پیاده‌روی اربعین مصداق بارزی از مودت زائران به ساحت امام حسین(ع) است
پياده‌روي اربعين مصداق بارزي از مودت زائران به ساحت امام حسين(ع) است
مدیر کل هماهنگی امور ستادی، روابط عمومی و بین‌الملل ستاد هماهنگی کانون‌های مساجد کشور؛

پیاده‌روی اربعین مصداق بارزی از مودت زائران به ساحت امام حسین(ع) است

حجت‌الاسلا‌م و المسلمين امير ارزاني، با اشاره به برکت و تاثير گراميداشت مقام اهل بيت(ع) به ويژه حضرت سيدالشهدا(ع) اظهار کرد: پياده‌روي اربعين مصداق بارزي از مودت زائران به ساحت امام حسين(ع) است.
شناسه خبر : 30693 تاریخ انتشار : ۴ مهر ۱۴۰۰ زمان انتشار : ۱۸:۳۳

به گزارش ستاد ارتباطات رسانه‌ای (فهما)، در ادامه سلسله وبینارهای استانی ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور با موضوع اربعین حسینی، روز یکشنبه 4 مهر ماه، ستاد فهما استان کرمان میزبان سخنرانی مجازی حجت‌الاسلام و المسلمین «امیر ارزانی» مدیر کل هماهنگی امور ستادی، روابط عمومی و بین‌الملل ستاد هماهنگی کانون‌های مساجد کشور بود.

حجت‌الاسلام و المسلمین امیر ارزانی، با اشاره به مفهوم محبت در ساحت رفتار و زندگی انسان اظهار کرد: این مولفه به معنای دوست داشتن است، در مقابل مودت در ساحت دین به معنای آن است که انسان دوست داشتن خود را به اهل بیت(ع) ابراز کند. در واقع همین که برخی پیاده عازم کربلا می شوند، خود مثال بارزی از این مودت است چراکه زائر ارادت خود را در قالب این سفر به اباعبدالله الحسین(ع) ابراز می‌کند.

مدیر کل هماهنگی امور ستادی، روابط عمومی و بین‌الملل ستاد هماهنگی کانون‌های مساجد کشور ادامه داد: از سوی دیگر اگر انسان ولایت اهل‌بیت(ع) را بپذیرد و از آنها اطاعت کند، در دنیا و آخرت سربلند خواهد شد، در زیارت عاشورا می خوانیم: «فَأَسْأَلُ اللَّهَ الَّذِی أَکْرَمَنِی بِمَعْرِفَتِکُمْ وَ مَعْرِفَةِ أَوْلِیائِکُمْ وَ رَزَقَنِی الْبَرَاءَةَ مِنْ أَعْدَائِکُمْ أَنْ یجْعَلَنِی مَعَکُمْ فِی الدُّنْیا وَ الْآخِرَةِ» (پس درخواست می‌کنم از خدا، که مرا به معرفت شما و دوستان شما گرامى داشت و بیزارى از دشمنان شما را نصیب من کرد، اینکه مرا در دنیا و آخرت با شما قرار دهد). با این وصف ایمان یعنی انسان ولایت اهل بیت(ع) را پذیرفته و از آنان اطاعت کند.

وی ادامه داد: شخصی نزد امام صادق(ع) آمد و سوال کرد: معرفت پیدا کردن به چه معناست؟ آن حضرت در پاسخ فرمود: یعنی یقین پیدا کنی که ما اهل بیت از جانب خدا هستیم و تنها از طریق ماست که انسان می‌تواند به صراط مستقیم راه یابد.

حجت الاسلام و المسلمین امیر ارزانی در ادامه ضمن گرامیداشت فرارسیدن شب اربعین گفت: باید شاکر خدا باشیم که ولایت و محبت اهل بیت(ع) را به ما عطا کرد. اگر سیره بزرگان و علما را بنگریم، خواهیم دید که آن بزرگواران به دلیل اینکه خود را در مقابل اهل‌بیت(ع) کوچک می شمردند به این مقامات رسیدند.

وی با تاکید بر مبادرت کردن به عمل صالح گفت: در روایات متعددی به این مساله اشاره شده است که انسان برای عاقبت بخیری باید عمل صالح انجام دهد. به امام حسین(ع) می گویند رحمت الله واسعه به این دلیل که آن حضرت توبه هرکسی که خطا کرده را می پذیرد چنانکه توبه حر را پذیرفت؛ باید محضر سیدالشهدا(ع) عرض کنیم که ما خطایی کردیم و این خطا را به حسب جهالت ما بگذارید؛ و دیگر تلاش مان بر این باشد که عمل صالح و آن چه امام حسین(ع) دوست دارد را در زندگی پیاده کنیم. باید از مردم دستگیری کنیم.

مدیر کل هماهنگی امور ستادی، روابط عمومی و بین‌الملل ستاد هماهنگی کانون‌های مساجد کشور گفت: در روایت است زمانی که موسی بن جعفر(ع) در نامه ای به والی شهر ری می نویسد که سه گروه هستند که زیر سایه رحمت الهی قرار می گیرند؛ یکی از آنها کسانی هستند که به مردم خدمت کنند.


وی ادامه داد: هرکسی به حسب شرایط خود می تواند به مردم خدمت کند، گاهی فردی با ضمانت وام برای دیگری خدمت می کند، گاهی با کمک کردن به مردم، با خوشرویی نسبت به والدین، همسر، فرزندان. همه این موارد خدمت به خلق است. پیامبر اکرم(ص) همواره تبسم داشتند تا عظمت ایشان منجر به این نشود که مردم مشکلات خود را مطرح نکنند.

