زبان شکرگزار و تقرب‌جویی به خداوند فصل مشترک ادعیه صحیفه سجادیه است
زبان شکرگزار و تقرب‌جويي به خداوند فصل مشترک ادعيه صحيفه سجاديه است
استاد حوزه علمیه؛

زبان شکرگزار و تقرب‌جویی به خداوند فصل مشترک ادعیه صحیفه سجادیه است

حجت‌الاسلام و المسلمين فؤاديان با اشاره به مضامين صحيفه سجاديه اظهار کرد: زبان شکرگزار و تقرب‌جويي به خداوند فصل مشترک ادعيه صحيفه سجاديه امام چهارم است.
شناسه خبر : 29895 تاریخ انتشار : ۴ شهريور ۱۴۰۰ زمان انتشار : ۲۰:۲۳

به گزارش ستاد ارتباطات رسانه‌ای (فهما)، وبینار تخصصی با موضوع «نحوه برخورداری از دنیا با بهره مندی از آموزه های صحیفه سجادیه»، از سلسله برنامه های یازدهمین کنگره بین المللی امام سجاد (ع) عصر پنج شنبه 4 شهریور به همت کانون فرهنگی هنری مقداد مسجد علی بن ابیطالب (ع) رودان استان هرمزگان برگزار شد.


حجت الاسلام و المسلین «محمد رضا فؤادیان»، در این وبینار ضمن ریشه‌یابی معنای کلمه دنیا به ترتیب دو ریشه  «دُنُو» به معنای نزدیک و «دَنی» با تعریف پست را معرفی کرد و گفت:  آنچه خدا آفریده پست نیست بی گمان دنیا را به موضوعی در دسترس و نزدیک، می توان تعبیر و معنی بخشید.

وی در توضیح بیشتر مطالب فوق با رجوع به متن آموزنده صحیفه سجادیه و نگاه حضرت زین العابدین(ع) به دنیا و مسئله دنیا دوستی، اضافه کرد: مقصد قرب الهی است و دنیا تنها ظرفیت بهره مندی و نزدیک شدن به خداوند و تقرب جویی است.

حجت الاسلام فؤادیان، با تکمیل سخنان خود، راه های بهره مندی از دنیا برای تقرب جویی را محبت ورزیدن، مدیریت نفس و زاهد بودن که آن را  دوری از وابستگی و حب به نابودشدنی ها تعریف کرد، نام برد و بر این سه موضوع تأکید کرد.


وی با تأکید برحقیقت جویی و فهم حقایق دنیا، ادامه داد: با عینک صحیفه سجادیه به دنیا نگاه کنیم که هر چه هست و هر بند آن مزین به شکرگذاری است و حتی کلمه ای مبنی بر گله و شکایت در آن قید نشده است. 

این پژوهشگر افزود: امام سجاد (ع) با همه رنج ها و حزنی که در کربلا با آن مواجه شد و پس از عاشورا در برابرش مشاهده می کرد، به درک تقرب الهی دست یافته بود و به همین دلیل جز زیبایی و زبان شکرگذار، بیانی در ‌سجادیه نمی توان یافت.

گفتنی است این نشست تخصصی مجازی با مرثیه خوانی و مداحی کربلایی « فرزاد عابدینی»، یکی از ذاکرین اهل بیت (علیهم السلام) در رثای شهدای کربلا پایان یافت.