امام سجاد(ع) توجه انسان را در صحیفه به سوی خودشناسی منتهی به خداشناسی رهنمون می‌کند
امام سجاد(ع) توجه انسان را در صحيفه به سوي خودشناسي منتهي به خداشناسي رهنمون مي‌کند
دبیرکل مجمع جهانی اهل بیت(ع)؛

امام سجاد(ع) توجه انسان را در صحیفه به سوی خودشناسی منتهی به خداشناسی رهنمون می‌کند

آيت‌الله رمضاني، با اشاره به معارف و مضامين صحيفه سجاديه در حوزه شناخت انسان اظهار کرد: امام سجاد(ع) در صحيفه آدمي را به سوي خودشناسي منتهي به خداشناسي رهنمون مي‌کند.
شناسه خبر : 30171 تاریخ انتشار : ۱۲ شهريور ۱۴۰۰ زمان انتشار : ۰۰:۲۶

به گزارش ستاد ارتباطات رسانه ای(فهما)، آیین اختتامیه یازدهمین کنگره بین‌المللی امام سجاد(ع) پنج شنبه شب 11 شهریور به میزبانی استان هرمزگان با حضور حداقل جمعیت و رعایت پروتکل های بهداشتی برگزار شد. 

آیت الله «رضا رمضانی» که به صورت مجازی در این مراسم سخنرانی می کرد، با اشاره به تاکید مقام معظم رهبری(مدظله العالی) در بیانیه گام دوم انقلاب نسبت به مساله اخلاق و معنویت گفت:در مجموعه سفارش‌های هفت‌گانه گانه توسعه علم، اخلاق و معنویت، عدالت، مبارزه با فساد، سبک زندگی و ... که مورد تاکید رهبری قرار گرفته است، حوزه اخلاق و معنویت هم در حوزه فردی و هم در حوزه اجتماعی و هم در حوزه الهی می تواند نقش اساسی ایفا کند.


دبیر کل مجمع جهانی اهل بیت(ع) با بیان اینکه اسلام به دنبال معنویت مسئولیت پذیر است، عنوان کرد: این رویکرد در اسلام بر خلاف معنویت ها در غرب است که مسئولیت‌گریز یا مسئولیت‌ستیز هستند.


وی ادامه داد: معنویت و اخلاق اگر برخاسته از دین باشد می تواند به همه حوزه ها توجه بدهد و توسعه ارتباطات را در میان بشر محقق کند.

آیت الله رمضانی در ادامه به بخش اخلاق فردی اشاره کرد و گفت: در این بخش انسان باید به خودش توجه داشته باشد و خودش را بشناسد تا به خودسازی برسد.


وی افزود: امام سجاد(ع) در صحیفه مکرر به این حوزه ها که انسان باید خودش را بشناسد و هویت خود را پیدا کند اشاره داشته است چراکه این خودیابی، خدایابی، خدانگری را به دنبال خواهد داشت ا، بنابراین اگر شناخت به صورت صحیح در وادی خودش به دست بیایید انسان تلاش می کند در وادی ایمان و یقین قدم بردارد و نفس خودش را تربیت کند.


دبیرکل مجمع جهانی اهل بیت(ع) گفت: بحث تربیت از آن نکته های بسیار حساسی است که امام سجاد (ع) به آن می پردازد و ما را به آن توجه می دهد.


وی به دعای مکارم الاخلاق امام سجاد(ع) اشاره کرد و گفت: این دعا بسیار عمیق و جامعیاست که شروح متعددی بر آن نوشته شده است.


آیت الله رمضانی در بخش دیگری از مباحث خود به تعریف مکارم پرداخت و افزود: مکارم، آن روح بزرگواری است که انسان  با تربیت خود به دست می آورد و به یک نوع مدیریت بر خود می رسد. اگر مکارم به نحو درست صورت گیرد محاسن اخلاق را هم به دنبال خواهد داشت.

وی گفت: انسان هم در حوزه اخلاق فردی و هم حوزه اخلاق الهی باید به خودش بپردازد. انسان باید مظهر جلال و جمال خدا و علم الهی باشد و هرکسی به اندازه ظرفیت خودش باید به این خطاب الهی لبیک بگوید. انسان در حوزه اخلاق اجتماعی باید سعی کند صادق و امانت دار باشد و ایثار کند و حس مسئولیت پذیری را در خودش احساس کند.