آغاز به کار مواکب کانون‌های مساجد ایلام از ۱۴ مهرماه/ خدمت‌رسانی به زائران اربعین در جوار مساجد
آغاز به کار مواکب کانون‌های مساجد ایلام از ۱۴ مهرماه/ خدمت‌رسانی به زائران اربعین در جوار مساجد

آغاز به کار مواکب کانون‌های مساجد ایلام از ۱۴ مهرماه/ خدمت‌رسانی به زائران اربعین در جوار مساجد

حجت‌الاسلام چراغی‌پور با اعلام برنامه کانون‌های فرهنگی هنری مساجد استان ایلام برای ایام اربعین حسینی، گفت: فعالیت مواکب این کانون‌ها از ۱۴ مهرماه همزمان با برگزاری ششمین کنگره «علمدار کربلا» آغاز می‌شود و تا اول آبان ماه پذیرای زائران است.
شناسه خبر : 838553 تاریخ انتشار : ۱۰ مهر ۱۳۹۸ زمان انتشار :

به گزارش خبرنگار گروه مسجد و کانون های مساجد خبرگزاری شبستان، زمانی تا خلق حماسه اربعین حسینی باقی نمانده است، حماسه ای که عظمتی وصف ناشدنی دارد و جهان و جهانیان را در خود مبهوت می کند.این روز‌ها ایلام هم به عنوان دروازه سفر به عتبات عالیات در حال آماده شدن برای میزبانی زائران اباعبداله الحسین (ع) است و کوچه‌های این شهر و دیار رنگ و بوی دیگری به خود گرفته است چرا که قرار است میزبان زائرین بزرگترین همایش بین المللی شوند.

 

تکاپو و جنب و جوش برای آماده سازی استقرار موکب ها، ساماندهی هتل ها و پارکینگ های شهر مهران و نیز برنامه ریزی مسئولین برای برقراری امنیت زائرین نشان می دهد که همه برای خدمت رسانی به زائرین اباعبدالله الحسین(ع) با دل و جان آماده هستند.

 

در این میان کانون های فرهنگی هنری مساجد استان ایلام نیز همپای دیگر نهادها می کوشند در خدمت رسانی به زوار اربعین حسینی(ع) سنگ تمام بگذارنداز این رو، به منظور بررسی برنامه های آنها ویژه ایام اربعین با حجت الاسلام «علی چراغی پور»، مدیر ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد استان ایلام گفت و گویی  انجام داده ایم که در ادامه مشروح آن را می خوانید:

 

 

 

 

کانون های فرهنگی هنری مساجد استان ایلام در راستای خدمت رسانی به زوار اربعین حسینی چه برنامه هایی را پیش بینی کرده است؟

 

خدمات‌رسانی به زائران اربعین حسینی برای مردم استان ایلام یک افتخار بزرگ بوده و مردم این استان در ایام اربعین حسینی همه ساله در استقبال و پذیرایی از زائران حسینی سنگ تمام می‌گذارند. با توجه به آنکه بخش اعظم زائران از مرز مهران برای حضور در پیاده روی اربعین از کشور خارج می شوند، همه ساله کانون های مساجد استان ایلام در مرز بین المللی مهران با استقبال، اسکان و پذیرایی به آنها خدمت رسانی می کنند.

 

آماده سازی مساجد بین راهی شهرستان های استان برای انجام فعالیت های فرهنگی، مذهبی و  اقامه نماز جماعت، اسکان و تغذیه زائرین اربعین حسینی بخش دیگری از خدمات  ارایه شده توسط این کانون ها در موسم اربعین است.

 

چه تعداد از کانون های فرهنگی هنری مساجد استان ایلام در مسیرهای منتهی به مرز مهران در امر خدمت رسانی به زائران فعال می شوند؟

 

75 کانون فرهنگی هنری در سال جاری در نقاط مختلف استان و در مسیرهای منتهی به مرز مهران در امر خدمات‌رسانی به زائران حسینی به صورت شبانه روزی فعالیت می کنند.

 

ضمن اینکه موکب کانون‌های فرهنگی هنری مساجد استان در میدان آئینی اربعین با عنوان «علمدار کربلا» مستقر است و اعضای کانون ها با عنوان خادم العباس (ع) در آن به زائران خدمت رسانی می کنند.

 

 

مهمترین فعالیت های فرهنگی مواکب کانون های مساجد استان ایلام در موسم اربعین چیست؟

 

برگزاری نمایشگاه عکس اربعین در کنار موکب ها، برگزاری برنامه های فرهنگی هنری ویژه کودکان و نوجوانان، پاسخگویی به سوالات و شبهات دینی مردم بخشی از خدمات فرهنگی این موکب ها است.

 

دیگر کانون های فرهنگی هنری مساجد استان نیز در پشتیبانی  از زوار اربعین حسینی فعالیت هایی دارند؟

 

دیگر کانون‌های فرهنگی هنری مساجد استان به عنوان کانون های پشتیبان با جمع‌آوری کمک‌های مردمی و زمینه‌سازی برای خدمات‌رسانی به زائران با کانون هایی که به زوار حسینی خدمت رسانی می کنند، تعامل و همکاری خواهند داشت.

 

 

 

 

کانون های فرهنگی هنری مساجد کدام شهرستان های استان آماده خدمت رسانی به زوار حسینی هستند؟

 

کانون های فرهنگی هنری مساجد شهرستان های چرداول، ایوان، دره شهر، دهلران، بدره، مهران و شهر ایلام در امر خدمات‌رسانی به زائران با برپایی موکب در جوار مساجد فعالیت دارند.

با توجه به اینکه شهرستان مرزی دهلران در مسیر زیارت اربعین استان‌های جنوبی کشور قرار دارد، به  همین جهت هر ساله کانون‌های مساجد این شهرستان به‌صورت ویژه اسکان و پذیرایی زائران را مورد توجه قرار می دهد و امام‌جمعه شهرستان دهلران نیز به‌عنوان مسئول کمیته مشارکت‌های مردمی، فعالیت‌های موکب‌های اربعین حسینی را پیگیری می‌کند.

 

مکان های موکب های کانون های مساجد شهرستان دهلران برپا می  شود، در کدام نقاط است؟

 

در سال جاری کانون‌های فرهنگی هنری مساجد شهرستان دهلران در دشت عباس، پتک عرب، سه‌راهی موسیان، مجتمع خدماتی پارک اناران، سه‌راهی بیشه دراز، روستای کاور، مرکز شهر دهلران با برپایی موکب در خدمت زوار اربعین حسینی خواهند بود.

 

زمان آغاز به کار فعالیت مواکب اربعین حسینی از چه زمانی خواهد بود؟

 

فعالیت مواکب اربعین حسینی از 14 مهرماه همزمان با برگزاری ششمین کنگره علمدار کربلا آغاز می شود و تا اول آبان ماه 98 ادامه می یابد.

 

 در مورد اختتامیه ششمین کنگره بین المللی علمدار کربلا که به همت ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد استان ایلام در آستانه اربعین حسینی برگزار می شود،توضیحاتی بفرمایید؟ از چه تعدادی از خادمین تقدیر به عمل آید؟

 

ششمین سوگواره بین المللی «علمدار کربلا(س)» به همت ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد استان ایلام، با مشارکت ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور، اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان و همکاری روابط عمومی حرم حضرت ابوالفضل العباس (ع) و ستاد بازسازی عتبات عالیات برگزار می‌شود. در این مراسم قائم مقام حرم حضرت عباس(ع) و معاونان این آستان حضور دارند و از 10 خادم العباس(ع) تقدیر به عمل می آید.

 

پایان پیام/ 40