کانون‌های مساجد با شعار «به توان مردم» در راستای تحقق بیانیه گام دوم انقلاب به میدان می‌آیند
کانون‌هاي مساجد با شعار «به توان مردم» در راستاي تحقق بيانيه گام دوم انقلاب به ميدان مي‌آيند
مدیر ستاد هماهنگی کانون‌های مساجد استان قم؛

کانون‌های مساجد با شعار «به توان مردم» در راستای تحقق بیانیه گام دوم انقلاب به میدان می‌آیند

حجت‌الاسلام و المسلمين روحاني با اشاره به آغاز سومين رويداد ملي فهما گفت: بچه‌هاي مسجد در اين دوره با شعار به توان مردم و با هدف تحقق هرچه بيشتر بيانيه گام دوم انقلاب به ميدان مي‌آيند.
شناسه خبر : 30352 تاریخ انتشار : ۲۱ شهريور ۱۴۰۰ زمان انتشار : ۱۲:۴۹

حجت الاسلام والمسلمین «سعید روحانی» در گفت‌وگو با ستاد ارتباطات رسانه ای(فهما) استان قم،با اشاره به آغاز سومین رویداد ملی فهما با شعار «به توان مردم»، اظهار کرد: اگر ماهیت این شعار رابه خوبی درک کنیم می بینیم سیاست‌های کانون‌های فرهنگی هنری مساجد در کل کشور به ویژه استان قم از قدیم الایام بر این مساله متمرکز بوده است که فعالیت های فرهنگی را به صورت برون‌سپاری و توسط کانون ها انجام بدهند و کمتر تولی‌گری در میان باشد.

مدیر ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد استان قم ادامه داد: مقام معظم رهبری در بیانیه گام دوم انقلاب بیشتر اشاره شان به این است که کارها باید مردمی شود و از توان جوان ها و ظرفیت های موجود در جامعه استفاده شود؛ بنابراین اگر سعی کنیم کارهای فرهنگی را با توجه به ظرفیت‌هایی که در کانون‌های مساجد وجود دارد در سطح جامعه اجرا کنیم توانستیم در تحقق و اجرایی ساختن این بیانیه که از منویات معظم له است، گام برداریم.

وی ادامه داد: شعار «به توان مردم» در سومین رویداد ملی فهما به این معناست که برای مردمی کردن فعالیت های کانون های فرهنگی هنری مساجد در سطح جامعه، نسبت به گذشته اهتمام بیشتری خواهیم داشت. به عبارتی برای اینکه این شعار خود را عملی کنیم باید از تمرکز گرایی پرهیز کنیم و اجرای کارها را به کانون ها با ظرفیت های مردمی واگذار کنیم.

حجت الاسلام و المسلمین روحانی در ادامه به راهکارها و چگونگی تحقق شعار به توان مردم در سطح فعالیت های مسجدی به ویژه کانون ها اشاره کرد و گفت: آموزش کانون ها و توانمندسازی مدیران کادر و اعضای کانون های فرهنگی هنری مساجد می تواند گام مهمی در مردمی بودن فعالیت های کانون های مساجد با در نظر گرفتن بُعد کیفی آنها باشد.


وی ادامه داد: علاوه بر توانمندسازی اقشار مختلف در کانون ها، برای بهبود کیفیت فعالیت ها ما در استان قم به طرح پایش روی آوردیم که اگر کانونی در این مسیر نمی‌تواند کانون های دیگر را همراهی کند مشکل را با اهتمام بیشتر در آن کانون دنبال کنیم تا جایی که چه بسا مسئول کانون را تعویض کنیم تا خللی در حرکت کل کانون‌ها با شتاب و کیفیت بالا در عرصه کارهای فرهنگی به وجود نیاید.

مدیر ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد استان قم تاکید کرد: استان قم سعی کرده با شناسایی و پرورش نخبگان و بهره گیری از توان آن ها گامی بالاتر از دیگر مراکز فرهنگی در این زمینه بردارد.

حجت الاسلام و المسلمین روحانی با اشاره به نقش پررنگ رسانه‌ها در زندگی امروزی، گفت: همچنین برای اینکه این فعالیت ها در جامعه بیشتر بروز و ظهور بیشتری داشته باشد سعی شده فعالیت های شاخص کانون های فرهنگی هنری مساجد در سطح استان به واسطه رسانه ها به اطلاع عموم شهروندان برسد تا ضمن جلب اعتماد به این مراکز فرهنگی، خدمات فرهنگی ارائه شده توسط کانون های فرهنگی هنری مساجد اطلاع رسانی شود.

مدیر ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد استان قم با ضرورت بهره مندی از تمام ظرفیت های موجود در فعالیت های فرهنگی به موازات یکدیگر، افزود: این بهره مندی از ظرفیت های مردم اختصاص به یک حوزه خاص ندارد. بطور مثال این طور نیست که فقط در حوزه ورزش یا حوزه تفریحات سالم یا حوزه آموزش یا حوزه هنر ... از توان نیروهای مردمی استفاده کرد بلکه می توان در تمام حوزه ها به موازات هم و همزمان از ظرفیت های موجود در آن حوزه بهره جست.

حجت الاسلام و المسلمین روحانی در پایان اشاره ای به یک نکته کلیدی در استفاده از ظرفیت های مردمی کرد و گفت: «ایجاد انگیزه برای حضور در میدان» نکته اساسی در استفاده از ظرفیت های مردمی است. اگر نیروهای توانمند احساس ضرورت و نیاز به وجود خود را نداشته باشند ممکن است به راحتی وارد میدان نشوند و انگیزه لازم را نداشته باشند.

وی ادامه داد: ما باید این هنر را داشته باشیم که برای تمام ظرفیت های موجود در مسجد این ایجاد انگیزه و این احساس نیاز به آن ها را به گونه ای در آن ها زنده کنیم که این نیروهای ارزشی با نگاه تکلیف مدارانه، برای ورود به عرصه فعالیت های فرهنگی، هنری و ... در مسجد و خدمت به جامعه و نظام اسلامی سر از پا نشناسند.