رویکرد امام سجاد(ع) در تغییر جامعه را به عنوان الگویی برای پیشرفت جهان اسلام به کار بندیم
رويکرد امام سجاد(ع) در تغيير جامعه را به عنوان الگويي براي پيشرفت جهان اسلام به کار بنديم

رویکرد امام سجاد(ع) در تغییر جامعه را به عنوان الگویی برای پیشرفت جهان اسلام به کار بندیم

حجت‌الاسلام و المسلمين کفيل، با اشاره به سيره امام سجاد(ع) در اصلاح جامعه اسلامي آن زمان اظهار کرد: امروز بايد با تأسي به رويکرد امام سجاد(ع) در تغيير جامعه در راستاي پيشرفت جهان اسلام قدم برداريم.
شناسه خبر : 30163 تاریخ انتشار : ۱۱ شهريور ۱۴۰۰ زمان انتشار : ۲۳:۳۶

به گزارش ستاد ارتباطات رسانه‌ای (فهما)، آیین اختتامیه یازدهمین کنگره بین‌المللی امام سجاد(ع) پنج شنبه شب 11 شهریور به میزبانی استان هرمزگان با حضور حداقل جمعیت و رعایت پروتکل های بهداشتی برگزار شد.
 
حجت‌الاسلام و المسلمین «محمدصادق کفیل» در این همایش طی سخنانی با بیان اینکه دوران زندگی امام سجاد(ع) سخت ترین دوران تاریخ مدینه است، اظهار کرد: جعل حدیث، جعل واقعه عاشورا، از بین بردن نام پیامبر (ص) در جامعه واز همه بدتر فساد گسترش یافته در مدینه که مشابهی در هیچ نقطه نداشت، تنها گوشه ای از شرایط جامعه دوران حیات آن حضرت است.
 
رئیس مرکز تخصصی صحیفه سجادیه ادامه داد: دوران امامت امام سجاد(ع) شش نفر از بدترین حکام حکومت می کردند و «عبدالله بن زبیر» خوب ترین این حکام بود که به دنبال حذف نام رسول خدا(ص) بود. از سوی دیگر حجاج فرماندار عبدالملک، مقام خلیفه را از پیامبر(ص) بالاتر می دانست و همه دغدغه عبدالملک طی 21 سال حکومت حذف نام اهل بیت(ع) بود. حذف «آل» در صلوات و بسیاری دیگر از اقدامات از جمله شرایطی بود که در آن زمان ایجاد شده بود؛ در زندان حجاج 50 هزار مرد و 30 هزار زن بودند، که از آن میان 15 هزار نفر برهنه بودند که در زندانی بدون سقف و بدون غذا حبس شده بودند.
 
حجت الاسلام و المسلمین کفیل افزود: در تاریخ مشابه شرایط امام سجاد(ع) را نداریم که پنج هزار نفر وارد مدینه شوند و نَه به جان و نَه به مال و نَه به ناموس رحم کنند، در واقعه حره 10 هزار نفر کشته شدند، آتش زدن خانه خدا و قیام توابین در دوره امام سجاد(ع) اتفاق افتاد که در این قیام چهارهزار نفر از تابعین شهید شدند، همچنین در این دوره قیام مختار اتفاق افتاد اما چند درصد از این قیام ها در همراهی با امام سجاد(ع) بود؟
 
وی تصریح کرد: با این وجود امام سجاد(ع) شرایط مدینه را تغییر داد. مدینه زمان امام سجاد(ع) از بدترین شهرهای دنیای فعلی بدتر بود و آن حضرت تمام قد و بدون یار مدینه را عوض کرد. می‌توان از آن حضرت الگو گرفت و جهان را تغییر داد و رشد جهان اسلام را رقم زد.
 
رئیس مرکز تخصصی صحیفه سجادیه در بخش دیگری از مباحث خود اظهار کرد: یکی از شاگردان امام سجاد(ع) ابوحمزه ثمالی است، او کسی نیست که خود به مکتب امام سجاد(ع) آمده باشد، او کسی بود که امام(ع) در یک سفر ملاقات اش کرد چراکه آن حضرت چند سفر مخفیانه به کوفه و برخی شهرها داشت تا نخبگان را رصد و آنها را تربیت کند، لذا امام سجاد(ع) به این شکل وارد عرصه شده و موفق و جریان ساز بود.
 
وی گفت: بَرده خانه امام سجاد(ع) بعد از یک سال مستجاب‌الدعوه می شود، ما که امروز عاشورانشین هستیم و سر سفره عاشورا نشسته ایم، باید از سیره آن حضرت الگوبرداری کنیم، شیعه و سنتی مدیون عاشورا است و عاشورا به نهضت امام سجاد(ع) زنده ماند که اجازه تحریف در این واقعه را نداد.
 

وی همچنین با اشاره به راه اندازی مرکز تخصصی صحیفه سجادیه گفت: آینده این حرکت بسیار روشن است و به زودی اتفاقات خوبی رخ داده وصحیفه سجادیه در دانشگاه ها و حوزه‌های علمیه تدریس می‌شود و صدا و سیما نیز برنامه های صحیفه را روی آنتن خواهد برد.