غایت طرح قرآنی 1455 تربیت هنرمندان قرآنی با تولیدات اثرگذار در جامعه است
غايت طرح قرآني 1455 تربيت هنرمندان قرآني با توليدات اثرگذار در جامعه است
معاون فرهنگی هنری ستاد فهما؛

غایت طرح قرآنی 1455 تربیت هنرمندان قرآنی با تولیدات اثرگذار در جامعه است

سعادتي، با اشاره به اينکه بخش هنر در طرح قرآني 1455 امسال براي اولين بار است که برگزار مي‌شود، گفت: غايت اين بخش تربيت هنرمندان قرآني با توليدات اثرگذار در جامعه است.
شناسه خبر : 30262 تاریخ انتشار : ۱۷ شهريور ۱۴۰۰ زمان انتشار : ۰۹:۵۰

«سعید سعادتی» در گفت وگو با ستاد ارتباطات رسانه‌ای (فهما)، با اشاره به اینکه طرح هنری قرآنی 1455 امسال برای اولین بار است که برگزار می‌شود، اظهار کرد: در سنوات گذشته بخش مفاهیم، به صورت مکتوب برگزار می‌شد اما امسال با توجه به ظرفیت‌ گسترده کانون‌های فرهنگی هنری مساجد در طرح ملی ایران قوی در سال 1399، به پیشنهاد شبکه قرآن و عترت صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران بنا شد تا از ظرفیت‌ کانون‌ها و هنرمندان مسجد در غنابخشی و ارتقای محتوای طرح از طریق هنر وابزارهای هنری استفاده شود.

معاون فرهنگی هنری ستاد فهما افزود: در این راستا هیات اندیشه‌ورز تشکیل شد و از آنجایی که فرصت چندانی در اختیار نداشتیم در قالب رشته هنری از جمله فیلم کوتاه، عکس‌نوشت، خوشنویسی، نقاشی، پوستر و ... با هدف ارایه مفاهیم قرآنی به زبان هنر و  توجه به اقتضائات مخاطبان امروز که عموما از نسل نوجوان و جوان هستند کار را آغاز کردیم.


وی ادامه داد: علاوه بر موارد اشاره شده  افزایش کمّی تولیدات هنری، اپلیکیشن‌ها و انیمیشن‌ها با موضوع قرآن و مفاهیم قرآنی و همچنین مهارت‌افزایی  استعدادهای هنرمندان  مسجدی است که به تازگی وارد این عرصه شده اند و قصد فعالیت در حوزه قرآن با تولید آثار هنری دارند. غایت این کار  تربیت هنرمندان قرآنی و تولید آثار قرآنی اثربخش است.

سعادتی تصریح کرد: امسال به اذعان کارشناسان تا حدودی به این اهداف نزدیک شده‌ایم و استقبال خوبی نیز از سوی بچه های مسجد صورت پذیرفت به گونه‌ای که تاکنون هزار و 500 اثر به دبیرخانه رسیده و مورد بررسی هیات داوران قرار گرفته است که از آن میان آثار ارسالی در حوزه انیمیشن و فیلم کوتاه از تنوع قابل توجهی به لحاظ ساختار و موضوع برخوردار بود.

سعادتی با اشاره به آثار ارسالی در رشته‌های مختلف گفت: در رواق قلم رشته داستان 110 اثر، رشته شعر 200 اثر، در رواق ترنج رشته پوستر و عکس نوشت 380 اثر، در رشته نقاشی 307 اثر، در رشته خوشنویسی 421 اثر، در رشته فیلم کوتاه 43 اثر به دبیرخانه طرح ارسال شده است.

 وی با اشاره به فیلم کوتاه «قبول باشه» از جمله آثار رسیده به بخش هنری طرح ملی قرآنی 1455 افزود: این اثر علاوه بر اینکه پیام قرآنی یعنی مواسات و کمک مومنانه که مورد تاکید مقام معظم رهبری(مدظله العالی) قرار گرفته است را بیان کرده بود، بلکه پیوند با اقتضائات امروز داشت، اوایل شیوع کرونا توزیع بسته‌های معیشتی محور بود اما در این فیلم یک کسب و کار دوباره راه اندازی شده و چند خانواده احیا می کند.

 معاون فرهنگی هنری ستاد فهما گفت: همچنین انیمیشن دیگر با محور احسان و نیکی به والدین بود، در این انیمیشن قصه بر محور مادربزرگی می چرخید که به دلیل شیوع کرونا امکان دیدار با فرزندان و نوه های خود را نداشت. محور قصه این فیلم کوتاه آیه «وَبِالْوَالِدَیْنِ إِحْسَاناً» بود. مادربزرگ آلبوم عکس های خانوادگی را باز می کرد و تصاویر را می دید و قصه به صورت زیبایی ادامه می یافت.

وی در پایان افزود: امیدوارم که  هنرمندان نوجوان مسجدی  آینده سازان حوزه هنر در کشور باشند، که بخشی از این ظرفیت‌ها به بهانه این طرح  قرآنی  شناسایی شدند.


گفتنی است داوری آثار ارسالی به طرح قرآنی 1455 در رواق های قلم، ترنج و فیلم، یکشنبه، 14 شهریور در ساختمان شهید حاج قاسم سلیمانی ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور برگزار شد.