مکتب مسجد به ما آموخت که نمی‌توانیم نسبت به مسایل بی‌تفاوت باشیم/مسجد خط مقدم استکبارستیزی است
مکتب مسجد به ما آموخت که نمي‌توانيم نسبت به مسايل بي‌تفاوت باشيم/مسجد خط مقدم استکبارستيزي است
معاون ساماندهی و شبکه‌سازی ستاد هماهنگی کانون‌های فهما؛

مکتب مسجد به ما آموخت که نمی‌توانیم نسبت به مسایل بی‌تفاوت باشیم/مسجد خط مقدم استکبارستیزی است

طاهريان در برنامه «صباح جديد» شبکه تلويزيوني «العالم» با اشاره به کارکردهاي متنوع مساجد گفت: مکتب مسجد به ما آموخت که نمي‌توانيم نسبت به مسايل بي‌تفاوت با شيم، مساجد همواره خط مقدم استکبارستيزي بوده و هستند.
شناسه خبر : 29716 تاریخ انتشار : ۳۱ مرداد ۱۴۰۰ زمان انتشار : ۰۸:۴۵

به گزارش ستاد ارتباطات رسانه‌ای (فهما)، برنامه «صباح‌ جدید» شبکه عرب‌زبان «العالم» روز شنبه 30 مرداد به مناسبت روز جهانی مسجد میزبان «مرتضی  طاهریان» معاون ساماندهی و شبکه‌سازی ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور بود.

طاهریان در این برنامه و در ابتدای مباحث خود ضمن گرامیداشت روز جهانی مسجد و قدردانی از افرادی که در ایران اسلامی و سایر نقاط جهان در عرصه خدمت به مساجد فعالیت می‌کنند، اظهار کرد: حدود 52 سال قبل در سال 1969 میلادی برابر با 1348 هجری شمسی، مسجدالاقصی به دست یکی از صهیونسیت‌های افراطی به آتش کشیده شد و حدود 1500 متر مربع از فضای مسجد در آتش سوخت و در همان اثنا آب منطقه نیز قطع شده و آتش‌نشانی با تاخیر می‌رسد و زمانی که به محل می‌آید عملا آن بخش سوخته بود.

معاون ساماندهی و شبکه‌سازی ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور افزود: این اقدام عملا نَه تنها توهین به مسجدالاقصی که توهین به جهان اسلام بود و حتی نَه به جهان اسلام بلکه توهین به پیروان ادیان الهی مسیحیت و یهودیت بود؛ پس از این جریان، حین برگزاری سی‌اُمین اجلاس وزرای خارجه در سازمان کنفرانس اسلامی که در ایران برگزار شد از سوی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی پیشنهاد نامگذاری 30 مرداد به عنوان روز جهانی مسجد مطرح و تصویب شد و عملا یکسال بعد این تاریخ به عنوان روز جهانی مسجد نامیده شد.

طاهریان گفت: جمهوری اسلامی ایران بسیار تلاش کرد تا این ارتباط در حوزه مسجد برقرار شود اما به هر دلیل این حرکت را به عنوان یک ارتباط ساختاری و نظام‌مند شاهد نیستیم و این انتظار وجود دارد که سازمان‌های مرتبط با این امر ورود کنند؛ البته باید اشاره‌ای به این مساله داشته باشیم که از آنجایی که اداره مسجد با مردم است و اساسا اعتقاد ما بر این است که مسجد باید مردمی باشد، در نتیجه جوانان  فعالی در بسیاری از مساجد حضور داشته و خودشان در راستای تحقق این مباحث با برخی از مساجد جهان اسلام ارتباط گرفتند.

وی با اشاره به فعالیت‌های ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور در عرصه بین‌الملل افزود: ما تلاش کردیم تا این تعامل صورت پذیرد و طرح‌های مختلفی نیز در راستای تحقق این مساله داشتیم که از جمله آنها می‌توان به ایام اربعین اشاره داشت که فرصت خوبی برای تعامل بیشتر جوانان مسجدی چه در ایران و چه در نقاط مختلف جهان فراهم شد که برای سفر معنوی اربعین به کشور عراق می آیند.

طاهریان گفت: راه‌اندازی مواکبی تحت عنوان مواکب‌الاتحاد از جمله اقداماتی بود که در این عرصه صورت پذیرفت و طی آن جمعی از جوانان ایرانی و عراقی به زائران خدمت می کردند، علاوه بر این برای تبادل تجربه و فعالیت‌ها در ایران اسلامی با سایر کشورها در قدم اول حرکتی آغاز شد که طی آن 10 نفر از مدیران کانون‌های فرهنگی هنری مساجد فعال کشور به لبنان سفر کرده و از مراکز فرهنگی و دینی از جمله مساجد این کشور بازدید به عمل آوردند، همچنین با برخی شخصیت‌های مذهبی شیعه و سنی نیز دیدار داشتند.

معاون ساماندهی و شبکه‌سازی ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور ادامه داد: بنا داشتیم که این جریان با سفر به کشورهای عمان و هند تداوم یابد و هماهنگی‌های لازم در راستای انجام این سفرها با سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی انجام گرفته بود اما با شیوع کرونا برنامه لغو شد؛ هرچند که سازمان‌های دیگر از جمله مجمع جهانی اهل بیت(ع) و مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی همواره در راستای برقراری این تعامل و ارتباط همواره با ما همکاری خوبی داشتند.


