اجرای برنامه علمی «معرفت سجادی» با محور استان هرمزگان در دانشگاه‌های آزاد اسلامی سراسر کشور
اجراي برنامه علمي «معرفت سجادي» با محور استان هرمزگان در دانشگاه‌هاي آزاد اسلامي سراسر کشور
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی؛

اجرای برنامه علمی «معرفت سجادی» با محور استان هرمزگان در دانشگاه‌های آزاد اسلامی سراسر کشور

طهرانچي ضمن اعلام برگزاري دوازدهمين کنگره بين‌المللي امام سجاد(ع) به ميزباني دانشگاه آزاد اسلامي استان هرمزگان، از اجراي برنامه علمي «معرفت سجادي» با محور اين استان و در سطح دانشگاه‌هاي آزاد اسلامي سراسر کشور خبر داد.
شناسه خبر : 30159 تاریخ انتشار : ۱۱ شهريور ۱۴۰۰ زمان انتشار : ۲۳:۲۴

به گزارش ستاد ارتباطات رسانه‌ای (فهما)، آیین اختتامیه یازدهمین کنگره بین‌المللی امام سجاد(ع) پنج شنبه شب 11 شهریور به میزبانی استان هرمزگان با حضور حداقل جمعیت و رعایت پروتکل های بهداشتی برگزار شد. 
 

«محمدمهدی طهرانچی» رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در این آیین به صورت مجازی به سخنرانی پرداخت.
 
طهرانچی طی سخنانی ضمن تقدیر از دست‌اندرکاران برگزاری یازدهمین کنگره بین‌المللی امام سجاد(ع) اظهار کرد: در حوزه علم و دین اگر نگوییم بعد از انقلاب اسلامی به تقابل عمل کرد‌ه‌ایم چراکه روحیه تقابل که در گذشته بود پایان یافت، با این وجود به وحدت نرسیده‌ایم و می‌شود گفت که در حوزه استقلالِ علمِ دین عمل می‌کنیم یعنی فرد در پیشگاه معارف دینی از موضع ایمانی و دینی برخورد می‌کند و در حوزه معارف علمی در چارچوب علم به دست آمده از غرب عمل می‌کند و حتی ما بسیار دیرهنگام وارد مرحله گفت وگوی علم و دین شده ایم که پس از آن مرحله وحدت قرار دارد.
 
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی ادامه داد: این در حالی است که امام راحل در ابتدای انقلاب اسلامی سخن از وحدت حوزه و دانشگاه داشت، امروز پس از چهل سال می‌بینیم که در عرصه علمی آنچنان که باید و شاید به حوزه معارف دینی خصوصا معارف متعالی که از اهل بیت(ع) به ما رسیده است کار نکرده‌ایم و به نظر می‌آید لازم است در کلیه معارف دینی خصوصا معارف اهل بیتی کارهای عمیق و دقیقی را در دانشگاه رقم بزنیم که انشا الله دانشگاه آزاد اسلامی بتواند در این زمینه پیشگام شود.
 
وی در بخش دیگری از مباحث خود با اشاره به معارف دینی که از امام سجاد(ع) به ما رسیده است، اظهار کرد: نکات بسیار دقیق و عمیقی در مجموعه صحیفه سجادیه وجود دارد که به نظر می‌آید لازم است در حوزه دانشگاه به صورت جدی به آن بپردازیم.
 
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی گفت: در پرداختن به صحیفه سجادیه که به عنوان یک اثر فاخر به ما رسیده است به دو مطلب باید توجه کنیم، مبحث اول روش‌مندی صحیفه سجادیه است که روش امام در این مجموعه روش منحصر به فردی است. این روش از دو جهت قابل توجه است، نخست دوران اجتماعی که بیان شده است؛ یعنی وضعیت منحصر به فردی که پس از شهادت سید و سالار شهیدان در فضای جامعه اسلامی حاکم بوده و فضایی است که باید از لحاظ جامعه‌شناسی مورد دقت قرار گیرد، فضایی وهم آلود که طی آن جریان نفاق می خواست فضا را نسبت به اهل بیت(ع) و معاف ناب تیره کند، در چنین شرایطی صحیفه سجادیه ارایه شد.
 
وی در ادامه افزود: بحث دوم از لحاظ روش‌مندی است که بسیار اهمیت دارد؛ ما در مجموعه صحیفه سجادیه با مجموعه حقوقی مواجه می‌شویم که این مجموعه حقوق رابطه انسان با محیط پیرامون و با طبیعت را در بر می گیرد، اما بر خلاف آنچه که امروز به عنوان حقوق در جامعه انسانی مطرح می‌شود در بیان این حقوق نگاه توحیدی حرف اول را می‌زند.
 
طهرانچی تصریح کرد: یعنی آن چیزی که در  صحیفه سجادیه به جِد با آن مواجه هستیم، مواجهه با ربوبیت حضرت خالق است، متاسفانه در تربیت و تبیین روابط انسانی و روابط متقابل انسان و جامعه، روابط انسان و محیط عمدتا اگرنگاه توحیدی هم داشته باشیم نگاه خالقیت حضرت حق است اما آنچه که برای زندگی بشر سازنده است علاوه بر نظر بر خالقیت حضرت حق و حضرت باری تعالی نگاه به ربوبیت خداوند است که ویژگی منحصر به فردی است که این روش‌مندی به شدت نیاز جامعه علمی ماست و امروز نیازمندیم که در حوزه علوم اجتماعی، حقوق و علوم تربیتی ورود کنیم.
 
وی ادامه داد: دانشگاه آزاد اسلامی افتخار این را دارد که بتواند حرکت جدیدی را در گفت وگوی علم و دین آغاز کند که نتیجه‌اش وحدت علم و دین و وحدت حوزه و دانشگاه باشد، ما برای این گفت‌وگو و برگزاری کنگره آینده در دانشگاه آزاد اسلامی استان هرمزگان آمادگی داریم و از آن مهمتر آمادگی داریم که با یک برنامه علمی و نظام موضوعات مشخص در نظام واره پژوهش‌های دانشگاه از معارف غنی که از امام سجاد(ع) به ما رسیده است پشتیبانی کنیم.
 
طهرانچی در پایان اظهار کرد: امیدواریم تحت عنوان برنامه علمی «معرفت سجادی»، دانشگاه آزاد اسلامی هرمزگان به عنوان پیش رو و بقیه دانشگاه های آزاد اسلامی به عنوان همکار در این حرکت، پایان‌نامه‌ها و رساله‌های فاخری را در این عرصه به ثمر برسانند که در دوازدهمین کنگره بین المللی امام سجاد(ع) شاهد دستاوردهای مفصلی از دانشگاه باشیم.