نوآوری‌های سومین رویداد ملی فهما؛ از راه‌اندازی بخش فعالیت‌های خودجوش تا ایجاد تناسب میان رواق و برنامه‌های کانون‌ها
نوآوري‌هاي سومين رويداد ملي فهما؛ از راه‌اندازي بخش فعاليت‌هاي خودجوش تا ايجاد تناسب ميان رواق و برنامه‌هاي کانون‌ها
معاون فرهنگی هنری ستاد هماهنگی کانون‌های فهما تبیین کرد؛

نوآوری‌های سومین رویداد ملی فهما؛ از راه‌اندازی بخش فعالیت‌های خودجوش تا ایجاد تناسب میان رواق و برنامه‌های کانون‌ها

سعادتي با اشاره به آسيب‌شناسي‌ها و نوآوري‌هاي حاصله در جريان طراحي سومين رويداد ملي فهما، خبر از راه‌اندازي بخش فعاليت‌هاي خودجوش و ايجاد تناسب ميان رواق‎‌ها و برنامه‌هاي کانون‌ها داد.
شناسه خبر : 30251 تاریخ انتشار : ۱۶ شهريور ۱۴۰۰ زمان انتشار : ۱۴:۲۲

به گزارش ستاد ارتباطات رسانه‌ای (فهما)، نخستین جلسه توجیهی و کارشناسی شبکه رابطین فهما صبح امروز سه‌شنبه 16 شهریور با حضور «مرتضی طاهریان» معاون ساماندهی و شبکه‌‎سازی، «سعید سعادتی» معاون فرهنگی هنری و «جواد عبادی» سرپرست اداره کل آموزش، پژوهش و فناوری اطلاعات کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور در بستر فضای مجازی برگزار شد.

«سعید سعادتی» در این نشست طی سخنانی با تاکید بر اینکه پس از ماه صفر جلساتی با محور فهمای 1400 با رابطین فهما خواهیم داشت، گفت: سال گذشته طرح ملی ایران قوی در سطح کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور برگزار شد، ما در اواخر سال گذشته و اوایل امسال آسیب‌شناسی‌های لازم را روی این طرح داشتیم که ذیل آن کانون‌ها نیز مشارکت داشته و استان‌ها نیز مکاتباتی با حوزه برنامه‌ریزی ستاد فهما داشتند، همچنین جلساتی با مناطق فهما نیز در راستای تحقق این آسیب شناسی برگزار شد که در نهایت 84 مورد احصا و روی کار شد.

معاون فرهنگی هنری ستاد هماهنگی کانون‌های فهما گفت: بخشی از آسیب‌شناسی‌های صورت گرفته مربوط به حوزه فنی، بخش به حوزه مجوزهای کانون‌ها و ساماندهی، همچنین برخی مربوط به حوزه محتوایی بود که روی این موارد بحث شده و نهایتا به طراحی فهمای 1400 رسید؛ اکنون با توجه به پیشنهادات و بررسی‌های انجام شده امسال اتفاقات جدیدی در سومین رویداد ملی فهما رقم می خورد.

وی در مورد فهمای 1400 و فعالیت‌های جدیدی که امسال انجام می‌شود، اظهار کرد: در قدم اول رواق‌هایی که تعداد برنامه‌هایشان نسبت درستی با یکدیگر نداشتند اصلاح شد، به این معنا که برای مثال در یک رواق دو برنامه تعریف شده بود و در رواق دیگر با حجم متکثرتری از برنامه ها مواجه بودیم؛ امسال در راستای رفع این مساله در هر رواق بانک اطلاعات، شبکه، رویداد ملی، رویداد میدانی داریم. بنابراین در هر رواق حداقل یک یا دو برنامه میدانی پیش‌بینی شده است.

سعادتی افزود: بحث دیگری که از سوی کانون‌ها مطرح شده و مطالبه عمومی استان‌ها بود این بود که علاوه بر برنامه‌های عمومی ستاد از فعالیت‌های خودجوش کانون‌‌ها به نوعی حمایت داشته باشیم، البته فعالیت‌هایی به اقتضا هر استان و همچنین هر روستا، برای مثال کانون‌های روستایی اقتضاء خاص خود را دارند، شاید یک فعالیت در روستا مهم باشد اما در استان یا در تهران آن درجه از اهمیت را نداشته باشد. در راستای مرتفع کردن این مساله «فعالیت‌های خودجوش» در هر رواق اضافه شد.

