ترویج فرهنگ مطالعه یکی از مولفه‌های تحقق تمدن نوین اسلامی است
ترويج فرهنگ مطالعه يکي از مولفه‌هاي تحقق تمدن نوين اسلامي است
رئیس ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور؛

ترویج فرهنگ مطالعه یکی از مولفه‌های تحقق تمدن نوین اسلامی است

حجت‌الاسلام و المسلمين ارزاني در جريان جلسه با ستاد اجرايي جشنواره کتاب بچه‌هاي مسجد اظهار کرد: ترويج فرهنگ مطالعه يکي از مولفه‌هاي تحقق تمدن نوين اسلامي است.
شناسه خبر : 31066 تاریخ انتشار : ۱۹ مهر ۱۴۰۰ زمان انتشار : ۱۵:۴۲

به گزارش ستاد ارتباطات رسانه‌ای (فهما)، جلسه ستاد اجرایی جشنوار کتاب بچه‌های مسجد، عصر امروز دوشنبه 19 مهرماه، مصادف با سالروز بیانات مقام معظم رهبری(مدظله العالی) در مورد کانون‌های مساجد کشور با حضور رئیس ستاد هماهنگي کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور، معاون فرهنگی هنری ستاد فهما، معاون ساماندهی و شبکه سازی ستاد هماهنگی کانون‌های مساجد کشور، مشاور رئیس و مدیر کل هماهنگی امور ستادی، روابط عمومی و بین‌الملل ستاد هماهنگی کانون‌های فهما، مدیر ستاد فهما استان تهران در محل سالن جلسات ساختمان شهید بهشتی ستاد هماهنگی کانون‌های مساجد کشور برگزار شد.

 
حجت‌الاسلام و المسلمین ارزانی در این نشست طی سخنانی ضمن گرامیداشت ماه ربیع الاول و سالروز ولادت حضرت رسول(ص) اظهار کرد: پیامبر اکرم(ص) به طور رسمی درس ناخوانده بود اما خداوند از علم لدنی خویش به آن حضرت عطا کرد و معجزه آن حضرت قرآن کریم، به عنوان معجزه ای جاودان است. معجزه‌ای که کتاب است و این درسی برای همگان است که اگر می خواهید کارتان مانایی داشته باشید سراغ تالیف بروید چنانچه حضرت امیر(ع) فرمود: «قيّدوا العلم بالكتابه» (با نگارش، دانش را در بند خویش کشید).

رئیس ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور گفت: کتاب و کتابخوانی یکی از عرصه‌هایی است که آنچنان که باید با توجه به ظرفیت‌ وسیع کانون‌های مساجد به آن توجه نشده است؛ این در حالی است که برای حرکت به سمت تمدن نوین اسلامی تنها راه مهارت افزایی از مسیر مطالعه است.نمی توانیم بگوییم دارای تمدن اسلامی هستیم اما سرانه مطالعه مان بالا نرود.

وی تصریح کرد: برخی بر این اعتقاد هستند که کتاب خواندن به خودی خود فارغ از محتوا خوب است، من معتقدم این خوب بودن در مورد خواندن هر اثری صدق نمی کند، از سوی دیگر محل مطالعه نیز اهمیت دارد، اگر کتاب خواندن در مسجد که سبقه دینی دارد باشد تاثیر بسزایی بر فرد دارد.

