صحیفه سجادیه برای همه نسل‌ها وثیقه و سند جهان انسانیت است
صحيفه سجاديه براي همه نسل‌ها وثيقه و سند جهان انسانيت است
اندیشمند و نویسنده مسیحی از کشور لبنان؛

صحیفه سجادیه برای همه نسل‌ها وثیقه و سند جهان انسانیت است

کعدي، با اشاره به مضامين بلند موجود در صحيفه سجاديه از جمله عدالت، مساوات و توجه به حقوق مختلف گفت: صحيفه سجاديه براي همه نسل‌ها وثيقه و سند جهان انسانيت است.
شناسه خبر : 30161 تاریخ انتشار : ۱۱ شهريور ۱۴۰۰ زمان انتشار : ۲۳:۲۹

به گزارش ستاد ارتباطات رسانه‌ای (فهما)، آیین اختتامیه یازدهمین کنگره بین‌المللی امام سجاد(ع) پنج شنبه شب 11 شهریور به میزبانی استان هرمزگان با حضور حداقل جمعیت و رعایت پروتکل های بهداشتی برگزار شد. 
 
در این آیین «میشل کعدی» اندیشمند مسیحی از کشور لبنان به بیان مباحث خود درباره امام سجاد(ع) و صحیفه سجادیه پرداخت.
 
کعدی طی سخنانی اظهار کرد: امام علی بن الحسین(ع) ستاره‌ای از ستارگان انوار امامت است، انچه برایم از همه مهمتر است عظمت قدیسی است که تمام زندگی‌اش را برای خدا و آیین پاک گذراند. گشاده رویی او در مواجهه با ادیان آسمانی و تسامح دینی ستودنی است.
 
این اندیشمند مسیحی از کشور لبنان ادامه داد: ایمان امام سجاد(ع) ایمانی بود که حد و مرزی نداشت، از او آنچه بیشتر مرا به سخن وا می‌دارد رساله حقوق است که در آن سخن از زندگی، حقوق و اخلاق است؛ بارها متذکر شده‌ام و حتی قسم خورده‌ام که در آن حکایت از قدیسی است که جز سخن حق و صحیح بر زبان نمی‌آورد  و همانند جد بزرگوارش علی(ع) امیرمومنان بود؛ همان شخصیتی که پنج سال از زندگی ام را زمان گذاردم تا ذره‌ای از دریای علم او را در تالیفی تببین کنم.
 

وی افزود: از رساله حقوق امام سجاد(ع) که مدرسه انسانیت است و شامل بیش از 50 حق انسانی است همگان بهره بردند. با سواد و بی‌سواد، عالی و دانی، در آن از حقوق مختلفی سخن رفته است. حق خداوند بر بندگان، حق زبان، حق گوش، حق چشم، حق دوست، حق معلم، حقوقی که رعایت آن فلسفه خدمت به انسانیت است و این مجموعه در دانشگاه‌های حقوقی جهان مانند دانشگاه حقوقی ایتالیا و خصوصا دانشگاه های جهان عرب بسیار مورد توجه است، و به واقع ماخذ و منبعی از ارزش‌های حیات بشری است.
 

کعدی تصریح کرد: صحیفه سجادیه صلاحیت آن را دارد که برای همه زمان‌ها و همه نسل‌ها، وثیقه و سند جهان انسانیت باشد زیرا اساس آن سخن از عدالت و مساوات و توجه به حقوق انسان‌ها است. برای شرح و تبیین عبارات آن توصیه می‌کنم به کتاب های افرادی مانند علامه شیخ «نعیم قاسم» و «باقرشریف قرشی» مراجعه شود.
 
وی در ادامه سروده پنج بیتی خود در وصف امام سجاد(ع) را به شرح ذیل قرائت کرد:
 با گفتار تو ای فرزند حسین به حقیقت پاک دین رسیدم
به نورانیتی پر بها و ابهت رسیدم 
و به انسان ساجدی که به عظمت رسیده است
به چراغ نورانیت آل پیامبر گریستم 
و به کینه هایی که به خاندان پیامبر رسیده است
تو مرجع دین خردمندان و عقلا هستی 
و تو امتداد علی عدالت مند و برتر از همه عادلان بوده ای