وی ادامه داد: بحث دیگر راه‌‌اندازی سامانه بچه‌های مسجد بود که از آرزوهای بچه‌های مسجد بود که سامانه ای اختصاصی داشته باشند؛ امسال در هر رواق 1400 امتیاز لحاظ شد که در مجموع16 هزار و 800 امتیاز می شود، همچنین 3200 امتیاز در حوزه فعالیت‌های ساماندهی و شبکه‌سازی کانون‌ها در نظر گرفته شد که  بخشی از این امتیاز مدیریتی و بخشی سازمان کار است که در  مجموع 20هزار امتیاز برای هر کانون در فهمای 1400 لحاظ شده است، که بخش خودجوش نیز همان‌طور که اشاره کردم لحاظ شد و کانون‌ها می‌توانند یک یا دو برنامه خود را که قابلیت رقابت در سطح استانی و ملی را دارد ثبت کنند که این بخش 200 امتیاز دارد که در مجموع 2400 امتیاز را به خود به عنوان امتیاز پِلاس اختصاص می دهد.

سعادتی گفت: در این میان استان‌های کم‌برخوردار و استان‌‌های برخوردار نیز قرار دارند که به لحاظ زیرساخت‌های فرهنگ و هنر در این ردیف جای می‌گیرند؛ مساله دیگر کانون‌های روستایی، استانی و کانون‌هایی بودند که در پایتخت قرار داشتند و طبیعتا امکان مقایسه آنها با هم نبود به ویژه کانون‌های روستایی که حس رقابت خود را از دست می دادند، این مساله مهمی بود که روی میز هیات محتوایی آمد و نظرات خوبی ارایه شد که ما بر اساس بار مالی و تناسب سازی که بتوانیم عملیاتی کنیم به این نتیجه رسیدیم که در هر رواق در هر استان یک کانون برتر را مشخص کنیم، بنابراین امسال تقریبا به این سمت می‌رویم که اول یک مرحله استانی داشته باشیم و کانون‎‌ها در مرحله استانی دیده و تقدیر شوند که میانگین آن در هر استان 12 کانون است که با این احتساب 420 کانون در مرحله استانی در نظر گرفته می شوند؛غیر از این در حوزه ساماندهی و شبکه رابطین نیز همین منوال ادامه می یابد که طی آ« رابطین فهما در سطح استانی و ملی تقدیر می شوند.

معاون فرهنگی هنری ستاد فهما افزود: لایه بعدی بحث کانون‌ها در سطح ملی است که ما طبق سال گذشته 120 کانون را تقدیر کردیم یعنی در هر رواق میانگین 10 کانون توسط هیات داوران انتخاب می شدند که جمع آن در سطح کشور به 540 کانون می رسد. همچنین در حوزه روبط عمومی و آی.تی نیز طی 10 هفته قرعه کشی شده و کانون های منتخب در یکی از شبکه‌های صدا و سیما اعلام می شوند.

وی گفت: همچنین کانون‌هایی که امتیاز پِلاس گرفته اما استفاده نکردند، میان کانون‌هایی که دارای امتیاز پِلاس بالا هستند قرعه‌کشی خواهند شد و 120 کانون نیز در آن حوزه معرفی و مشخص می شوند.


سعادتی در بخش دیگری از مباحث خود با اشاره به انتخاب پایتخت فهما گفت: علاوه بر آنچه که یاد شد در هر رواق استان برتر نیز مشخص می شود. تلاش ما این است که به صورت تخصصی وارد شده و در نهایت پایتخت فهما انتخاب شود.

وی در مورد جوایز سومین رویداد ملی فهما اظهار کرد: بخشی از این جوایز لوح تقدیر، «نشانِ فهما است» که در جریان پایتخت فهما حتما نشان فهما نیز اهدا می شود، امسال تلاش داریم که هدیه معنوی نیز به بخش جوایز اضافه کنیم که در این راستا با عتبات وارد مذاکره شده و امیدواریم که در این زمینه بتوانیم توفیقاتی داشته باشیم و همه اهالی محل در جریان باشند که این کانون جزو بحث فهما انتخاب شده است.

معاون فرهنگی هنری ستاد فهما افزود: در حوزه رویدادهای ملی، پیش بینی ما این بود که در هر رواق یک رویداد ملی داشته باشیم برای مثال از خلاهایی که همکاران ما گوشزد کردند جشنواره کتاب بچه‌های مسجد است که خالی است، تلاش می کنیم که بتوانیم در قالب این جشنواره کتابداران، نویسندگان مسجد، کتابخوان‌ها دیده شوند که این مهم منوط به تامیین اعتبار ماست.

وی گفت: یقین دارم آینده پیش روی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور روشن است چراکه دولتی که پای کار آمده است، به ظرفیت های مردمی توجه داشته و ساز و کارهایی را برای استفاده از این ظرفیت در نظر گرفته اند.  معتقدم آینده از آن مسجد و بچه های مسجد خواهد بود.