«مواکب الاتحاد»؛ فرصت نقش‌آفرینی مسجدی‌ها در پدیده‌ جهانی اربعین + برنامه‌ها
«مواکب الاتحاد»؛ فرصت نقش‌آفرینی مسجدی‌ها در پدیده‌ جهانی اربعین + برنامه‌ها

«مواکب الاتحاد»؛ فرصت نقش‌آفرینی مسجدی‌ها در پدیده‌ جهانی اربعین + برنامه‌ها

ستاد مردمی اربعین کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور با تدارک گسترده برای ایران و نیز مواکب‌الاتحاد در کشور عراق، اعم از برنامه‌های فرهنگی و اسکان و اطعام فرصتی مغتنم را برای نقش‌آفرینی مسجدی‌ها در پدیده‌ جهانی اربعین فراهم کرده است.
شناسه خبر : 838288 تاریخ انتشار : ۹ مهر ۱۳۹۸ زمان انتشار :

به گزارش خبرنگار گروه مسجد و کانون های مساجد خبرگزاری شبستان، تجربه 40 ساله پس از انقلاب اسلامی به ویژه دوران تاریخ ساز و جاودان دفاع مقدس نشان می دهد، هر زمان و در هر موضعی فعالیت ها و اقدامات  رنگ و بوی مردمی به خود گرفته است و سیاست ها و راهکارها فرصت حضور حداکثری مردم را فراهم کرده اند، کارها نه تنها خوب پیش رفته اند بلکه جریان ساز و ماندگار نیز شده اند.

 

ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور با همین رویکرد و توجه به این نقطه عطف یعنی برکات حضور مردم در عرصه های مختلف سیاسی، اجتماعی و فرهنگی، در عمر نزدیک به 30 ساله خود عمل کرده است اما در برخی مواضع و طرح ها این اهتمام جلوه و برکات بیشتری دارد ازجمله فعالیت های مرتبط با اربعین حسینی که به منظور آن، از سال گذشته ستاد مردمی اربعین کانون های فرهنگی هنری مساجد شکل گرفته و با راه اندازی کاملاً مردمی «مواکب الاتحاد» و تحت لوای شعار «الحُسَينِ يَجمَعُنا» توانسته منشا برکات و آثار بسیار باشد.

 

تلاش برای نمایش نقش مساجد در جهت دهی و غنابخشی به اجتماعات مذهبی

 

 

امسال و در دومین سال حضور و فعالیت این ستاد در عرصه اربعین حسینی (به عنوان عظیم ترین، آرام ترین و اثرگذارترین اجتماع مذهبی که نه فقط شیعه بلکه پیروان سایر مذاهب و ادیان را با خیل مشتاقان زیارت حضرت اباعبدالله الحسین(ع) همراه کرده است) برنامه های متنوعی را در داخل ایران و نیز در شهرهای مختلف عراق ازجمله نجف اشرف، کربلای معلی و کاظمین تدارک دیده تا نقش محوری مسجد و اهالی آن در این پدیده عظیم فرادینی فرامذهبی پررنگ و بیش از پیش مشخص شود.

 

نکته مهم آنکه محور فعالیت ستاد مردمی اربعین کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور در خدمت رسانی به زائران اربعین، فعالیت های فرهنگی است و در این باره عموم اقشار حتی کودکان را نیز در نظر داشته است. در همین راستا هشت کارویژه به تولیت هشت استان فعال در حوزه اربعین را پیش بینی کرده که در موسم اربعین حسینی انجام می شوند.

 

هشت برنامه ملی کانون های مساجد برای اربعین

 

 

 

این کارویژه ها عبارتند از: برگزاری سوگواره «آواها و نغمه های عاشورایی» به میزبانی استان ایلام، فراخوان «عکس، فیلم و دل نوشته» به تولیت استان قم، برگزاری مسابقه کتابخوانی «حماسه حسینی» به همت استان خراسان رضوی، اجرای تعزیه و نمایش با محوریت استان خوزستان و نمایش فیلم و ویژه برنامه های کودک و نوجوان با تولیت استان کرمانشاه.

همچنین، «مستند روز چهلم» به تولیت استان خراسان جنوبی تولید شده، استان تهران در برگزاری همایش «جاماندگان اربعین» مشارکت دارد و استان البرز سوگواره هنری «عاشورا به روایت تصویر» را برگزار می کند.

