نگرش روابط عمومی ستاد فهما تحول‌گرا است/بهره‌برداری از ظرفیت تبادلات فرهنگی مساجد جهان در راستای تحقق گفتمان اسلامی
نگرش روابط عمومي ستاد فهما تحول‌گرا است/بهره‌برداري از ظرفيت تبادلات فرهنگي مساجد جهان در راستاي تحقق گفتمان اسلامي
مدیر کل هماهنگی امور ستادی، روابط عمومی و بین‌الملل ستاد هماهنگی کانون‌های فهما؛

نگرش روابط عمومی ستاد فهما تحول‌گرا است/بهره‌برداری از ظرفیت تبادلات فرهنگی مساجد جهان در راستای تحقق گفتمان اسلامی

حجت‌الاسلام و المسلمين امير ارزاني با بيان اينکه نگرش روابط عمومي ستاد فهما تحول‌گرا است، گفت: در اين راستا بهره‌برداري از ظرفيت تبادلات فرهنگي مساجد جهان به منظور تحقق گفتمان اسلامي در آينده نزديک محقق مي‌شود.
شناسه خبر : 31749 تاریخ انتشار : ۱۲ آبان ۱۴۰۰ زمان انتشار : ۱۹:۳۳

به گزارش ستاد ارتباطات رسانه‌ای (فهما)، گردهمایی مدیران ستادی و استانی ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد سراسر کشور با عنوان «مردمی سازی فرهنگ و هنر» امروز چهارشنبه 12 آبان در محل باغ زیبا برگزار شد.

حجت‌الاسلام و المسلمین «امیر ارزانی» در این گردهمایی طی سخنانی اظهار کرد: اداره کل هماهنگی، امور ستادی، روابط عمومی و امور بین الملل ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور متشکل از چند بخش بوده و طی دو سال اخیر اقدامات متعددی را به ثمر رسانده است، از جمله اینکه در عرصه اول یعنی حوزه ریاست و هماهنگی 90 درصد مکاتبات از طریق اتوماسیون اداری صورت گرفته است.

مدیر کل هماهنگی امور ستادی، روابط عمومی و بین‌الملل ستاد هماهنگی کانون‌های فهما افزود: در عرصه دوم یعنی روابط عمومی و امور بین الملل، اقدامات مهمی انجام شد از جمله اینکه با توجه به دغدغه رئیس ستاد، این حوزه وارد ساختار ستاد شد، مساله ای که تا پیش از این در قالب ساختار تعریف نشده بود، از سوی دیگر خدمات و محصولات بچه های مسجد به مردم و رسانه ها در گستره فعالیت‌های روابط عمومی معرفی شد‌

وی با اشاره به شکل گیری روابط عمومی در سطح استان ها گفت: چندین رویکرد منجر به ایجاد روابط عمومی‌های استانی شد، نخست آنکه در نظر داشتیم روابط عمومی از کارکرد صرفا تبلیغاتی به ما هو تبلیغاتی تبدیل به کارکرد ارتباطی و مدیریتی شود، این مساله از صدمات حوزه روابط عمومی در کشور ما محسوب می شود که نگاه به این عرصه صرفا تبلیغی است با اینکه 70 سال از عمر روابط عمومی در ایران می گذرد.

حجت‌الاسلام و المسلمین امیر ارزانی در ادامه به بخشی هایی از سخنان «محمدمهدی اسماعیلی» وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره روابط عمومی گفت: ایشان عنوان کردند روابط عمومی در صورتی موثر خواهد بود که پویا باشد؛ با توجه به این مساله در روابط عمومی ستاد هماهنگی کانون های مساجد اقدامات مختلفی انجام شد از جمله اینکه در دومین رویکرد خود تلاش کردیم که از نگرش سنتی به سمت رویکرد تحول گرا حرکت کنیم، البته هنوز تا نقطه ایده آل فاصله داریم.


وی گفت: رویکرد سوم روابط عمومی ستاد هماهنگی کانون‎ فرهنگی هنری مساجد کشور این بود که محصولات کانونی و ابتکار و خلاقیت های کانون ها را در قالب تولیدات چندرسانه ای معرفی و ارایه کنیم.

مدیر کل هماهنگی امور ستادی، روابط عمومی و بین‌الملل ستاد هماهنگی کانون‌های فهما تصریح کرد: از سوی دیگر در حوزه روابط عمومی با دو خلا مواجه بودیم، نخست در حوزه اطلاعات و دیگری در حوزه ارتباطات، از جمله مسایلی که در ابتدای کار با آن مواجه بودیم عدم وجود آرشیو و مستند از فعالیت‌ها بود، لذا در راستای تحقق این مهم، مستندنگاری چند سال اخیر صورت گرفته و تدوین گزارشات انجام شد، آخرین اقدام در این عرصه گزارش 1200 روزه ای بود که شامل گزارش ایران قوی، فرهنگ و روستا و موارد دیگر بود. البته این گزارشات به صورت مختصر چاپ شده است.

حجت الاسلام و المسلمین امیر ارزانی افزود: از سوی دیگر در عرصه فعالیت های رسانه ای، اقدامات متنوع و متعددی صورت پذیرفت که از جمله آنها می توانیم به ارتباط با اخبار صدا و سیمای استان ها، تولید عکس، موشن گرافی، تولیدات چندرسانه ای اشاره داشت؛ همچنین حضور کانون ها از سراسر کشور در برنامه های مختلف رسانه ملی از دیگر اقداماتی بود که صورت پذیرفت.

وی با اشاره به فعالیت های پایگاه اطلاع رسانی (فهما) افزود: از زمان آغاز به کار این سایت تعداد 7810 خبر تولیدی در این سایت منتشر شده است، همچنین در سامانه بچه های مسجد 84 هزار و 125 خبر کانونی به دست ما رسید.

مدیر کل هماهنگی امور ستادی، روابط عمومی و بین‌الملل ستاد هماهنگی کانون‌های فهما در بخش دیگری از مباحث خود در مورد فعالیت های روابط عمومی در عرصه بین الملل تصریح کرد: در این عرصه اتفاقات مختلفی افتاد از جمله سفر به لبنان، عراق که قبل از کرونا انجام شد، البته قرار بود به هندوستان نیز سفری صورت بگیرد اما به دلیل شیوع کرونا محقق نشد.

وی ادامه داد: مواکب الاتحاد، دیدار با خانواده شهدای ادیان، رویداد روح مقاومت، رونمایی از پوستر «القدس لنا»، وبینارهای دهه کرامت و وبینارهای اربعین از جمله اقداماتی بود که در این ایام به همت روابط عمومی ستاد فهما به ثمر نشست.

حجت الاسلام و المسلمین امیر ارزانی تصریح کرد: سیاست روابط عمومی ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد در حوزه بین الملل احیا و بهره‌برداری از ظرفیت تبادلات فرهنگی بین مساجد دو کشور است، اعم از اینکه شیعه یا سنی باشد، هدف آن است که کانون های موفق ما مساجد موفق در این کشورها را ببینند و همچنین متقابلا این اقدام در مورد مساجد و کانون های ایرانی صورت پذیرد تا از این رهگذر گفتمان اسلامی و مسجد طراز اسلامی محقق شود.