مرکز تخصصی صحیفه سجادیه عصر امروز در استان قم افتتاح می‌شود/کنگره امام سجاد(ع) حرکتی جهادی بود
مرکز تخصصي صحيفه سجاديه عصر امروز در استان قم افتتاح مي‌شود/کنگره امام سجاد(ع) حرکتي جهادي بود
حجت‌الاسلام عبادی‌زاده در دیدار با رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم؛

مرکز تخصصی صحیفه سجادیه عصر امروز در استان قم افتتاح می‌شود/کنگره امام سجاد(ع) حرکتی جهادی بود

حجت الاسلام و المسلمين عبادي‌زاده از افتتاح رسمي مرکز تخصصي صحيفه سجاديه خبر داد و گفت: اين مرکز ذيل کنگره بين‌المللي امام سجاد(ع) که کاري جهادي و تاثيرگذار بود، عصر امروز رسما افتتاح شده و آغاز به کار مي کند.
شناسه خبر : 29401 تاریخ انتشار : ۱۳ مرداد ۱۴۰۰ زمان انتشار : ۱۴:۴۸

به گزارش ستاد ارتباطات رسانه‌ای(فهما)، حجت‌الاسلام و المسلمین «محمد عبادی‌زاده» نماینده ولی فقیه در استان هرمزگان و رئیس شورای سیاست‌گذاری کنگره بین المللی امام سجاد(ع) صبح امروز چهارشنبه 13 مرداد با آیت الله «سید هاشم حسینی بوشهری» رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم دیدار و گفت وگو کرد.

حجت الاسلام و المسلمین عبادی زاده در این دیدار طی سخنانی اظهار کرد: کنگره بین المللی امام سجاد(ع) حرکت جهادی بود که در استان هرمزگان شکل گرفت و تاکنون بیش از 10 کنگره با پیام‌های مراجع عظام تقلید برگزار شده است.

رئیس شورای سیاست‌گذاری کنگره بین المللی امام سجاد(ع) ادامه داد: ارتباط با استان‌های دیگر کشور با هدف نشر معارف صحیفه سجادیه، تعامل با بیش از 23 رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در کشورهای دیگر به منظور ترویج فرهنگ و سیره امام سجاد(ع) از جمله ثمرات این کنگره است، البته تلاش داریم که این حرکت را حتی در کشورهای غیراسلامی توسعه دهیم چراکه دعا زبان فطرت است در نتیجه می توانیم با این زبان با دنیا و مذاهب دیگر سخن بگوییم.

وی گفت: دعوت از شخصیت‌های مسیحی در سنوات گذشته در این کنگره حکایت از آن دارد که این حلقه ارتباطی نه تنها با جامعه اهل سنت که با صاحبان ادیان دیگر ذیل برپایی کنگره برقرار شده است، ضمن اینکه ذیل سلسله فعالیت‌هایی که به منظور توسعه فرهنگ اهل بیت به ویژه امام سجاد(ع) داشتیم مرکز تخصصی صحیفه سجادیه در قم راه اندازی شده و امروز این مرکز رسما افتتاح می شود.

حجت الاسلام و المسلمین عبادی زاده افزود: تعداد بسیاری از حافظان صحیفه سجادیه در استان هرمزگان تربیت شدند، نهضت صحیفه خوانی در مساجد راه‌اندازی شد و این حرکتی بود که در جامعه به برکت امام سجاد(ع) رسوخ کرد. همچنین در این راستا کتاب های مختلفی نیز به زیور طبع آراسته شد.

وی در بخش دیگری از مباحث خود به برخی مسایل مربوط به حوزه های علمیه در استان هرمزگان اشاره کرد و گفت: یکی از خلاء‌هایی که امروز در استان احساس می شود آن است که تقریبا سه هزار طلبه از خواهران و برادران در شهرستان های استان هرمزگان مشغول به تحصیل هستند و می توان گفت تمامی شهرستان ها به جز یک تا دو مورد از مدرسه علمیه برخوردار هستند اما مدارس تا سطح مشخصی می توانند به تربیت طلاب بپردازند و ما متناسب با نیازهای استان و ماموریت های فرهنگی مذهبی که برای طلاب تعریف شده است امکان  فعالیت نداریم چراکه دوره های تحصیلات تکمیلی حوزه و رشته هایی که متناسب با منطقه ما راه اندازی شده است عمدتا تا مبحث کفایه است، بنابراین بعد از این دوره، طلاب مشغول فعالیت در عرصه‌های دیگر می شوند و در عین حال امکان سفر به قم و ادامه تحصیل را ندارند که مساله این سبب شده است که مقداری از سطح علمی و تخصص و مهارت طلاب استان به نسبت کاسته شود.

