شبکه کتاب‌خوانی در سطح کانون‌های مساجد کشور تقویت می‌شود/هدف جشنواره کتاب بچه‌های مسجد جریان‌سازی فرهنگی است
شبکه کتاب‌خواني در سطح کانون‌هاي مساجد کشور تقويت مي‌شود/هدف جشنواره کتاب بچه‌هاي مسجد جريان‌سازي فرهنگي است
معاون فرهنگی هنری ستاد فهما؛

شبکه کتاب‌خوانی در سطح کانون‌های مساجد کشور تقویت می‌شود/هدف جشنواره کتاب بچه‌های مسجد جریان‌سازی فرهنگی است

سعادتي با اشاره به فعاليت‌هاي ستاد فهما در عرصه ترويج فرهنگ مطالعه، از تقويت شبکه کتاب‌خواني در کانون‌هاي مساجد خبر داد و گفت: جشنواره کتاب بچه‌هاي مسجد اقدامي در راستاي تقويت اين شبکه بوده و با هدف جريان‌سازي فرهنگي برگزار مي‌شود.
شناسه خبر : 31245 تاریخ انتشار : ۲۶ مهر ۱۴۰۰ زمان انتشار : ۱۴:۳۹

به گزارش ستاد ارتباطات رسانه‌ای (فهما)، دومین نشست جشنواره کتاب بچه‌های مسجد، امروز دوشنبه 26 مهر ماه با حضور «سعید سعادتی» معاون فرهنگی هنری ستاد هماهنگی کانون‌های مساجد کشور و «حسین براتی» مدیر ستاد فهما استان تهران و تنی چند از کارشناسان فرهنگی و کارشناسان بخش کتاب و برخی از مدیران کانونی در سطح استان‌ها در بستر فضای مجازی برگزار شد.

سعادتی در این نشست با اشاره به اینکه ستاد فهما از دو سال قبل در عرصه کتاب و کتابخوانی باشگاه کتابخوانان را که رویکردی مرسوم در کشور و حتی در سطح جهانی است آغاز کرده‌ و به آن هویت داده است، گفت: هدف این باشگاه آن است که در قالب این فعالیت‌ها تعداد افراد کتاب‌خوان افزایش یابد.

معاون فرهنگی هنری ستاد فهما ادامه داد: از سوی دیگر در حوزه کارشناسان فرهنگی ستاد، همواره این مطالبه وجود داشت که در عرصه کتاب، کارشناسان اختصاصی در ستادهای استانی داشته باشیم که امروز این مساله در بیشتر استان‌ها محقق شده است.

سعادتی با تاکید بر آموزش و توانمندسازی کتابداران مساجد تصریح کرد: باید به گونه ای تلاش شود که کتابدار به عنوان کتاب‌بان یا نگهبان کتاب شناخته نشود، در این راستا قصد داریم تا شبکه کتابخوانی ستاد فهما را تقویت کنیم.

معاون فرهنگی هنری ستاد فهما با اشاره به برگزاری جشنواره کتاب بچه‌های مسجد افزود: همواره این مطالبه در راستای برگزاری جشنواره‌ای با محور کتاب در سطح کانون ها وجود داشت؛ در طول سال جشنواره های مختلفی از جمله جشنواره سرود، جشنواره طنین، جشنواره هنرهای تجسمی (ترنج)، جشنواره (قلم) برگزار می شد اما این خلا در حوزه کتاب وجود داشت در نتیجه جشنواره بچه‌های مسجد شکل گرفت.

وی ادامه داد: حوزه کتاب مزیت اصلی شبکه کانون ها است و با در نظرداشت این مساله نخستین روز از هفته کتاب امسال مصادف با اختتامیه جشنواره کتاب بچه‌های مسجد خواهد بود.

