وظیفه امروز ما به عنوان وارثان امام سجاد(ع) عدالت‌اندیشی و عدالت‌گستری است
وظيفه امروز ما به عنوان وارثان امام سجاد(ع) عدالت‌انديشي و عدالت‌گستري است
استاد حوزه علمیه؛

وظیفه امروز ما به عنوان وارثان امام سجاد(ع) عدالت‌اندیشی و عدالت‌گستری است

حجت‌الاسلام و المسلمين معصومي با اشاره به سيره امام سجاد(ع) در مواجهه با مشکلات و اداره جامعه گفت: امروز بايد حرکتي به مثابه آن حضرت داشته باشيم و به عنوان وارثان امام سجاد(ع) عدالت‌انديشي و عدالت‌گستري را گسترش دهيم.
شناسه خبر : 29839 تاریخ انتشار : ۳ شهريور ۱۴۰۰ زمان انتشار : ۱۰:۴۶

به گزارش ستاد ارتباطات رسانه‌ای (فهما)، در ادامه برگزاری سلسله نشست‌های بزرگداشت مقام شامخ امام سجاد(ع)، حجت‌الاسلام و المسلمین «سید محمدعلی معصومی» از اساتید حوزه علمیه به سخنرانی پرداخت.


وی در نشست مجازی که صبح امروز چهارشنبه 3 شهریور به مناسبت یازدهمین کنگره بین المللی امام سجاد(ع) و به میزبانی ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد جنوب کرمان برگزار شد به ارایه مباحث خود پرداخت.

حجت‌الاسلام و المسلمین معصومی با اشاره به رویکرد امام سجاد(ع) در اداره جامعه اظهار کرد: آن امام همام انقلاب عظیمی را به صورت غیرمستقیم برای دفاع از دین خدا به ثمر رساند، حضرت زین‌العابدین(ع) همان وظیفه‌ای که ائمه هدی برای جمع کردن مردم در زیر بیرق وحدت و توحید الهی انجام دادند را به بهترین شکل به ثمر رساند. 

این استاد حوزه افزود: امام سجاد(ع) دو مسئولیت فوق العاده در آن شرایط و زمانه داشت، نخست نشر مکتب مقدس اسلام ناب و مقررات الهی و دوم پیاده کردن آن در جامعه که این دو مساله به دلیل آنکه حاکمان فاسد جلو این حرکت را می گرفتند، به صورت مستقیم انجام نشده و حضرت به طرق دیگری اقدام به نشر این معارف کرد.

وی تصریح کرد: برخی افراد وقتی مانع برایشان ایجاد می‌شود هدف و مسیر را رها کرده و قهر می‌کنند، اما امام سجاد (ع) میدان را خالی نکرد و جریان حفظ تشیع را با وجود سختی هایی که با آن مواجه بود به سرمنزل مقصود رساند، سعی آن حضرت هدایت نسل ها بود، به بیان دیگر مسئولیت فکری و حفظ عقاید که در یک تشکیلات از امام علی(ع) به امام سجاد(ع) رسیده باید تداوم می یافت و آن حضرت توانست آن کار بزرگ و وحدت آفرین را میان شیعیان انجام دهد.

حجت الاسلام و مسلمین معصومی گفت: ماجرا این بود که از یک طرف مخالفان مانع بودند و از سوی دیگر شیعیانی بودند که با حضرت همراه شدند، اما به اندازه ای این همراهی و تعداد نفرات همراه اندک بود که این حدیث در وصف آن شرایط گویای واقعیت جامعه آن زمان است: «ارتد الناس بعد النبی الا ثلاث»، البته واژه «ارتد» به معنای آن نیست که از دین خدا برگشتند بلکه مقصود آن است که آن حرکت عظیم تشیع را دیگر دنبال نکردند و پیرو ائمه نبودند، این افراد همان کسانی هستند که قرآن درمورد آنها فرمود: « قُلْ إِنْ کَانَ آبَاؤُکُمْ وَأَبْنَاؤُکُمْ وَإِخْوَانُکُمْ وَأَزْوَاجُکُمْ وَعَشِیرَتُکُمْ وَأَمْوَالٌ اقْتَرَفْتُمُوهَا وَتِجَارَةٌ تَخْشَوْنَ کَسَادَهَا».

استاد حوزه علمیه قم گفت: امام سجاد(ع) وقتی شرایط جامعه را مشاهده کرد و از سوی دیگر وضعیتی که حاکمان جور رقم زده بودند عبدها و بندگانی را می‌خرید و به مدت یک سال احکام ناب اسلامی و فقاهت را به آنان آموزش می داد و برخی ادعیه را به آنان می آموخت تا این افراد بتوانند به واسطه دعا با مردم سخن بگویند. این افراد بعد از یکسال زمان عید فطر آزاد شده و سپس به نشر معارف اسلامی در مناطق مختلف می‌پرداختند. امام سجاد در واقع تقیه کامل را به این افراد را آموزش داد آنان توانستند نشر عقاید و حرکت عظیم ائمه هدی را برای مردم تبیین کنند و همین رویکرد سبب شد اسلام ناب محمدی دست نخورده به ما برسد.

وی افزود: اما امروز وظیفه ما چیست؟ اکنون در زمان غیبت کبری باید همان روش و شیوه اام سجاد(ع) را پیاده کنیم، اولا باید حاکمیت اسلامی که در دست ولی فقیه و افراد متدین است را تقویت کنیم. اوایل انقلاب اسلامی بسیاری از افراد همراه بودند اما زمانی که ابتلائات و همراهان زیاد شد ناگهان مسیر خود را تغییر دادند، پیشرفت جامعه امروز ما در این است که پشت سر ولی حرکت کنیم و مسئولان نیز قوانین مترقی اسلام را آنالیز و به مردم ارایه کنند تا همه طعم لذیذ صمیمیت، برادری و  حرکت رو به جلو را بچشند.

حجت‌الاسلام و المسلمین معصومی گفت: اکنون دشمنان از همه طرف توپ را در زمین اسلام و  ولایت می اندازند تا بگویند مشا نمی توانید در میدان سیاست قدم بگذارید. دشمنان مترصد بر این هستند که اسلام سکولاری را ترویج و ترغیب کنند چراکه اسلام لاییک نمی تواند جامعه را اداره کند. امروز در مقابل وظیفه داریم که به عنوان وارثان امام سجاد(ع) اهداف و معنای حرکت آن حضرت را ادامه داده و تقوا را رعایت کرده و عدالت اندیش و عدالت گستر باشند.