نماینده ولی فقیه در استان هرمزگان:
نگاه امام سجاد(ع) به دولتِ خوب آخرتمدارانه است/«امام» و «ولیّ» واژگان حضرت زینالعابدین(ع) نسبت به مساله حکمرانی
به گزارش ستاد ارتباطات رسانهای (فهما)، نشست علمی «نقش نیایشهای امام سجاد(ع) در حکمرانی کنونی جامعه اسلامی» از سلسله نشستهای بزرگداشت مقام شامخ امام سجاد(ع) در روز سه شنبه 2 شهریور برابر با 15 محرم الحرام، در بستر فضای مجازی برگزار شد.
حجتالاسلام و المسلمین «محمد عبادی زاده» طی سخنانی با اشاره به تعبیر امام راحل(ره) که صحیفه سجادیه را قرآن صاعد نامید، افزود: تبیین حقایق قرآن کریم در قالبهای مختلفی ازجمله روایاتی از مفسران معصوم ازجمله سبک و سیاقی که صحیفه سجادیه دارد، بیان شده است. حقایق قرآن از عالم بالا بر رسول گرامی اسلام نازل شد و دعاهای صحیفه سجادیه کشف حقایق و اسرار قرآن است که به عالم بالا راه پیدا میکند و این سیر نزول و صعود و سبکی که امام سجاد(ع) در صحیفه انتخاب کرده خاص است.
نماینده ولی فقیه در استان هرمزگان از دعا به عنوان زبان ارتباط با پیروان سایر ادیان نام برد و افزود: اگر بخواهیم با پیروان ادیان دیگر گفتوگو کنیم باید معارف قرآن را در قالب دعا که لطیف و زبان فطرت بشر است استفاده کنیم.
وی با بیان اینکه دعاهای صحیفه سجادیه سرشار از معارف اجتماعی، سیاسی و انسان سازی است، گفت: امام سجاد(ع) با زبان دعا روشنگری می کند و نکته سنجان وقتی که بخواهند صحیفه را مطالعه کنند با این نگاه ورود می کنند.
حجت الاسلام و المسلمین عبادی زاده در بخش دیگری از سخنان خود به سیاست ها و اصول حکمرانی اشاره و بیان کرد: اندیشمندان از دوران افلاطون تا دوره معاصر صحبت های زیادی راجع به اصول حکمرانی کرده اند که مطرح ترین آنها نظریه کافمن است که به بانک جهانی ارائه کرده است.
وی با بیان اینکه پاسخگویی و حق اظهار نظر، ثبات سیاسی و نبود خشونت، اثربخشی دولت، کیفیت قوانین، حاکمیت قانون و کنترل فساد شش اصل مطرح نظریه کافمن است که بانک جهانی تحت عنوان اصول حکمرانی خوب به دنیا معرفی کرده است، افزود: اما حکمرانی در منطق اسلام با دنیای مادی امروز بسیار متفاوت است زیرا ملکیت و سلطنت واقعی از آن خداست.
امام جمعه بندرعباس ادامه داد: اما در منطق زین العابدین(ع) و در صحیفه سجادیه وقتی که به موضوع حکمرانی توجه می کنیم پی می بریم که امام به دو واژه « امام » و « ولی » پرداخته است. آن حضرت در فراز دوم دعای چهارم صحیفه می فرماید: « حکمرانی باید بر مبنای امام و حکمرانی باید نسبت به این حکمرانی باشد و دوم اینکه نظام حکمرانی باید بر پایه صدق بنا شده باشد.
وی افزود: نگاه امام سجاد(ع) به حکمرانی و دولت خوب نگاه دنیا مدارانه نیست و یک نگاه آخرت مدارانه است و این به معنای ترک دنیا نیست بلکه دنیا در خدمت آخرت باید قرار گیرد.حکمرانی بر مبنای دفاع از مظلوم و احقاق حقوق مردم استوار است.
حجت الاسلام و المسلمین عبادی زاده با ذکر این نکته که صحیفه سجادیه تفسیر معصومانه ای از قرآن کریم است، گفت: سومین مساله ای که در فرمایشات امام سجاد(ع) تحت حکمرانی دینی آمده این است که در نظام حکمرانی دینی نباید از معاش مردم غافل شویم و در جامعه سازی نباید معاش مردم مورد غفلت قرار گیرد.
وی با بیان اینکه امام سجاد(ع) در دعای 29صحیفه رزق واسعه را از خدا طلب می کند، افزود: حضرت می فرماید: « خدایا برای حرکت در مسیر تامین رزق و معاش مسیر را بر من آسان کن و این مسیر اصول و شیوه ای است که انسان بتواند به معاش پاک و طیب دست پیدا کند؛ هیج کجا در دنیایی که با منطق قرآن بیگانه اند نمی توانید پیدا کنید که اینقدر به رزق پاک توجه داشته باشند.
نماینده ولی فقیه در استان هرمزگان گفت: یکی دیگر از اصول مورد توجه امام در صحیفه مساله مشورت و شور در حکمرانی است. شور و مشورت پایه حکمرانی دینی است.
حجت الاسلام و المسلمین عبادی زاده از عدالت گرایی به عنوان اساس حکمرانی دینی یاد کرد و گفت: امام سجاد(ع) حدود 20 مورد در صحیفه سجادیه به مساله عدالت، چه عدالت فردی و چه در حوزه عدالت اجتماعی اشاره کرده است، در عدالت اقتصادی نیز خداوند معیشت و رزق و اقتصاد مردم را بر مبنای عدل تقسیم کرد.
وی به نگرش امام سجاد(ع) در بحث حکمرانی در حوزه فساد اشاره و افزود: امام نگاه گسترده ای به دو واژه اصلاح و فساد در کنار یکدیگر دارند و در بحث اصلاح و افساد امام به واژه « ذنب »(گناه و جرم) پرداخته است.
نماینده ولی فقیه در استان هرمزگان در پایان اظهار کرد: در مطالعه صحیفه سجادیه حقایقی در مورد حکمرانی دینی وجود دارد که محققین کمتر به آن پرداخته اند و انتظار از پژوهشگران و محققین این است که به این موضوع که نیاز جامعه ماست بپردازند تا بتوانیم ابعاد مختلف صحیفه را برای انتقال به نسل جوان احصا کنیم.