نماینده ولی فقیه در استان هرمزگان گفت: با توجه به مباحثی که اشاره شد به این نتیجه رسیدیم که استان هرمزگان می توانند در راه اندازی یک مرکز تخصصی به صورت مستقل و با توجه به رشته هایی که در حوزه شیعه شناسی، حوزه مشاوره به ویژه در بخش های اجتماعی مهارت افزایی داشته باشد. راه اندازی این رشته ها و حمایت از این مرکز می تواند دست مایه اولیه ای باشد برای برگزاری دوره‌های آتی در سطح استان و همچنین تربیت نیرو و کادر مورد نیاز در استان هرمزگان که امیدواریم محقق شود.

در ادامه آیت الله حسینی بوشهری با اشاره به ماه ذی الحجه و قرار گرفتن دهه امامت و ولایت در این ایام گفت: ذی الحجه از ماه های معنوی و ارزشمندی است که روزهای پایانی آن اختصاص به اهل بیت عصمت و طهارت یافته است. از خداوند می خواهیم که چون دل های ما متوجه اهل بیت(ع) است ما را با آن بزرگواران محشور سازد.

رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در ادامه به برخی نکات مطرح شده از سوی حجت الاسلام و المسلمین عبادی زاده اشاره کرد و گفت: برگزاری کنگره امام سجاد(ع) حرکتی ستودنی بود که در زمانه ما و در نوع خودش نادر است، البته در هر برهه ای دست یافتنی بود اما این کار همت بلندی می خواست تا مدیریت و پیگیری شود که خوشبتانه نام هرمزگان، بندرعباس درخشید و روحانیون استان قدم های خوبی برای این کنگره و بسط آن در کشور برداشتند که امید می رود در سطح جهانی نیز چون چراغی روشنایی بخشد. 

وی تصریح کرد: اینکه توصیف و متن صحیفه با ادبیات مناسب به زمان و زمانه تقدیم شود اهمیت فراوانی دارد. بسیاری از گنجینه های ما چه در زمینه فقه، اصول، کلام آنگونه که شایسته است معرفی نشدند، همچنین آثار سترگی چون نهج‌البلاغه و صحیفه که آن را به گروه های مختلف و هدف در جامعه منتقل نکرده ایم و باید بیش از پیش در این عرصه فعال باشیم، این کنگره سرآغازی برای تحقق این حرکت است، ضمن اینکه افتتاح ساختمان مرکز تخصصی صحیفه سجادیه امروز صورت می  پذیرد نیز گامی در راستای تحقق این هدف است.

آیت الله حسینی بوشهری در ادامه خطاب به حجت الاسلام و المسلمین عبادی‌زاده گفت: نکته دومی که در مباحث شما مطرح شد رشته های تخصصی حوزه بود که ما استقبال می کنیم که همه برنامه ها در حوزه قم متمرکز نباشد. اعتقاد بر این است که بتوانیم این برنامه ها را توسعه دهیم اما بعضا به دلیل پاره ای از مشکلات، کم کاری‌ها گاهی یک رشته تخصصی داریم اما هنوز برایش سرفصل نداریم.

وی تصریح کرد: بنابراین با توجه به ظرفیت هایی که در استان هرمزگان وجود دارد پیشنهاد می کنم با ظرفیت هایی که حتی با استان شما مرتبط نیستند تعامل برقرار کنید تا در اختیار طلاب قرار بگیرد چراکه مهمترین رکن یک مرکز مدیر شایسته است. رشته تخصصی یک مدیر توانمند و قابل می خواهد که مراحلی از تحصیل را گذرانده باشد.