایی کردیم که شامل کتاب‌های صوتی خوانش شده از سوی اعضای کانون‌ها است. 

حجت‌الاسلام والمسلمین ارزانی با بیان اینکه تقویت کتابخانه های مساجد نیازمند حمایت است، تصریح کرد: در این عرصه نیازمند حمایت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و شهرداری ها هستیم، همچنین مجلس شورای اسلامی برای تصویب اعتبارات تا از مسیر توسعه کتابخانه‌ها از آسیب‌های اجتماعی جلوگیری می‌شود چراکه این مهم منجر به پر رونق‌تر شدن مسجد می‌شود. 


همچنین در ادامه «احد جاودانی» طی سخنانی ضمن قدردانی از فعالیت‌ها و ابتکارات حجت‌الاسلام والمسلمین حبیب رضا ارزانی و مجموعه ستاد فهما گفت: کارهای بدیعی در عرصه های مختلف از جمله کتاب و کتابخوانی صورت گرفته که جای تقدیر دارد.


مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران افزود: این جشنواره برای نهادینه سازی موضوع کتابخوانی برگزار شده است، موضوع کتاب و کتابخوانی امر ارزشمندی است که در همه جوامع با شدت به آن می‌پردازند، کشورهایی که توسعه یافتند یا در مسیر توسعه هستند تلاش کردند پیوند مردم با کتاب را گسترش دهند.


وی افزود: طرح برگزاری جشنواره کتاب بچه های مسجد بسیار پسندیده است و در راستای ترویج فرهنگ مطالعه و کتاب وکتابخوانی بود. 


جاودانی با اشاره به برخی فعالیت‌های اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران در ترویج فرهنگ مطالعه گفت: انتخاب پایتخت کتابخوانی، روستاها و عشایر دوستدار کتاب، جام باشگاه های کتابخوانی و بسیاری دیگر از فعالیت‌ها از جمله اقدامات اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران در عرصه کتاب و کتابخوانی بود.


مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران تصریح کرد: اما آنچه که نیاز بود به آن توجه شود، کتاب و کتابخوانی در مساجد بود که این مساله در ستاد هماهنگی کانون‌های مساجد کشور محقق شد و امیدواریم که این جشنواره استمرار داشته باشد و جامعه اسلامی از برکات آن بهره مند شوند.


در ادامه «اسماعیل آذر» گفت: کتاب به ما تجربه بزرگان را می‌دهد، آمده است که حضرت رسول(ص) به مسجدی رفتند و دو گروه را دیدند که یکی مشغول علم آموزی و گروه دیگر مشغول عبادت و زهد بودند، پیامبر(ص) به سوی گروهی رفت که علم آموزی می کردند؛ سعدی این جریان را به خوبی در ابیاتی به تصویر کشیده است. در واقع عابد دست خودش را می گیرد اما عالم هم دست خود و هم دست جامعه را می‌گیرد.

رئیس هیات داوران جشنواره کتاب بچه های مسجد افزود: در جریان داوری به نویسندگان جوانی برخوردیم که تفکر متعالی داشتند، من پیشنهاد کردم که این آثار در جایی معرفی به جامعه شود. آنچه که برای من حادث شد شخصیت هایی بودند که در نقاط مختلف کشور گُم هستند و این جشنواره منجر به معرفی آنان شد.