وی در بخش دیگری از مباحث خود به کنگره امام سجاد(ع) اشاره کرد و افزود: سال‌هاست این کنگره به همت ستاد هماهنگی کانون‌های مساجد برگزار می‌شود و بسیاری از شخصیت‌ها که عمدتا حوزه فعالیت‌شان مساجد جهان اسلام است با آن ارتباط دارند، این کنگره همزمان در ایران و بسیاری از کشورها برگزار می‌شود هرچند که به دلیل شیوع کرونا جلسات حضوری در داخل و خارج از کشور کمرنگ‌تر شده اما همچنان برگزاری آن در فضای مجازی تداوم دارد.

طاهریان با تاکید بر شکل‌گیری شبکه جهانی مسجد تصریح کرد: باید به این سمت و سو حرکت کنیم تا این شبکه ایجاد شود چراکه مساجد را عامل وحدت در جهان اسلام می‌دانیم و معتقدیم که مسجد مکانی است که می‌تواند حول محور جهان اسلام وحدت را شکل داده و منجر به توسعه ارتباطات و تعامل شود.

معاون ساماندهی و شبکه‌سازی ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور افزود: تردیدی نیست که از مهمترین کارکرد‌های مساجد کارکرد عبادی و معنوی است اما نکته و پرسش اصلی آن است که آیا در صدر اسلام نیز مسجد فقط محل عبادت بود؟ وقتی وجود مقدس پیامبر اکرم(ص) وارد شهر مدینه می‌شود در نخستین اقدام مسجدی را بنا می‌کند، جالب است وقتی برخی می‌خواستند در روایات رسول اکرم(ص) را معرفی کنند می‌گفتند همان پیامبری که محل جلوس‌اش مسجد است؟

وی گفت: بنابراین مسجد نَه تنها محل عبادت بلکه محل گره‌گشایی از مشکلات مردم بود، حتی اگر قرار به صورت گرفتن اقدام جنگی بود بخشی از نیروها در مسجد ساماندهی می شدند، بنابراین مسجد فقط محل عبادت نیست هرچند که اول جایگاه عبادت، قرآن و معارف دین است.

طاهریان با بیان اینکه در جریان انقلاب اسلامی مساجد محور بودند، تصریح کرد: همچنین در طول جنگ تحمیلی شاهد حضور مسجدی ها در خط مقدم بودیم، البته این رویکرد تنها در ایران اسلامی نبود، برای مثال اگر نگاهی به انقلاب الجزایر داشته باشیم معروف است که می‌گویند انقلاب این کشور انقلاب مساجد بوده است و عملا انقلاب در الجزایر از مساجد آغاز شد.

معاون ساماندهی و شبکه‌سازی ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور گفت: پس از دوران جنگ نیز در جریان بلایای طبیعی نظیر سیل و زلزله همواره اهل مسجد خط مقدم کمک به مردم بودند، امروز نیز در جریان کرونا مساجد محور کمک های مومنانه در سطح نَه تنها محلات، که شهر خودشان و کیلومترها دورتر در روستاها و مناطق مرزی هستند.

وی افزود: در حال حاضر یکی از کانون‌های فرهنگی هنری در استان قم در ایام کرونا موفق به جذب 60 میلیارد تومان منابع مردمی در راستای تهیه و توزیع گوشت قربانی در سراسر کشور شد که ذیل این حرکت 400 هزار بسته گوشت قربانی از سوی یک مسجد و کانون با کمک خیرین از سراسر کشور میان نیازمندان توزیع شد.

طاهریان اظهار کرد: این همراهی و رویکرد را در سایر کشورهای اسلامی از جمله در عراق می بینیم، برای مثال در جریان عاشورا نیروهای حشد شعبی در برقراری امنیت در کربلا با حدود هفت هزار نفر نیرو خدمت کردند که همه آنها نیز پرورش یافته مکتب مسجد هستند. اساسا مکتب مسجد به ما آموخته است که نمی توانیم نسبت به اتفاقات اطراف بی تفاوت باشیم.

معاون ساماندهی و شبکه‌سازی ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور گفت: اکنون به دلیل شیوع کرونا فعالیت های حضوری اعضای کانون ها در سطح کشور کمرنگ تر شده است، ایام تابستان فرصتی بود تا دانش آموزان در رشته های مختلف از جمله فیلم، تئاتر و سرود در سایه مسجد و کانون ها فعالیت کنند، همچنین کتابخانه‌های مساجد که اکنون از میان 26 هزار کانون فرهنگی هنری در سراسر کشور تعداد 10 هزار کتابخانه وجود دارد که برخی در ايام کنکور تا سه شیفت هم فعالیت می کردند.

وی با اشاره به تاکید مقام معظم رهبری(مدظله العالی) نسبت به تحقق مسجد طراز اسلامی و تلاش برای نزدیک شدن به این هدف، افزود: معظم له مسجد را هسته مقاومت معرفی کردند، حتی می‌فرمایند مسجد هسته مقاومت فرهنگی است، اما راحل نیز فرمودند: «مسجد سنگر است» که مقصود این بود که مسجد محل دفاع از ارزش های اسلامی است.

طاهریان ادامه داد: باید بپذیریم که مسجد از ابتدا از آنجایی که مرکز بسیاری از خیزش‌های جهان اسلام بوده است عملا تبدیل به خط مقدم استکبارستیزی شده و باید پذیرفت که جریان استکبار همواره از مساجد هراس دارد. در جریان جنگ غزه بسیاری از مساجد آسیب دیده و تخریب شدند و تعمدی در این اتفاق وجود دارد.

وی با بیان اینکه توهین به مسجدالاقصی توهین به همه مساجد است، گفت: اگر چنین روزی به نام روز جهانی مسجد نامگذاری شد، ما به دنبال آن هستیم که پویایی در مساجد را از طرق مختلف افزایش دهیم، چه آنکه مقام معظم رهبری(مدظله العالی) در جریان کرونا تاکید بر راه اندازی نهضت مواسات در مساجد کردند.