حضور جوانان در مساجد موجب تاثیر گذاری‌های بیشتر در سطح اجتماع می‌شود
حضور جوانان در مساجد موجب تاثیر گذاری‌های بیشتر در سطح اجتماع می‌شود

حضور جوانان در مساجد موجب تاثیر گذاری‌های بیشتر در سطح اجتماع می‌شود

حجت‌الاسلام شایان گفت: حضور جوانان در مساجد بسیار مهم و موجب پویایی و موفقیت و تاثیر گذاری‌های هر چه بیشتر مساجد در سطح اجتماع خواهد شد.
شناسه خبر : 1088893 تاریخ انتشار : ۶ شهريور ۱۴۰۰ زمان انتشار : ۱۱:۴۰

حجت‌الاسلام«علی شایان» در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان از صومعه‌سرا با اشاره به تاریخ اسلام اظهار کرد: از ابتدای تشکیل حکومت در زمان پیامبر اسلام(ص) یکی از اولین دستورهای پیامبر ساخت مسجد در شهر یثرب بود که به احترام حضور ایشان از یثرب تغییر نام داده و به مدینه النبی نام گذاری شد.

 

امام جمعه موقت گوراب‌زرمیخ افزود: در همین شهر مدینه پیامبر اسلام به اتفاق اصحاب شروع به ساخت مسجد کردند و بعد از ساختن مسجدالنبی(ص) علاوه بر آنکه مسجد مکان مقدسی برای عبادت و پرستش حضرت حق و دعا و راز و نیاز بود در واقع پایگاه حکومتی و سیاسی مسلمانان و به اصطلاح امروزی دفتر کار نبی مکرم اسلام(ص) بود.

 

وی گفت: یعنی از ابتدای تاسیس مسجد، کارکرد آن چند جهته بود و فقط منحصر در عبادت خدا و راز و نیاز و دعا و مناجات که صد البته نقش بزرگی در سازندگی درونی آدمیان دارد، نیست و بلکه محل بسیار مهمی برای تصمیم گیری‌های مهم و ارزیابی و مشاوره در حوادث و بزنگاه‌های خطیر بود.

 

حجت‌الاسلام شایان گفت: در زمان امامان معصوم(ع) هم علیرغم همه مظلومیت‌ها، تنگناها، مشکلات و محدودیت‌هایی که امامان شیعه با آن مواجه بودند منتهی باز هم مسجد کارکردهای اساسی خود را داشت و مکانی برای دیدارهای مردمی و نشر معارف اسلامی و خصوصا در زمان امام باقر(ع) و امام صادق(ع) که زمانه رشد تبلیغ وترویج فقه اهل بیت(ع) ومعارف شیعه بود باز مساجد مکان درس و در واقع مدرسه اهل بیت(ع) حول محور معارف قرآن و عترت بود.

 

امام جمعه موقت گوراب‌زرمیخ با بیان اینکه در طول تاریخ نیز باز مساجد همین نقش بی بدیل از جهت اجتماعی و عبادی و سیاسی را داشته اند تصریح کرد: مساجد محل بیداری و آگاهی بخشی بوده‌اند.

 

وی خاطرنشان کرد: در تاریخ معاصر هم جنبش و نهضت انقلاب اسلامی ما ریشه در مساجد دارد و اغراق نیست اگر بگوییم که خاستگاه این انقلاب مساجد بوده و جوانان پرشور و پرشعور با جلساتی که در مساجد شکل می‌گرفت و روشنگری‌ها و تحلیل‌ها، جذب حرکت انقلاب شدند.

 

حجت‌الاسلام شایان اظهار کرد: باید امروز هم باز در مساجد برنامه ها و برنامه ریزی‌هایی صورت بگیرد که در همه مساجد شاهد حضور چشمگیر جوانان باشیم، حضور جوانان در مساجد بسیار مهم و موجب پویایی و موفقیت و تاثیر گذاری‌های هر چه بیشتر مساجد در سطح اجتماع خواهد شد.

 

امام جمعه موقت گوراب‌زرمیخ افزود: در این زمینه یعنی جذب هر چه بیشتر نوجوانان و جوانان به مسجد و میدان دادن به این نسل و سرشکن کردن امور بین جوانان، نقش هیات‌های امنا و ائمه محترم جماعت و بزرگان مسجد بسیار مهم است یعنی رویکردی که بتواند به شکلی جذاب و قابل توجه در جذب و جلب جوانان به مسجد موثر باشد.

 

وی گفت: امروز یکی از منویات مقام معظم رهبری همین است که برنامه‌های مساجد در جهت امور فرهنگی و انقلابی و بصیرت افزا باشد یعنی مساجدی در تراز انقلاب و آرمان‌های انقلاب اسلامی داشته باشیم و در این زمینه همه دغدغه‌مندان و دلسوزان باید وارد صحنه شوند و به تقویت مساجد کمک کنند.

 

حجت‌الاسلام شایان با اشاره به اینکه به واقع عمدتا مساجد قلب تپنده حرکت انقلابی و آگاهی بخش در جامعه است تصریح کرد: نقش بی بدیل مساجد در ایجاد معنویت و سالم سازی روحی و فکری و تربیت جوانان مهذب و مودب قابل انکار نیست و در این زمینه باید از خود جوانان هم کمک گرفت و با آنان مشورت کرد تا جایی که نسل جوان احساس کند نظرات و پیشنهادات مفید آنان در روند حرکت سازنده مساجد تاثیر فراوان دارد.

 

امام جمعه موقت گوراب‌زرمیخ بیان کرد: قطعا نشست‌ها و جلسات پرسش و پاسخ با جوانان و شنیدن دغدغه‌های آنان و پاسخ به شبهات و همچنین وجود امکانات ورزشی پ برای جوانان در کنار مسجد بسیار مهم است و انگیزه حضور آنان را در مسجد بیشتر می‌کند.

 

وی با بیان اینکه اردوهای زیارتی و تفریحی و سیاحتی و علمی با محوریت مساجد انجام بگیرد خاطرنشان کرد: همچنین وجود کتابخانه‌ها در مساجد برای استفاده عموم مردم و جوانان بسیار مهم است و در برخی مساجد فضاهایی برای مطالعه و مباحثه علمی جوانان فراهم شده است که بسیار حرکتی زیبا است.

پایان پیام/ 526