ترویج نوع نگرش پیامبر اعظم(ص) به قرآن منجر به انس جامعه با کلام‌الله مجید می‌شود
ترويج نوع نگرش پيامبر اعظم(ص) به قرآن منجر به انس جامعه با کلام‌الله مجيد مي‌شود
رئیس ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور؛

ترویج نوع نگرش پیامبر اعظم(ص) به قرآن منجر به انس جامعه با کلام‌الله مجید می‌شود

حجت‌الاسلام و المسلمين ارزاني در جريان آيين اختتاميه چهاردهمين دوره از مسابقات قرآني مدهامتان، با اشاره به اهميت ترويج معارف قرآني در جامعه گفت: ترويج نوع نگرش پيامبر اعظم(ص) به قرآن منجر به انس جامعه با کلام‌الله مجيد مي‌شود.
شناسه خبر : 31350 تاریخ انتشار : ۲۹ مهر ۱۴۰۰ زمان انتشار : ۲۳:۲۷

به گزارش ستاد ارتباطات رسانه‌ای (فهما)، حجت‌الاسلام و المسلمین «حبیب‌رضا ارزانی» پنج‌شنبه شب 29 مهر ماه در آیین اختتامیه چهاردهمین دوره از مسابقات قرآنی «مدهامتان» که در مشهد مقدس برگزار شد، طی سخنانی ضمن گرامیداشت میلاد پیامبر اعظم حضرت محمد بن عبدالله(ص) و هفته وحدت اظهار کرد: از همه کسانی که در برگزاری این دوره از مسابقات تلاش کردند از جمله آستان مقدس رضوی، ستاد هماهنگی کانون‌های مساجد استان خراسان رضوی، معاونت فرهنگی هنری ستاد فهما، حوزه روابط عمومی ستاد هماهنگی کانون‌های مساجد تشکر می کنم.
 
رئیس ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور گفت: قرار بود در این آیین دکتر اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز حضور داشته باشند اما به جهت سفر رئیس جمهور به استان اردبیل که قرار است فردا صورت پذیرد مجبور شدند که بعداز ظهر به اردبیل بروند، با اینکه اهتمام ویژه برای حضور در آیین اختتامیه داشته و حتی بلیط گرفته بودند اما به دلیل برنامه پیش آمده حضور نیافتند.
 
وی با اشاره به ایام ولادت پیامبر اکرم(ص) گفت: به این مساله فکر می‌کردم که باید به قرآن از منظر نبی مکرم اسلام نگاه کنیم به این معنا که پیامبر اعظم(ص) چه دیدگاه و نگرشی نسبت به قرآن داشتند؛ در این رابطه روایات فراوانی دارد که به چند نکته در این مجال اشاره می‌کنم چراکه توجه به این مساله منجر به یافتن مدل هایی می شود که همه جامعه با قرآن مانوس شوند.
 
حجت الاسلام و المسلمین ارزانی با طرح این پرسش که مانوس شدن با قرآن کریم چگونه ممکن خواهد شد، افزود: طبیعتا فقط خواندن صرف آیات قرآن کافی نیست، البته در گام های اول به ویژه شما به عنوان متسابقان مدهامتان و پیشتازان استان خود می توانید راهکاری در این عرصه بیابید.
 
رئیس ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور گفت: پیامبر اکرم(ص) فرمود: «فضل القرآن علی سائر الکلام کفضل الله علی خلقه» (برتری قرآن بر دیگر سخنان، چون برتری خدا بر مخلوقاتش است). این فضیلت قرآن است بر تمام دیگر سخنان اما باید چه اقدامی انجام داد تا کلام خدا را به بهترین شکل منتشر کنیم؟ باید در این عرصه فعالیت داشته باشیم و در راستای تحقق این مهم در قدم اول باید از خانواده آغاز کنیم، انس با قرآن و قرائت ولو یک صفحه از قرآن تاثیر بسزایی دارد.
 
وی با اشاره به انتشار دوره تفسیر کوتاه قرآن کریم که سال گذشته به همت ستاد هماهنگی کانون های مساجد با حضور حجت‌الاسلام و المسلمین حاج‌علی اکبری رونمایی شد، گفت: در این دوره تفسیر که بر اساس رسم الخط عثمان طه نگارش شده است آیات منتخب ارایه و تفسیر کوتاهی ارایه شده است، این دوره تفسیر در سامانه بچه های مسجد نیز در دسترس است.
 
