کمک به ارتقای جایگاه اجتماعی مسجد در رسانه‌ی ملی/ آغاز سال کاری قرارگاه مسجد از ۳۱ مرداد
کمک به ارتقای جایگاه اجتماعی مسجد در رسانه‌ی ملی/ آغاز سال کاری قرارگاه مسجد از ۳۱ مرداد

کمک به ارتقای جایگاه اجتماعی مسجد در رسانه‌ی ملی/ آغاز سال کاری قرارگاه مسجد از ۳۱ مرداد

حاجی با تشریح اهداف و سیاست‌های قرارگاه مسجد معاونت سیمای رسانه‌ی ملی گفت: تبیین کارکردها و ظرفیت‌های مسجد تراز گام دوم انقلاب اسلامی و هم‌افزایی میان نهادهای فعال این عرصه از جمله این اهداف است. سال کاری قرارگاه از روز جهانی مسجد آغاز می‌شود.
شناسه خبر : 1081909 تاریخ انتشار : ۱۳ مرداد ۱۴۰۰ زمان انتشار : ۱۰:۳۹

به گزارش خبرنگار گروه مسجد و کانون های مساجد خبرگزاری شبستان، «مهدی حاجی» به تازگی با حکم حمید شاه آبادی، معاون سیمای رسانه ملی به دبیری قرارگاه مسجد معاونت سیما منصوب شده است. به منظور بررسی اهداف و برنامه های این قرارگاه با وی گفتگویی داشته ایم که در ادامه مشروح آن تقدیم حضورتان می شود:

 

حاجی با بیان اینکه قرارگاه مسجد با نظر مساعد و اهتمام معاون سیما احیاء شده است، اظهار کرد: این قرارگاه در گذشته به دستور رئیس سازمان شکل گرفته بود اما بنا بر دلایلی فعالیت آن متوقف بود که مجدداً درصدد احیای آن برآمدیم.

 

دبیر قرارگاه مسجد معاونت سیما ادامه داد: انقلاب اسلامی تحول بنیادین در ارزش ها و ساختارها برای احیای اسلام ناب محمدی (ص) ایجاد کرده و جامعه را به الگوی اصیل اسلامی یعنی الگوی جامعه نبوی بازگشت می دهد از این رو، برای ساختارها از جمله مسجد ضوابطی را قائل است.

 

وی تصریح کرد: اکنون که در گام دوم انقلاب قرار داریم همانطور که گام اول انقلاب از مساجد شکل گرفت باید برای تحقق افق گام دوم یعنی تمدن سازی، درصدد رسیدن به مسجد تراز در نظام اسلامی به عنوان امری کمک کننده و تسهیل گر گام دوم انقلاب باشیم. رسانه ملی در این مسیر نقشی محوری دارد.

 

تدوین سند مسجد تراز و نقش رسانه

 

حاجی اضافه کرد: در این مسیر با نظر معاون سیما قرار بر این شد سند محتوایی و راهبردی با موضوع مسجد تراز با محوریت نقش رسانه تولید شود که خوشبختانه این اتفاق افتاده و سندی ناظر بر آسیب شناسی حوزه مسجد و طرح های مسجدی سازمان طراحی و تدوین شد.

 

وی با بیان اینکه این سند دو راهبرد و اولویت اساسی را دنبال می کند، گفت: نخست آنکه بعد از دوران کرونا باید مسجد با جمیعت بیشتر و  جوان تر دیده شود از این رو، باید عملیات های رسانه ای شکل بگیرد تا جایگاه اجتماعی مسجد تقویت شود، دوم همگرایی و هم افزایی بین نهادهای فعال در حوزه مسجد شکل بگیرد. خوشبختانه مساجد و مسجدی ها فعالیت های چشمگیر و ارزشمندی انجام می دهند که شاید با فضای رسانه فاصله داشته باشد، می کوشیم تا جای ممکن این فاصله را کم کنیم و از ظرفیت آنها در برنامه سازی بهره بگیریم.

