ابتکارات بچه‌های مسجد امام حسن مجتبی(ع) در کارآفرینی و نهضت مواسات
ابتکارات بچه‌های مسجد امام حسن مجتبی(ع) در کارآفرینی و نهضت مواسات

ابتکارات بچه‌های مسجد امام حسن مجتبی(ع) در کارآفرینی و نهضت مواسات

کانون فرهنگی «معراج‌السعاده» مسجد امام حسن‌مجتبی(ع) در روستای بزنج خراسان شمالی در حوزه‌های کارآفرینی، کتابخوانی و نهضت مواسات فعال است و به همت خیران تجهیزات آموزش مجازی را برای دانش آموزان محروم تهیه کرده است.
شناسه خبر : 1094297 تاریخ انتشار : ۲۳ شهريور ۱۴۰۰ زمان انتشار : ۰۸:۳۴

به گزارش خبرنگار گروه مسجد و کانون های مساجد خبرگزاری شبستان،کانون فرهنگی هنری معراج السعاده مسجد امام حسن مجتبی(ع) روستای بزنج شهرستان اسفراین یکی از کانون های فعال استان خراسان شمالی است که در سال ۱۳۹۰ با مجوز رسمی ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری استان خراسان شمالی تاسیس شد، این کانون فرهنگی هنری در سال 1399 در طرح ملی «ایران قوی»، امتیاز 14 هزار 945 امتیاز کسب کرد و در رواق کتاب و کارآفرینی درخشید.
 
 
این کانون به عنوان تنها کانون فرهنگی و هنری روستاهای بزنج و بُرج با جمعیت حدود هزارو 380 نفری در این منطقه، توانسته از گروه های مختلف سنی چه زن و چه مرد، میانسال و جوان بهره گرفته و با بیش از ۲۰۰ عضو فعال کانونی، فعالیت های شاخصی را در روستا، شهرستان و استان عملیاتی کند.
 
 
به جهت فعالیت های قابل توجه مدیر کانون فرهنگی هنری معراج السعاده مسجد امام حسن مجتبی(ع) روستای بزنج شهرستان اسفراین این روستا در سالهای گذشته به عنوان روستای دوستدار کتاب نیز معرفی شده است.«هاجر قادری»، مدیر جوان این کانون فرهنگی هنری علاوه بر مدیریت کانون در سمت‌های دیگری مانند دهیار،مسئول هیئت مذهبی خواهران، مدیر کانون خادمیاری و خادمیار افتخاری بارگاه رضوی و مدیر عاملی صندوق خرد زنان روستایی این روستا را نیز بر عهده دارد.
 
 
 
«هاجر قادری»، در گفت و گو با خبرنگار گروه مسجد و کانون های مساجد خبرگزاری شبستان، با اشاره به فعالیت هایی که  در کانون فرهنگی هنری معراج السعاده مسجد امام حسن مجتبی(ع) مورد توجه قرار گرفته است،گفت: در طول سالها فعالیت در این کانون فرهنگی هنری با کمک اعضای کانون همواره تلاش کرده ایم که با ارائه طرح ها و برنامه های سازنده  فرهنگی از جمله کتاب و کتابخوانی و حمایت از تولیدات فرهنگی و توسعه اشتغال زایی  بتوانیم  زمینه توسعه این منطقه را فراهم کنیم.
 

 

با کمک این مدیر فعال کانون این روستا چندین بار در حوزه های فرهنگی، هنری و فعالیت های مسجدی در جشنواره های مختلف به ويژه در حوزه کتاب و کتابخوانی، حائز رتبه برتر شده، است، مدیر کانون فرهنگی هنری معراج السعاده مسجد امام حسن مجتبی(ع) در این زمینه گفت: درخشش روستای بزنج در جشنواره روستاها و عشایر دوستدار کتاب ایران در دو دوره متوالی و کسب جایزه، ساخت کتابخانه عمومی روستا، ساخت و راه اندازی مجتمع فرهنگی چند منظوره بخشی از فعالیت های این کانون فرهنگی هنری است.

 

 

بسیاری از زنان روستایی به تشویق مدیراین کانون فرهنگی هنری در جشنواره مروجان کتاب شرکت کردند تا فعالیت‌های آنها دیده شود، مدیر کانون فرهنگی هنری معراج السعاده مسجد امام حسن مجتبی(ع) خاطر نشان کرد: در نمایشگاه‌های مختلف کتاب تعدادی از بانوان روستا هم حضور یافتند، تا از این طریق برای آن‌ها انگیزه ایجاد شود و از سال ۹۶ تاکنون این کانون در نمایشگاه‌های بین‌المللی کتاب تهران و مشهد و نمایشگاه‌های کتاب استان‌های مختلف حضور یافته و غرفه برپا کرده است و در سالهای ۹۶ و ۹۷ در جشنواره روستا و عشایر دوستدار کتاب، روستای ما روستای برتر دوستدار کتاب معرفی شد.