حجت‌الاسلام و المسلمین ارزانی با اشاره به فرازهایی از بیانات مقام معظم رهبری در تاریخ 19 مهر سال 1391 در رابطه با کانون‌های فرهنگی هنری مساجد افزود: معظم له در بخش‌هایی از سخنان خود عنوان کردند: «... بنشینید فکر کنید، مطالعه کنید و سخنی که متناسب با نیازِ آن جوانی است که آن جا حضور پیدا می کند، فراهم کنید. مطالعه کنید. کتاب هایی وجود دارد که می شود از این کتاب ها استفاده کرد. کتاب هایی هست، بروید بپرسید، تحقیق کنید از کسانی که اهلش هستند. خودتان را مجهز کنید . مسلح کنید به سلاح معرفت و استدلال . بعد به کانون های فرهنگی هنری بروید و پذیرای جوان ها باشید. با روی خوش هم پذیرا باشید». با توجه به تاکید ایشان و از آنجایی که کانون‌ها در دل مساجد فعالیت دارند باید تلاش کنیم تا در این عرصه فعالیت موثری داشته باشیم و از جمله در مورد جشنواره کتاب بچه های مسجد در عرصه های مختلف وارد شویم.

در بخش دیگری از این نشست «سعید سعادتی» با بیان اینکه در شورای معاونین ستاد فهما پیرامون هرکدام از رواق‌های دوازده‌گانه بحث و قرار بر این شد تا هر رواق رویداد محوری داشته باشد، اظهار کرد: با توجه به این مساله جشنواره کتاب بچه های مسجد به میزبانی ستاد فهما استان تهران در قالب چهار حوزه شامل «کتابخوان برتر»، «کتابخانه برتر»، «کتابدار برتر» و «سفیران کتاب» برگزار می‌شود.

معاون فرهنگی هنری ستاد فهما افزود: ظرفیت شبکه کتابخانه‌های مساجد یک ظرفیت مردمی، فراگیر، بی بدیل در عرصه کتاب و کتابخوانی است که برای تکریم و تقدیر از این قشر فرهیخته قرار است این جشنواره از امروز دوشنبه 19 تا 24 آبان ماه برگزار شود؛ برگزاری این جشنواره مدت‌هاست که مورد مطالبه کتابداران و فعالان حوزه کتاب مساجد بوده است که در این راستا بخشی از آثار در سامانه بچه‌های مسجد و برخی به دبیرخانه مرکزی جشنواره (ستاد فهما استان تهران) ارسال می شود.

سعادتی افزود: (صدای کتاب) عنوان فعالیت دیگری است که ذیل این جشنواره در نظر گرفته شده و طی آن کاربران یک فصل از کتاب مشخص شده را می‌خوانند، ما ذیل برگزاری این بخش علاوه بر استعدادیابی می‌خواهیم یک کتاب صوتی را در پایان جشنواره تولید کنیم.

وی افزود: در بخش کتابخوان برتر، افراد ابتدا در مسابقه کتابخوانی که در بستر سامانه بچه‌های مسجد برگزار می شود حضور یافته و نفرات برتر هر استان وارد مرحله کشوری شده و در آزمون شفاهی  شرکت می کنند؛ در پایان سه نفر به عنوان کتابخوان برتر انتخاب می شوند، همچنین در بخش کتابخانه برتر بعد از داوری مرحله استانی 35 کتابخانه در مرحله داوری کشوری شرکت می‌کنند و در نهایت سه کتابخانه برتر با توجه به شاخص‌هایی که در آیین‌نامه وجود دارد انتخاب می شوند.

سعادتی گفت: در بخش کتابخانه برتر نیز هم به تجهیزات کتابخانه توجه می شود و هم به فعالیت هایی که  در حوزه ترویج کتاب و کتابخوانی توسط کتابخانه انجام می شود.

معاون فرهنگی هنری ستاد فهما تصریح کرد: بخش دیگر «سفیران کتاب» عنوان دارد که شامل دو گروه می شود؛ گروه اول کسانی که عضو کانون هستند و اقدام به تالیف کتاب کرده اند، آثار این افراد در سامانه بچه های مسجد بارگذاری می شود وگروه دوم کسانی هستند که در حوزه کتاب و کتابخوانی به عنوان خیرین کتاب فعال هستند، برای مثال در عرصه هایی نظیر نذر کتاب، اهدای کتاب، ساخت کتابخانه فعال هستند.