همچنین در بخش دیگری از این وبینار حجت الاسلام و المسلمین «علی عارفی» طی سخنانی اظهار کرد: اربعین در فرهنگ دینی ما دارای مفهوم ویژه ای است.


مسئول دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه علوم پزشکی کرمان ادامه داد: خداوند در قرآن می فرماید: « وَوَاعَدْنَا مُوسَى ثَلَاثِینَ لَیْلَةً وَأَتْمَمْنَاهَا بِعَشْرٍ فَتَمَّ مِیقَاتُ رَبِّهِ أَرْبَعِینَ لَیْلَةً وَقَالَ مُوسَى لِأَخِیهِ هَارُونَ اخْلُفْنِی فِی قَوْمِی وَأَصْلِحْ وَلَا تَتَّبِعْ سَبِیلَ الْمُفْسِدِینَ» (و با موسى سى شب وعده گذاشتیم و آن را با ده شب دیگر تمام کردیم تا آنکه وقت معین پروردگارش در چهل شب به سر آمد و موسى [هنگام رفتن به کوه طور] به برادرش هارون گفت در میان قوم من جانشینم باش و [کار آنان را] اصلاح کن و راه فسادگران را پیروى مکن)، وقتی موسی(ع) به طور سینا مامور شد ابتدا بنا بود 30 شب در آجا باشد اما 10 شب دیگر اضافه شد و این مدت زمان حضرت موسی(ع) به چهل شب یعنی به یک اربعین رسید. 


وی با بیان اینکه این یعنی یک دوره تربیتی و تهذیبی باید اتفاق بیفتد تا لیاقت دریافت وحی را داشته باشد؛ اظهار کرد: فرهنگ اربعین میان عرفا به عنوان یک دوره تربیتی و تهذیب نفس برای رسیدن به کمالات مطرح است.


حجت الاسلام و المسلمین عارفی در ادامه گفت: وقتی بنی امیه در مراکز قدرت اسلامی نفوذ کرده و قدرت را در دست گرفتند؛ با جنگ سرد و گرم و نرم به مبارزه با اسلام پرداختند و در حقیقت بُعد جنگ نرم آنان خطرناک تر بود و در مدت طولانی در مسند قدرت، به حرکت فرهنگی علیه اسلام اصیل و اهل بیت اقدام و افکار عمومی را آماده کردند تا عزیز رسول خدا، امام حسین(ع) را توسط خود مسلمین به شهادت برسانند.


وی ادامه داد: اما حرکت اهل بیت از روز عاشورا شروع شد و تا چهل روز این دوره فرهنگی و تربیتی اهل بیت توسط امام سجاد(ع) و حضرت زینب(س) شکل گرفت که جنگ نرم منظم علیه بنی امیه بود اما رهبری آن به عهده حضرت زینب بود تا مقام امامت امام سجاد(ع) لو نرود و آن حضرت را به شهادت نرسانند لذا این مأموریت خطیر را حضرت زینب به زیبایی به سرانجام رساند.


مسئول دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه علوم پزشکی کرمان گفت: حضرت زینب(س) در مواجهه با مرکز قدرت یعنی یزید، با سخنرانی افشاگرانه خود کاخ یزید را فرو ریخت و در این مواجهه علی بن الحسین علیه السلام غالب شد و یزید به عجز افتاد و  در حقیقت شکست بنی امیه در مقابل فرهنگ اصیل اهل بیت بود و کاخ یزید، حسینیه اباعبدالله قرار گرفت.


وی با این توضیح که این حرکت باید در اربعین کامل می شد؛ افزود: درباره هیچ یک از معصومین اربعین نداریم و اربعین مخصوص امام حسین(ع) است که برکات اربعین در روایات آمده و اینکه حضرت بقیة‌الله الاعظم(عج) روز ظهور خود را به نام امام حسین(ع) معرفی می‌کند یعنی جهان قبل از ظهور باید نام حسین(ع) را بشناسد.


حجت الاسلام عارفی با بیان اینکه امروز اربعین مقدمات ظهور را فراهم می کند؛ به جمعیت گسترده ای که قبل از کرونا برای حضور راهپیمایی اربعین عازم می شدند اشاره کرد و گفت: علاوه بر آن جمعیت دهها هزار نفر پشست مرزها منتظر بودند که حکایت از آن دارد که اربعین، یک میثاق و میقاتی برای ملاقات یاران امام عصر(ع) است.


وی ادامه داد: در این وجه زیبا و همگانی یکی از افتخارات ما این است که اربعین توسط حاج قاسم و محور مقاومت شکل گرفت و اولین کاروانی که منظم از کشورهای مختلف به اربعین رفتند توسط سپاه قدس و محور مقاومت به رهبری حاج قاسم انجام شد و امروز اربعین محور تظاهر تمام عیار محور مقاومت و منتظران حضرت بقیت الله در کربلای معلی است.


حجت الاسلام و المسلمین عارفی در پایان تصریح کرد: اربعین در حقیقت امروز تظاهر جهانی و حرکت سیاسی، عبادی و فرهنگی برای مقدمات ظهور است که ان شاء الله هر چه زودتر اتفاق بیفتد.

کلمات کلیدی: اربعين فهما اربعين 1400