برگزیدگان جشنواره ملی هنرهای تجسمی «ترنج» 10 دی تجلیل می‌شوند
برگزيدگان جشنواره ملي هنرهاي تجسمي «ترنج» 10 دي تجليل مي‌شوند

برگزیدگان جشنواره ملی هنرهای تجسمی «ترنج» 10 دی تجلیل می‌شوند

برگزيدگان جشنواره ملي هنرهاي تجسمي «ترنج» 10 دي طي برگزاري آيين اختتاميه تجليل مي‌شوند.
شناسه خبر : 32080 تاریخ انتشار : ۲۳ آبان ۱۴۰۰ زمان انتشار : ۱۳:۲۹
به گزارش ستاد ارتباطات رسانه‌ای (فهما)، همزمان با سومین رویداد ملی فهما جشنواره ملی هنرهای تجسمی «ترنج» با عنایت به منویات مقام معظم رهبری(مدظله‌العالی) در عرصه هنر برگزار می‌شود. معظم‌له در سخنان خود بیان داشتند که «هنر در جمهوری اسلامی یک وسیله و ابزار و از شمار بهترین هاست. اگر جمهوری اسلامی حرفی برای گفتن و یا ایده ای برای عرضه کردن دارد این عرضه باید با بهترین شیوه ها که همان هنر است انجام گیرد».
  
این جشنواره با هدف تحقق مطالبات رهبر معظم انقلاب اسلامی، عمل به شعار سال 1400 «تولید، پشتیبانی‌ها و مانع‌زدایی‌ها » و در جهت بهره‌مندی از ظرفیت کم‌نظیر اصحاب فرهنگ و هنر مسجدی و اعضای کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور، در حوزه هنر ارزش‌آفرین و متعالی، با محوریت و همکاری ستاد هماهنگی کانون‌های مساجد، اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و دیگر دستگاه‌های فرهنگی و اجرایی استان اردبیل، کانون فرهنگی هنری «الهادی» این استان و با حمایت دفتر هنری معاونت فرهنگی هنری ستاد هماهنگی کانون های مساجد کشور و همکاری ستادهای استانی کانون‌های مساجد سراسر کشور برگزار می‌شود.
مشارکت اعضای کانون‌های فرهنگی هنری مساجد در تحقق شعار سال 1400 تولید، پشتیبانی‌ها و مانع‌زدایی‌ها، افزایش تولید محصولات فرهنگی، هنری و دینی به همت بچه های مساجد کشور، کشف استعدادها و حمایت بیش از پیش از هنرمندان مسجد محور خصوصاً در حوزه هنرهای تجسمی، غنی‌سازی اوقات فراغت اعضای کانون های مساجد، ایجاد رقابت سالم و هوشمند ویژه آحاد جامعه خصوصاً نوجوانان و جوانان به عنوان اهداف برگزاری این جشنواره اعلام شده است.

 

این گزارش می افزاید: رویکرد جشنواره ملی هنرهای تجسمی ترنج، استفاده از ظرفیت هنر برای تحقق شعار تولید، پشتیبانی‌ها و مانع‌زدایی‌ها مورد مطالبه رهبر معظم انقلاب و حضور اصحاب فرهنگ و هنر مسجدی در فرهنگ سازی و ترویج ارزش های والای انقلاب اسلامی و نیازهای اساسی کشور خصوصاً تولید، کار و اشتغال، شناسایی و رقابت آثار هنرمندان تجسمی سراسر کشور خصوصاً نوجوانان و جوانان مسجدی است.

 

جشنواره ملی هنرهای تجسمی ترنج در موضوعات «قرآن و سیره اهل بیت(ع)»، «مسجد و گام دوم انقلاب»، «پیشرفت و امید به آینده»، «مقاومت و عزت ایرانی»، «موضوع ویژه: نقش مساجد در بهداشت و سلامتی مردم و کنترل و مقابله با بیماری کرونا» برگزار می شود.
داوری آثار این جشنواره در سه بخش آزاد، کانونی و ویژه روستا و عشایر صورت می گیرد. بخش آزاد جشنواره شامل افرادی است که در کانون های فرهنگی هنری مساجد عضویت ندارند. بخش کانونی شامل افرادی است که در کانون های فرهنگی هنری مساجد عضویت داشته و در سامانه اینترنتی بچه های مسجد ثبت شده باشند و بخش ویژه روستا و عشایر نیز شامل افرادی است که اهل روستا و عشایر هستند و در صورت انتخاب آثار در صورت لزوم از طریق مراجع ذیصلاح مورد تایید قرار گیرند البته می توانند به صورت آزاد یا کانونی در این بخش شرکت کنند.

