صحیفه سجادیه دایره‌المعارف شیعه است/کنگره بین‌المللی امام سجاد(ع) از آن حضرت رفع مظلومیت می‌کند
صحيفه سجاديه دايره‌المعارف شيعه است/کنگره بين‌المللي امام سجاد(ع) از آن حضرت رفع مظلوميت مي‌کند
استاد حوزه و دانشگاه:

صحیفه سجادیه دایره‌المعارف شیعه است/کنگره بین‌المللی امام سجاد(ع) از آن حضرت رفع مظلومیت می‌کند

حجت الاسلام و المسلمين يعقوبي در جريان برگزاري وبينار علمي با موضوع «نقش دعا در مقابله با آسيب‌هاي اجتماعي» با بيان اينکه صحيفه سجاديه دايره المعارف شيعه است، گفت: کنگره بين‌المللي امام سجاد(ع) و برنامه‌هاي جانبي آن از آن حضرت رفع مظلوميت مي‌کند.
شناسه خبر : 29883 تاریخ انتشار : ۴ شهريور ۱۴۰۰ زمان انتشار : ۱۳:۳۵

به گزارش ستاد ارتباطات رسانه ای(فهما)، حجت الاسلام و المسلمین یعقوبی در نشست علمی با موضوع «نقش دعا در مقابله با آسیب‌های اجتماعی» که امروز پنج‌شنبه 4 شهریور به میزبانی دفتر امام جمعه شهرستان رودان برگزار شد، با اشاره به اینکه امام سجاد(ع) در حادثه عاشورا مظلومانه حضور داشت و در طول حیات مبارکشان نیز مظلومانه زیست، اظهار کرد: کنگره بین‌المللی امام سجاد(ع) و برنامه های جانبی آن درصدد رفع مظلومیت از امام سجاد(ع) است.


وی از صحیفه سجادیه به عنوان دایره المعارف شیعه یاد کرد و افزود: دعا را باید از دو منظر فردی و اجتماعی نگریست زیرا دعا هم برای فرد دعا کننده و هم برای جامعه آثار نورانی و معنوی به دنبال دارد.


این استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به اینکه دعا در حقیقت عطری است که در فضای جان انسان رسوخ پیدا می کند و ناخالصی های وجود آدمی را از بین می برد، عنوان کرد: دعا، جدی‌ترین حالت بین انسان و خداست و در آن حالت، هیچ واسطه ای وجود ندارد.


وی با استناد به آیات قرآن کریم گفت: انسان فقر محض است اما همین آدم فقیر تا زمانی که در قالب دعا وصل به خدا شود غنی سازی می شود و پس از آن قیمت و ارزش پیدا می کند.

حجت الاسلام و المسلمین یعقوبی با بیان اینکه امام سجاد(ع) در صحیفه هم به بعد فردی و هم بعد اجتماعی دعا اشاره می کند، افزود: آسیب ها در بعد فردی اجازه رشد یافتن به بذر ایمان و معنویت نمی دهند و باید آسیب ها را بشناسیم تا مزرعه جان خود را از علف های هرز پاک کنیم. 


وی با ذکر این نکته که یکی از بهترین و جامع ترین دعاهای صحیفه سجادیه که می تواند در زمینه شناسایی و رفع آسیب های اجتماعی کارگشا باشد، دعای مکارم الاخلاق است، خاطرنشان کرد: 200 مطلب و عنوان در قالب این دعا مطرح شده است.


این محقق و پژوهشگر  با بیان اینکه امام سجاد(ع) در آغاز این دعا مسائل اعتقادی و سپس مباحث اخلاقی را مطرح کرده است، افزود: چهار رکن « ایمان »، « یقین »، « نیت »، « عمل » به عنوان زیربنای اخلاق در آغاز این دعا آورده شده که پشتوانه جلوگیری و مبارزه با آسیب های اجتماعی است.


وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به حدیثی نبوی، بیان کرد: اخلاق ظرف دین و اعتقادات مظروف دینی است؛بنابراین در انسان سازی باید هم به ظرف و هم به مظروف به صورت توامان توجه شود که در این صورت نتیجه آن مکارم الاخلاق خود را در جامعه نشان می دهد.


یعقوبی افزود: امام سجاد(ع) به عنوان یک دین شناس، معلم و طبیب نفس در لابلای دعای مکارم الاخلاق هم علائم رفتارهای سلامت انسان و هم آسیب هایی که در کمین هستند را گوشزد می کند و ما باید همان طور که عوامل رشد را باید بشناسیم باید عوامل افت را نیز شناسایی کنیم و دعای مکارم الاخلاق هم عوامل رشد و ارزش را معرفی می کند و هم منبعی برای شناخت آسیب ها و آفت هاست.