حجت الاسلام و المسلمین ارزانی در ادامه به احادیثی از نبی مکرم اسلام اشاره کرد و گفت: آن حضرت در حدیثی دیگر فرمود: « علیکم بالقرآن فانه الشفاء النافع ، و الدواء المبارک و عصمة لمن تمسک به ، و نجاة لمن تبعه» (بر شما باد به قرآن ، چون قرآن ، شفاى سودمند، و داروى پربرکت است و نگهبان کسى است که به آن چنگ مى زند، و نجات‌بخش کسى است که از آن پیروى کند). بهترین و واقعی ترین و مبارک ترین درمان قرآن است، آن هم در دنیای امروز که ظلمت بشر را فرا گرفته هیچ چیز به جز قرآن راهگشا نیست.
 
رئیس ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور افزود: پیامبر اکرم(ص) در توصیف قرآن می فرماید: «إِنَّ هَذَا الْقُرْآنَ‏ هُوَ النُّورُ الْمُبِینُ، وَ الْحَبْلُ‏ الْمَتِینُ‏، وَ الْعُرْوَهُ الْوُثْقَى، وَ الدَّرَجَهُ الْعُلْیَا، وَ الشِّفَاءُ الْأَشْفَى» (قرآن نور آشکار، ریسمان محکم، دستگیره مطمئن، پایگاه بلند، و بهترین شفا دهنده است). این توصیف قرآن از لسان پیامبر(ص) است که با همین نگاه باید 
 
وی با بیان اینکه نوع آموزش قرآن اهمیت دارد و حتی یک آیه از قرآن می تواند منجر به هدایت افراد شود، تصریح کرد: در زمان پیامبر(ص) شخصی مسجد آمد و گفت: «ای پیامبر خدا، به من قرآن بیاموز!» حضرت او را به یکی از یارانش سپرد و آن صحابی برای آن مرد سوره «زلزال» را تلاوت کرد و به این آیه رسید که «فمن یعمل مثقال ذرّة خیراً یره و من یعمل مثقال ذرّة شرّاً یره» (هرکس ذره‌ای کار خیر یا شر انجام دهد، آن را خواهد دید)؛ این فرد با شنیدن این آیه به فکر رفت و گفت من درس خود را از قرآن فراگرفتم و این جمله برای من کافی است و از مسجد خارج شد؛ پیامبر نیز در پاسخ تعجب صحابی که بنا بود قرآن را به آن مرد بیاموزد فرمود بله می شود که انسان با معرفت به همان یک آیه به سعادت و عاقبت بخیری برسد.
 
حجت الاسلام و المسلمین ارزانی در ادامه به روحیات و مودت پیامبر گرامی اسلام نسبت به مردم و امتش اشاره کرد و گفت: آن حضرت در شرایطی که دندان و قوزک پایش شکسته بود شکایت نکرد، روایت است مرد یهودی حضرت را در خرابه ای دید و می خواست ببیند آیا پیامبر (ص) با وجود اتفاقاتی برایش افتاده است آیا نفرین می کند یا خیر؟ اما آن حضرت را مشاهده کرد در حالی که دعا می کند خدایا مبادا بر آنان عذاب بفرستی. این شخصیت پیامبر ماست، پیامبری که در خلوت شب به خداوند فرمود: « وَقَالَ الرَّسُولُ یَا رَبِّ إِنَّ قَوْمِی اتَّخَذُوا هَذَا الْقُرْآنَ مَهْجُورًا»، در این آیه باز هم به مردم شکایت نکرد و به خدا عرضه فرمود که مردم قرآن را رها کردند. 
 
وی ادامه داد: امروز وظیفه ما ترویج معارف قرآنی است و اساسا بهترین و تنها راه نجات جامعه امروز چه در ایران و چه در جهان انس با قرآن کریم است.
 
حجت الاسلام و المسلمین ارزانی در بخش دیگری از مباحث خود با اشاره به چهاردهمین دوره از مسابقات قرآنی مدهامتان گفت: امسال 12 هزار نفر در مسابقات شرکت کردند و بسیار مسرور هستیم که توانستیم این دوره از مسابقات را امسال به صورت حضوری برگزار کنیم و امیدواریم این مسابقات در دوره های آینده توسعه یابد.