سعادتی افزود: امسال در هفته کتاب بحث‌هایی نظیر خانواده، کودک و نوجوان و توجه به نیروهای مردمی در امر ترویج کتابخوانی مورد عنایت وزارت ارشاد بوده و ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور نیز در قالب برگزاری رویداد ملی فهما و در راستای تحقق مولفه های مذکور جشنواره کتاب بچه‌های مسجد را برگزار می‌کند.

معاون فرهنگی هنری ستاد فهما با اشاره به دستورالعمل ستاد هماهنگی کانون های مساجد درهفته کتاب گفت: از جمله بخش های محوری در این دستورالعمل روز 29 آبان است که جلسه سراسری با حضور همه استان‌ها و با محوریت یکی از ستادهای استانی در قالب طرح «شنبه‌های کتاب» برگزار شده و طی آن یکی از نویسندگان کتاب عضو در کانون‌ها تقدیر می شود؛ همچنین در این جلسه مسوولان استانی نیز حضور دارند.

سعادتی در بخش دیگری از مباحث خود با اشاره به مساله آموزش کتابداری در سامانه بچه‌های مسجد اظهار کرد: این دوره آموزشی در قالب فایل PDF و فیلم در سامانه بچه های مسجد بارگذاری شده است که تا روز گذشته آمار مشارکت در آن 164 نفر بوده است.

وی در مورد طرح «صدای کتاب» گفت: در این طرح کاربر با ورود به سامانه بچه های مسجد و ثبت نام می تواند فصل اختصاص داده شده از اثری که سیستم به او ارایه می کند را مطالعه و در ادامه فایل صوتی را بارگذاری کند.

در ادامه این نشست مجازی «حسین براتی» طی سخنانی با بیان اینکه امسال نخستین جشنواره کتاب بچه‌های مسجد با محور معاونت فرهنگی هنری ستاد فهما برگزار می‌شود، اظهار کرد: در سنوات گذشته شاهد فعالیت‌های ارزشمندی در عرصه کتاب و کتابخوانی در سطح کانون‌های مساجد کشور بودیم و امسال با برگزاری این جشنواره بسیاری از این تلاش‌ها معرفی می شود.

مدیر ستاد فهما استان تهران افزود: خوشبختانه با جریان‌سازی‌ و فعالیت‌های متنوع معاونت فرهنگی هنری ستاد هماهنگی کانون‌های مساجد کشور جشنواره کتاب بچه های مسجد کلید خورده و سنگ‌بنای خوبی در راستای حرکت توسعه‌ای در حوزه کتاب در سال‌های آتی خواهد بود.

وی ادامه داد: سعی و هدف غایی متولیان ستاد فهما و شورای سیاست‌گذاری جشنواره کتاب بچه‌های مسجد، جریان‌سازی فرهنگی در حوزه کتاب است که با چهار رویکرد کتابخوان برتر، کتابخانه برتر، کتابدار برتر و سفیران کتاب در قالب این جشنواره برگزار می شود که امیدواریم فتح بابی در راستای توسعه این جشنواره و اساسا فعالیت در عرصه کتاب باشد.

این گزارش می افزاید: در بخش دیگری از این نشست مجازی تنی چند از کارشناسان فرهنگی و کارشناسان بخش کتاب، همچنین مدیران کانون‌ها از ساتان های مختلف از جمله آذربایجان غربی، جنوب فارس، اصفهان به بیان نظرات خود پرداختند.

گفتنی است جشنواره کتاب بچه های مسجد با همکاری ستاد هماهنگی کانون‎های فهما استان تهران در چهار بخش کتابخوان برتر، کتابخانه برتر، کتابدار برتر و سفیران کتاب برگزار شده و اعضای کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور جهت کسب اطلاعات بیشتر و شرکت در جشنواره به سامانه بچه های مسجد به نشانی www.bachehayemasjed.ir  و وبگاه جشنواره www.ravaqeketab.ir  مراجعه  کنند؛ ضمن اینکه مهلت ارسال آثار تا اول آبان 1400 است و از برگزیدگان جشنواره ، در دو مرحله استانی و کشوری تقدیر به عمل خواهد آمد .