 

 

 قادری برگزاری کارگاه های آموزشی ویژه کتابداران و مدیران کانون مساجد و دهیاران و فعالان عرضه کتابخوانی جهت شرکت در جشنواره مروجان و جشنواره دوستدار کتاب، برگزاری کارگاه های آموزشی نقاشی ویژه کودکان و نوجوانان و چاپ بروشور و ویژه نامه از فعالیت های ترویجی کتابخوانی و فعالیت های زیربنایی کتابخوانی را بخش دیگری از فعالیت های این کانون برشمرد و گفت: تشکیل هیئت های اندیشه ورز در کانون، راه اندازی کسب و کارهای فرهنگی و هنری در روستا و برگزاری کارگاه های مجازی آنلاین با موضوع کتاب بخش دیگری از فعالیت های این کانون روستایی است.

 

به گفته مدیر کانون فرهنگی هنری معراج السعاده مسجد امام حسن مجتبی(ع) این کانون علاوه بر فعالیت های شاخص در حوزه کتابخوانی در بحث اشتغال زایی و توسعه در آمد خانواده ها را نیز مورد توجه قرار داده است، به گونه ای که با مشارکت بانوان مسجدی روستای بزنج صندوق تعاونی خرد زنان با آورده دو میلیون تومانی برای هر عضو تشکیل و با مشارکت ۲۵ نفر از اعضای این صندوق، کارگاه تولید و پرورش قارچ در روستا راه اندازی شد.

 

 

وی خاطر نشان کرد: در حوزه کارآفرینی هم دوره‌های آموزش خیاطی مقدماتی و تکمیلی را برای زنان و مردان روستا برگزار کردیم که ۵۰ فارغ‌التحصیل این دوره‌ها در حال حاضر در کارگاه تولیدی کانون مشغول به کار شدند و از این طریق درآمد مناسبی نیز برای برای خود به دست آوردند. به طوری با ارتباط با نهادها و سازمان‌های مختلف برای آنها سفارش کار گرفتیم  و این دوره های آموزشی همچنان ادامه دارد.

 

 کانون فرهنگی هنری معراج السعاده برای فروش محصولات خانگی روستاییان هم برنامه ریزی داشته است، به طوری که هر سال که در نمایشگاه‌های بین‌المللی کتاب حضور پیدا می‌کند و در کنار غرفه کتاب، غرفه فرهنگی نیز راه می‌انداخت تا محصولات زنان روستا را به فروش برساند. به گفته قادری هر ساله در نمایشگاههای مختلف، تولیدات زنان روستا را به صورت رایگان به نمایشگاه‌ها می‌بردیم، تا ‌آنها در بخش محصولات روستاها، تولیداتشان را به فروش رساند.

 

 قادری علاوه بر فعالیت های شاخص، نویسنده هم است و تاکنون۲۶ عنوان کتاب به زبان‌های کرمانجی، ترکی و فارسی تالیف کرده است که تعدادی از این کتابها شامل شهید سلیمانی، مبارزه با بیماری کرونا، معرفی گردشگری خراسان شمالی و کاردستی آسان و کار با قیچی همراه با رنگ آمیزی و زندگی شهید سرهنگ مهری است.

 

مدیر کانون فرهنگی هنری معراج السعاده مسجد امام حسن مجتبی(ع) با اشاره به بهره برداری از مجتمع چند منظوره  در این روستا گفت: این مجتمع با اعتبار 350 میلیون تومانی در 200 متر مربع زیربنا و شامل سه واحد نانوایی، سوپرمارکت و آشپزخانه احداث و به بهره برداری رسیده و با دریافت وام از سوی سازمان دهیاری ها، همیاری خیرین و نیز ستاد اجرایی فرامین امام (ره) تامین  اعتبار اعلام شده است.

 

 

کانون معراج السعاده مسجد امام حسن مجتبی(ع) پس از شیوع بیماری کرونا در بحث مبارزه با این بیماری نیز فعال بوده است، مدیر این کانون فرهنگی هنری افزود: با تهیه دستگاه تب سنج به همت خیرین تلاش کردیم، از اهالی روستا تب سنجی کنیم و کلاس های مشاوره و پیشگیری از شیوع این بیماری، تهیه بسته های بهداشتی و ضد عفونی معابر روستا، تهیه بسته های معیشتی برای نیازمندان را مورد توجه قرار دادیم. همچنین تهیه تجهیزات آموزشی برای آموزش مجازی دانش آموزان نیازمند هم انجام شد، به طوری که۷۶ تبلت نو و دست دوم تهیه و به دانش آموزان روستا اهدا گردید و در اوج بیماری کرونا 10 کارگاه خانگی تولید ماسک با نظارت خانه بهداشت اقدام به تولید و توزیع ماسک کرده اند.

 

همکاری با برنامه «سمت خدا» و موسسه حضرت خدیجه(س) در توزیع گوشت قربانی و نیز توزیع نان صلواتی، ۶۰بسته معیشتی به صورت ماهیانه،توزیع افطاری و سحری گرم، توزیع بسته های معیشتی جیره خشک و توزیع  بن نقدی خرید کالا بخش دیگری از فعالیت های مومنانه این کانون روستایی است.

 


مدیر کانون فرهنگی هنری معراج السعاده مسجد امام حسن مجتبی(ع) برگزاري مسابقات ورزشي بين اعضاي کانون و روستاي همجوار،برگزاري نمايشگاه نقاشي و نشريه،برگزاري پويش کتاب، کلاس آموزشي تعميرات لوازم خانگي ويژه انوان، مستند توانمندي هاي فرهنگي روستاي دوستدار کتاب بزنج از دیگر برنامه های این کانون نام برد.

 

پایان پیام/ 40