آیین بزرگداشت روز «مباهله» در کانون «منتظران نور» جهرم برگزار شد
آیین بزرگداشت روز «مباهله» در کانون «منتظران نور» جهرم برگزار شد

آیین بزرگداشت روز «مباهله» در کانون «منتظران نور» جهرم برگزار شد

نیکجو گفت: مراسم بزرگداشت «مباهله»، شب گذشته به همت کانون فرهنگی و هنری «منتظران نور» شهرستان جهرم برگزار شد.
شناسه خبر : 1082286 تاریخ انتشار : ۱۴ مرداد ۱۴۰۰ زمان انتشار : ۱۳:۴۴

«رضا نیکجو» در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در جهرم، گفت: همزمان با ايام نورانی ماه ذی الحجّه الحرام مراسم بزرگداشت روز «مباهله» با حضور بچه های مسجد، نمازگزاران و اعضای کانون فرهنگی و هنری «منتظران نور» جهرم برگزار شد.

 

مدیر کانون فرهنگی و هنری «منتظران نور»، مسجد «جامع» جهرم افزود:  در مراسم بزرگداشت روز «مباهله» که با حضور عموم شیفتگان اهل بیت عصمت و طهارت (ع) در کانون فرهنگی و هنری «منتظران نور» جهرم برگزار شد، حجت الاسلام پوردست، امام جماعت مسجد و معاون حوزه علمیه جهرم به سخنرانی پرداخت.

 

وی بیان کرد: در مراسم روز «مباهله» که سند حقانیت اهل بیت (ع) و اسلام به شمار می‌رود، سخنران مجلس به بیان اهمیت و شرح واقعه این روز پرداخت.

 

به گزارش شبستان، «مُباهَلَه»، درخواست لعن و نفرین الهی برای اثبات حقانیت است و بین دو طرفی رخ می‌دهد که هر کدام ادعای حقانیت دارند.

 

این واژه در تاریخ اسلام به ماجرایی اشاره دارد که طی آن، پیامبر اسلام (ص) پس از مناظره با مسیحیانِ نجران و ایمان نیاوردن آنان، پیشنهاد مباهله داد و آنان پذیرفتند.

 

با این حال مسیحیان نجران، در روز موعود از این کار خودداری کردند. بنابر اعتقادات شیعی، جریان مباهله پیامبر (ص) نه تنها نشانگر حقانیت اصل دعوت پیامبر (ص) است، بلکه بر فضیلت همراهان او (حضرت علی، فاطمه و حسنین) در این ماجرا دلالت می‌کند.

 

شیعیان بر این اساس، معتقدند امام علی(ع) بر اساس آیه مباهله، به منزلۀ نَفْس و جان پیامبر است. واقعه مباهله در ۲۴ ذی‌الحجه سال نهم هجری روی داد و آیه ۶۱ سوره آل عمران به آن اشاره دارد.

 

 این واقعه در منابع شیعه و اهل سنت آمده است.

پایان پیام/ 691