 

این کارویژه ها جز تعزیه و نمایشگاه «عاشورا به روایت تصویر» که در عراق نیز اجرا می شوند، برای داخل کشور پیش بینی شده است به ویژه همایش «جاماندگان اربعین» که همزمان با روز اربعین حسینی در تهران و در مسیر میدان آئینی امام حسین(ع) تا آستان مقدس عبدالعظیم حسنی(ع) برگزار می شود و در پی همکاری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران مقرر است در این مسیر مواکب پذیرایی و اطعام و ارائه خدمات فرهنگی برپا شده و به حاضران خدمت رسانی می کنند.

 

تمرکز مواکب الاتحاد کانون های مساجد بر خدمت رسانی فرهنگی

 

علاوه بر این، ستاد مردمی اربعین کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور «مواکب الاتحاد» را با اتکاء به ظرفیت کانون های مساجد در استان های ایلام، خوزستان، لرستان، گلستان، خراسان رضوی، خراسان جنوبی، خراسان شمالی و مازندران در نجف اشرف، کربلای معلی و نیز مسیر بین نجف و کربلا را برپا می کند که علاوه بر خدمت رسانی به زائران در قالب اسکان و پذیرایی، با برنامه های فرهنگی همچون اقامه نماز جماعت، قرائت دسته جمعی زیارت اربعین، زیارت عاشورا و دیگر ادعیه وارده در این ایام، اجرای طرح «تلاوت نور» و برپایی کرسی های تلاوت، پاسخ به شبهات دینی زائران به ویژه نسل می کوشد تا در فضای معنوی و مستعد اربعین به ترویج و نهادینه سازی فرهنگی دینی مذهبی کمک کند.

 

وحدت جوانان ایران و عراق در مواکب الاتحاد

 

Image result for ‫وحدت‬‎

 

 

علاوه بر این و همسو با عنوان این مواکب یعنی «اتحاد»، تلاش می شود تا در موکب های برپا شده توسط کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور در موسم اربعین فرصت دوستی و همراهی نسل جوان ایران و عراق فراهم شود.

 

اطعام و اسکان چندین هزار نفره زائران اربعین

 

Image result for ‫اطعام در مواکب اربعین‬‎

 

 

البته تمرکز بر فعالیت های فرهنگی بدان معنا نیست که خدمات اسکان و پذیرایی که از ملزومات خدمت رسانی به زائران اربعین است، نادیده گرفته شده یا در حاشیه باشد چنان که همه این مواکب در این باره برنامه ریزی کرده و مهیا شده اند.

 

به عنوان مثال در موکب فاطمه الزهرا(س) که به همت کانون های فرهنگی هنری مساجد استان مازندران در موسم اربعین در عراق برپا می شود، روزانه سه هزار نفر از زائران حسینی اسکان می یابند و تیم مستقر پزشکی در موکب به زائران در صورت لزوم خدمت رسانی می کند.

همچنین، در موکب کانون جوادالائمه(ع) استان خراسان رضوی به بیش از 80 هزار زائر خدمات ارایه می شود.

 

علاوه بر این، اجرای طرح نیابت از شهدا، ارائه خدمات بهداشتی درمانی، راه اندازی ایستگاه نانوایی، ایجاد غرفه فرهنگی نیز ازجمله خدمات پیش بینی شده برای موکب حضرت مهدی(عج) استان خراسان جنوبی در موسم اربعین است.

 

توجه به موضوعات روز در حوزه دین و مذهب و پاسخ به شبهات هم از وجوه همت ستاد مردمی اربعین کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور است. یکی از این موضوعات «مهدویت» به عنوان افق روشن تاریخ است، در این باره این ستاد با همکاری موسسه افق اندیشه موعود(عج) طرح تربیت مهدوی کودکان عراقی برای سربازی امام زمان(عج) را اجرا می کند.

 

بنابر آنچه از مرور تدارکات و برنامه ریزی های ستاد مردمی اربعین کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور برمی آید، این ستاد با تمرکز بر نهادی مسجدی و با حمایت و همراهی اهالی مساجد، می کوشد علاوه بر نشان دادن نقش و توانمندی های مسجد در اجرای برنامه های اثرگذار در فرصت های مهیایی مثل اربعین، با اقدامات و برنامه های فرهنگی از آسیب های احتمالی که ممکن است و می تواند در عین همه برکات، دامنگیر پدیده ای همچون اربعین و زائران آن شود، نیز جلوگیری کند و در این میان بر نیرو، فهم و توان مردم تکیه دارد.

 

پایان پیام/ 9