برگزاری نشست آموزشی رابطان فهما در خراسان شمالی
برگزاري نشست آموزشي رابطان فهما در خراسان شمالي
81روز تا پایان سومین رویداد؛

برگزاری نشست آموزشی رابطان فهما در خراسان شمالی

نشست آموزشي رابطان کانون هاي فرهنگي هنري مساجد خراسان شمالي 5 شنبه، 8 مهر ماه جاري در محل سالن سوره حوزه هنري با حضور «حسين فرخنده»، مديرکل فرهنگ و ارشاد اسلامي استان برگزار شد.
شناسه خبر : 30814 تاریخ انتشار : ۹ مهر ۱۴۰۰ زمان انتشار : ۱۱:۲۴

به گزارش ستاد ارتباطات رسانه ای فهما از خراسان شمالی؛ رابطان کانون های فرهنگی هنری مساجد خراسان شمالی  با هدف  آموزش و تبیین بخش های مختلف سامانه بچه های مسجد در سومین رویدادملی فهما، 5 شنبه، 8 مهر ماه جاری در محل سالن سوره حوزه هنری استان  گردهم آمدند.

 

هاشم شیرازیان، مدیر ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد خراسان شمالی در این نشست آموزشی  که با حضور «حسین فرخنده»، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان برگزار شد،  از فعالیت های ارزنده کانون ها و ثبت فعالیت ها در سامانه بچه های مسجد در دو دوره پیشین این رویداد قدردانی کرد وگفت: اگر در سال های گذشته، این استان موفق به کسب رتبه برتر در یکی از شاخص های هشت گانه فهما و نیز شایسته تقدیر در دو رواق کتاب و ترنج شد، حاصل زحمات فعالان کانون ها و نیز کانون های رابط بوده است.

 

وی ضمن معرفی سومین رویداد ملی فهما، اهمیت فعالیت در فضای مجازی را مورد توجه قرار داد و گفت: بر اساس آیین نامه  این رویداد بر اساس اصول و سیاست ها و سند تحول ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور و با توجه به شرایط، قابلیت ها و مقدورات محلی، کارکردهای اقتضایی و فعالیت های خودجوش و استفاده هدفمند از فناوری های نوین، رسانه ها و مراکز رشد طراحی شد است.

 

وی اضافه کرد:  بدینوسیله  عرصه های اصلی فعالیت کانون ها مشخص شده و کانون های فرهنگی هنری می توانند بر اساس ریل گذاری و ابزارسازی انجام شده  در بستر فضای مجازی  می توانند در دو محور جغرافیای فرهنگی و تخصصی می توانند وضعیت خود نسبت به سایر کانون ها در زمینه های مختلف را ارزیابی کنند.

این مدیر فرهنگی در خراسان شمالی  ایجاد مشارکت، دیده شدن ، اشتراک محتوا، سطح بندی و ارتقا، هماهنگی و انسجام، انگیزه بخشی و ایجاد محیط فعالیت و رقابت سالم  برای  کانون های فرهنگی هنری مساجد سراسر کشور در توضیح تکمیلی این رویداد ارائه کرد.

شیرازیان  با عنوان اینکه در سومین رویداد ملی فهما همچون اولین دوره برگزاری آن پایتخت فهما انتخاب می شود، افزود: با رصد و پالایش مستمر و منظم، جریان حرکت و فعالیت کانون ها ارزیابی و امتیاز دهی می شود  و با لحاظ محدودیت ها، اقتضائات جغرافیایی و ظرفیت های محلی کانون هایی فرهنگی هنری مساجد، و استان ها رتبه بندی شده و پایتخت فرهنگ و هنر مساجد ایران اسلامی(پایتخت فهما) معرفی می شود.

 

وی با عنوان اینکه فعالیت ها  و آثار ثبت شده در دو سطح استانی و ملی ارزیابی می شوند، توضیح داد:  کانون های برتر براساس مجموع امتیاز کسب  شده  و کیفیت فعالیت میدانی خود در رواق های 12 گانه رتبه بندی شده و در هر رواق کانون برتر استان به شرط کسب حداقل امتیاز مورد نیاز به مرحله داوری نهایی راه پیدا خواهد کرد

وی در این باره اعلام کرد: در دومین رویداد فهما که در قالب طرح ایران قوی برگزار شد، دو کانون فرهنگی هنری معراج السعاده روستای بزنج اسفراین و نیز کانون فرهنگی هنری چهارده معصوم(علیهم السلام) روستای قلعه خان از توابع شهرستان مانه و سملقان، به ترتیب در رواق های کتاب و ترنج شایسته تقدیر شناخته شدند. 

شیرازیان مهلت ثبت آثار در برنامه های رواق 12 گانه فهما را پایان آذرماه سال جاری عنوان کرد و گفت: ارزیابی ها از 14 دی ماه سال جاری آغاز  و تا 30 دی ماه ادامه خواهد داشت  و نتایج نهایی تا 22 بهمن ماه همزمان با سالروز پیروزی انقلاب اسلامی ایران  اعلام می شود.

 

مدیر ستاد کانون های فرهنگی هنری مساجد خراسان شمالی در ادامه مجموع امتیاز دریافتی توسط کانون ها در این رویداد و سامانه بچه های مسجد را 20 هزار امتیاز اعلام کرد و گفت:  برای هر یک از رواق های 12 گانه 1400 امتیاز، اطلاعات ساختاری و هویتی کانون ها و همچنین فعالیت های تعاملی در قالب شبکه رابطین 3200  امتیاز و نیز برای فعالیت های خودجوش به جهت  ترمیم امتیاز هر رواق به میزان 200 امتیاز برای کانون لحاظ خواهد شد.

 

شیرازیان، همچنین اعلام کرد: رتبه هر کانون در فهما بر اساس رتبه آن کانون در 12رواق در نظرگرفته شده است.

وی همچنین ضمن تاکید بر حمایت از کانون های برتر و فعال، تصریح کرد: حمایت ها از طرح و برنامه های کانون ها بر اساس فعالیت ها و امتیاز کسب شده در سامانه بچه های مسجد و رویداد فهما خواهد بود.

وی از مدیران کانون های رابط حاضر در این وبینار توجیهی خواست تا با ارتباط مستمر و تعامل با کانون های زیرمجموعه خود زمینه رشد و شکوفایی اهالی فهما در خراسان شمالی را فراهم آورند.

«اسفندیار مکرمی»، کارشناس مسئول فرهنگی هنری ستاد فهای خراسان شمالی  بخش های مختلف سامانه بچه های مسجد و موارد جدید که در رواق های 12 گانه گنجانده شده را برای رابطان حاضر تشریح کرد و سوالات مطرح شده از سوی  رابطان حاضر را پاسخ داد.

گفتنی است؛. 19 کانون فرهنگی هنری در مساجد شهرستاهای مختلف استان به عنوان کانون رابط در  8 شهرستان خراسان شمالی فعالیت می کنند و مدیران و فعالان آن  همراه شبکه رابطان فهما هستند.

پایان/