 

این گزارش می افزاید: شرایط و  مقررات عمومی رقابت در جشنواره ملی هنرهای تجسمی ترنج شامل این موارد است:

 

-شرکت برای عموم علاقمندان با شرایط سنی 16 سال به بالا خواهد بود.
-اجرای خلاقانه و مبتکرانه به شکل گروهی یا فردی می تواند صورت پذیرد.
-حق انتشار عمومی و تخصصی و استفاده از آثار ارسالی در قالب تولیدی یا نمایشگاهی و رسانه ای با ذکر نام صاحب اثر برای استان برگزار کننده محفوظ است.
-هنرمندان حتما باید موضوع اثر خود را اشاره نمایند در غیر اینصورت دبیرخانه جشنواره رأساً طبق محتوای اثر، موضوعی را انتخاب می نماید و در هنگام داوری با کسر امتیاز مواجه خواهد شد.
-ثبت نام و ارسال اثر به منزله پذیرش کامل قوانین و مقررات و اعلام مالکیت اثر توسط ارسال کننده بوده و در صورت اثبات خلاف این امر در هرمرحله ای ، اثر ارسالی حذف شده و ارسال کننده پاسخگوی کلیه مسئولیت های قانونی ، اخلاقی و شرعی آن خواهد بود و برگزار کننده مسئولیتی در قبال چنین اقدامی را نخواهد داشت.
-تصمیم گیری در مورد مسائل پیش بینی نشده به عهده برگزار کنندگان است که از طریق روابط عمومی ستاد فهمای استان اردبیل اطلاع رسانی می شود.
از سوی دیگر مقررات و ضوابط رشته ها نیز به تفکیک شامل موارد ذیل می شود:

 

1) نقاشی:
-هر هنرمند می تواند با ارسال حداقل یک و حداکثر 3 اثر با ذکر موضوع در رقابت شرکت کند.
-طول آثار ارسالی حداکثر 100 سانتی متر باشد.
-تکنیک آثار ارسالی بصورت آزاد است.
-در داوری آثار رعایت تناسب موضوع، ابعاد و تکنیک و خلاقیت و ایده پردازی مورد نظر خواهد بود.

 

2) گرافیک رایانه ای:
1-ابعاد پوستر(70 × 50) خواهد بود.
2-بهره گیری از کنتراست مناسب و ترکیب رنگ ها
3-ستفاده از عناصر مطلوب و مناسب و نیز انتقال مفاهیم به همراه پویایی و ایجاز
4-در این رشته هم بصورت فردی وگروهی می توان شرکت کرد.
5-هر طراح مجاز به ارسال حداکثر 2 اثر با فرمت JPG در اندازه ضلع کوچک حداقل 2450 پیکسل و dpi 300 و حداکثر حجم فایل 5 مگابایت است.

 

3) عکاسی:
-هر عکاس می تواند حداکثر 5 اثر بصورت تک عکس و 7 اثر در قالب یک مجموعه عکس مستند یا مفهومی (چیدمان) ارسال  کند.
-تنها آثاری پذیرفته خواهد شد که از تولیدات سال های 1396 به بعد باشد.
-آثار ارسالی نباید قبلاً در هیچ یک از جشنواره های ملی و داخلی یا خارجی پذیرفته شده باشد. موارد شهرستانی و استانی اشکالی ندارد.
-لازم است آثار با فرمت JPEG در ابعاد(70 × 50) برای عکاسی حرفه ای و (29 × 21) برای عکاسی با موبایل با رزولیشن dpi 300 ارسال گردد.

 

4) خوشنویسی:
-این رشته در 2 بخش حرفه ای و تجربی برگزار می شود.
-قالب های این رشته شامل نستعلیق و ثلث باشد.
-هر هنرمند باید حداکثر 2 اثر با فرمت JPG و با حجم تقریبی 1 مگابایت به جشنواره ارسال کند.
-فایل های دیجیتالی که فاقد کیفیت باشند در مرحله انتخاب بررسی نخواهند شد.
-در صورت راه یابی  و انتخاب اثربه بخش مسابقه، افراد باید اصل اثر را بدون قالب به دبیرخانه ارسال کنند/
-خلق اثر بایستی بین سال های 96 تا 1400 باشد.
-عبارات می تواند در 2 زبان فارسی و عربی نگاشته شده باشد.
علاقه مندان برای شرکت در این جشنواره باید وارد بخش کاربری خود در سامانه بچه های مسجد به نشانی  https://bachehayemasjed.ir/signin شوند. در ادامه روی بخش «فعالیت‌های من» کلیک کنند. در گام بعدی روی گزینه «من هنرمندم» کلیک کرده و در فیلد تخصص، هنرهای تجسمی را انتخاب کنند. در ادامه  در فیلد جشنواره، جشنواره ترنج را انتخاب کنند؛ ضمن اینکه شرکت‌کنندگان باید به این نکته توجه داشته باشند که تکمیل تمامی موارد ستاره‌دار (*) الزامی است. کاربران در پایان فرآیند ثبت نام و شرکت در جشنواره نیز باید روی گزینه ذخیره کلیک کنند.

 

راهنمای تصویری شرکت در جشنواره ملی هنرهای تجسمی ترنج

این گزارش می افزاید: مهلت ثبت مشخصات و بارگذاری آثار هنرمندان تجسمی تا 15 آذر سال 1400بود، داوری نهایی و اعلام نتایج یکم تا 5 دی و اختتامیه و تجلیل از برگزیدگان 10 دی ماه خواهد بود.
گفتنی است جوایز نفرات اول، دوم و سوم بخش کانونی به ترتیب 30 میلیون ریال و دیپلم افتخار و نشان جشنواره، 20 میلیون ریال و دیپلم افتخار و 10 میلیون ریال دیپلم افتخار است،  همچنین بهترین اثر بخش آزاد: مبلغ 30 میلیون ریال + دیپلم افتخار و نشان جشنواره و اثر شایسته تقدیر بخش آزاد: مبلغ 15 میلیون ریال + دیپلم افتخار  دریافت می کند ضمن اینکه نشان رویداد فقط برای نفرات اول هر رشته تقدیم خواهد شد.