 

سیاست ها و اهداف

 

حاجی درباره سیاست ها و اهداف قرار گاه مسجد معاونت سیمای رسانه ملی، بیان کرد: تبیین کارکردها و ظرفیت های مسجد تراز گام دوم انقلاب اسلامی، جریان سازی رسانه ای با هدف ارتقای جایگاه مسجد به عنوان پایگاه اجتماعی، بسترسازی رسانه ای منسجم و تخصصی در حوزه مسجد با محوریت نرم افزار متناسب فضای مجازی و بدنه مردمی مسجد تا بین رسانه و مسجدی ها ارتباط برقرار کند، گفتمان سازی مفاهیم مسجدی، بررسی اقدامات نهادهای فعال این عرصه و ... ازجمله این اهداف و سیاست ها است.

 

ارکان قرارگاه

 

دبیر قرارگاه مسجد معاونت سیما تاکید کرد: در قراگاه دو رکن داریم یکی شورای سیاستگذاری و اجرایی قرارگاه متشکل از معاون سیما به عنوان رئیس قرارگاه، دبیر قرارگاه و مدیران شبکه های یک، دو، سه، قرآن، تهران، افق، امید و کودک به عنوان بازوان اجرایی شورا.

 

وی افزود: رکن بعدی قرارگاه، کارگروه مسجدی است متشکل از نمایندگان دستگاه های اجرایی حوزه مسجد همچون ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور (فهما)، مرکز رسیدگی به امور مساجد، سازمان اوقاف، سازمان تبلیغات اسلامی، مرکز مدیریت حوزه های علمیه، ستاد اقامه نماز کشور، شورای سیاستگذاری ائمه جمعه و جماعات و سازمان بسیج مساجد و محلات.

 

آغاز سال کاری قرارگاه از روز جهانی مسجد

 

حاجی درباره برنامه های پیش روی قرارگاه مسجد معاونت سیما ابراز کرد: به مناسبت روز جهانی مسجد یعنی 31 مرداد، نشستی با روسای دستگاه های فعال حوزه مسجد خواهیم داشت تا فعالیت قرار گاه به طور رسمی اعلام شود. البته از ماه های قبل فعالیت قرارگاه آغاز شده اما رسماً از این روز این فعالیت ها و سیاست ها اعلام و وارد مرحله اجرا می شود.

 

وی در ادامه بیان کرد: سال اجرایی این قرارگاه از 31 مرداد تا 31 مرداد است برنامه داریم هر سال در این بازه یک ساله اتفاقات مهمی را رقم بزنیم تا مفاهیم و کارکردهای مسجد را که موردنیاز در آن سال است، انجام دهیم.

 

حاجی با بیان اینکه در گذشته معاونت سیما محصولات و تولیدات متنوعی در حوزه مسجد داشت، گفت: اما از امسال بنا داریم به معرفی و تبیین کارکردهای مختلف مسجد در حوزه های های علمی، هنری، اجتماعی، اقتصادی و اشتغال زایی و سبک زندگی و علمی بپردازیم به ویژه الگوهای نمونه مسجد تراز را معرفی کنیم. معرفی امامان محلات و تبیین این جایگاه به عنوان مدیر مسجد و راهبر اهالی محله نیز از برنامه های قرارگاه است.  

 

وی در پایان خاطرنشان کرد: ناظر بر هر یک از این ماوریت ها بخش هایی از کارکردها را به هر شبکه ابلاغ می کنیم تا به تناسب ماموریت و رسالت هایی که هر شبکه دارد به تولید و پخش برنامه اقدام کند. برای روز جهانی مساجد نیز برنامه ها و قطعاتی کوتاه برای پخش از شبکه های مختلف تولید شده است تا فضای شبکه های مختلف مسجدی شود.

 

پایان پیام/ 9