کار خیر در دعای بیستم صحیفه سجادیه خدمتی است که بدون منت و با نیت قلبی همراه باشد
کار خير در دعاي بيستم صحيفه سجاديه خدمتي است که بدون منت و با نيت قلبي همراه باشد
امام جمعه بشاگرد؛

کار خیر در دعای بیستم صحیفه سجادیه خدمتی است که بدون منت و با نیت قلبی همراه باشد

حجت‌الاسلام و المسلمين غلامي، با اشاره به فرازهايي از دعاي بيستم صحيفه سجاديه، خدمت به خلق بدون منت و با نيت قلبي را به عنوان مهمترين مولفه‌هاي اين دعا برشمرد.
شناسه خبر : 30083 تاریخ انتشار : ۹ شهريور ۱۴۰۰ زمان انتشار : ۱۹:۳۴

به گزارش ستاد ارتباطات رسانه‌ای (فهما)، در ادامه سلسله نشست‌های بزرگداشت مقام شامخ امام سجاد(ع)، کانون فرهنگی هنری «عبدالله والی» امروز سه‌شنبه 9 شهریور میزبان سخنرانی حجت‌الاسلام و المسلمین «حسین غلامی» امام جمعه شهرستان بشاگرد بود.

حجت‌الاسلام و المسلمین غلامی طی سخنانی با بیان اینکه در مکتب تعلیمی پیامبران الهی همواره عبادت و بندگی خداوند متمم و مکملی دارد، اظهار کرد: این بدان معناست که بدون جزء دوم و یا همان مکمل، جزء اول تاثیری ندارد.

امام جمعه شهرستان بشاگرد با اشاره به دعای بیستم صحیفه سجادیه ادامه داد: امام سجاد(ع) در این دعا می فرماید: « وَ أَجْرِ لِلنَّاسِ عَلَى یَدِیَ الْخَیْرَ وَ لَا تَمْحَقْهُ بِالْمَنِّ ، وَ هَبْ لِی مَعَالِیَ الْأَخْلَاقِ ، وَ اعْصِمْنِی مِنَ الْفَخْرِ» (و خیر و نیکی را به دست من برای تمام مردم جاری ساز و آن را با آلوده شدن به منّت نابود مکن و اخلاق شریفه و بلند مرتبه به من ببخش و از فخرفروشی نگاهم دار).

وی گفت: چندین نکته از این فراز قابل استفاده است از جمله آنکه در کنار عبادت، خدمت به مردم از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. این تاکید نسبت به خدمت به مردم را تنها در صحیفه سجادیه نمی‌بینیم بلکه در قرآن کریم نیز به آن اشاره شده است، چنانچه خداوند در سوره «بقره»  می فرماید: « الَّذِینَ یُؤْمِنُونَ بِالْغَیْبِ وَیُقِیمُونَ الصَّلَاةَ وَمِمَّا رَزَقْنَاهُمْ یُنْفِقُونَ»، همچنین در سوره «توبه» زمانی که خداوند به معرفی مومنین و مومنات می پردازد فرموده است: « وَیُقِیمُونَ الصَّلَاةَ وَیُؤْتُونَ الزَّکَاةَ».

حجت الاسلام و المسلمین غلامی در ادامه افزود: نکته دوم که از دعای بیستم صحیفه سجادیه می‌توان استفاده کرد آن است که جریان پیدا کردن خدمت و یاری به مردم است، به بیان دیگر وقتی برای انسان توفیق کمک به مردم حاصل می شود این رویکرد پایدار و مستمر باقی بماند، برای مثال اطعام مساکین متعلق به زمان خاصی است، از سوی دیگر ساخت مسجد، بیمارستان یا کارهایی از این قبیل از زمان احداث تا وقتی که آن مجموعه کار می کند برای انسان ثواب است. حضرت در این دعا یک جریان مستمر را طلب می کند.


امام جمعه شهرستان بشاگرد گفت: نکته قابل توجه دیگر در این دعا وجود خیر قلبی در انجام کار خیر است. اگر قلب مان نسبت به انجام کار خیر ملول نشد نشان از این دارد که خیرخواه مردم هستیم اما در صورتی که ان قلت آوردیم باید بیندیشیم چرا چنین شده است و فکری به حال خودمان کنیم.

وی تصریح کرد: طلب خیر زبانی نکته دیگری است که در این دعا به آن اشاره شده است، به این معنا که لسان ما نیز خیرخواه مردم باشد، همچنین واسطه شدن برای خیر نیز مساله دیگری است که در دعای بیستم به آن توجه شده است. خیر در قلب، زبان و عمل سه مولفه مهم در این دعا محسوب می شود.


حجت الاسلام و المسلمین غلامی افزود: مساله دیگر که در این دعا اهمیت فراوانی دارد آن است که نسبت به خیری که به دیگران داشته ایم، منت نگذاریم، امام سجاد(ع) می فرماید: « وَ لَا تَمْحَقْهُ بِالْمَنِّ»، منت گذاشتن سر دیگری تا جایی که آن فرد با خود آرزو کند که ای کاش فلان شخص نمی آمد و واسطه برای راه افتادن کار خیر برای من نمی شد، مساوی با بطلان کار خیر است.