مسجدی که در شرایط کرونایی هم با برنامه‌های فرهنگی هنری برقرار است
مسجدی که در شرایط کرونایی هم با برنامه‌های فرهنگی هنری برقرار است

مسجدی که در شرایط کرونایی هم با برنامه‌های فرهنگی هنری برقرار است

مسجد مفتخر یکی از مساجد فعال تهران است که در حوزه‌های فرهنگی، مذهبی، علمی و پژوهشی در سطح منطقه شمیران فعالیت می‌کند و توانسته با ارتباط با همه حوزه‌های فرهنگی از جمله مسجد، مدرسه، خانواده، جوانان و رسانه زمینه رونق این مسجد را فراهم کند.
شناسه خبر : 1081191 تاریخ انتشار : ۱۱ مرداد ۱۴۰۰ زمان انتشار : ۰۸:۱۱

به گزارش خبرنگار گروه مسجد و کانون های مساجد خبرگزاری شبستان، مسجد «مفتخر» در محله قیطریه، خیابان شهید اندرزگو واقع شده است، این مسجد ۵۲ سال پیش در این منطقه ساخته شد و در حال حاضر یکی از مساجد فعال تهران به شمار می‌رود.

 

کانون فرهنگی هنری سیدالشهدا (ع) مسجد مفتخر هم ضمن همکاری همه جانبه با سایر مراکز فرهنگی مانند مدارس، بسیج، حوزه های علمیه، مرکز رسیدگی به امور مساجد، سازمان تبلیغات اسلامی، سازمان اوقاف و امور خیریه و سایر نهادهای فرهنگی دولتی و غیردولتی، با برنامه‌ریزی مناسب و بهره گیری از امکانات موجود، استقلال مالی خود را حفظ  و محیط این کانون را به محلی سالم و متناسب با آزاداندیشی فکری بر اساس اصول و مبانی دین اسلام، مکتب اهل بیت (ع) و آرمان‌های انقلاب اسلامی تبدیل کرده است.

 

حجت الاسلام«صادق غلامی» در گفت و گو با خبرنگار گروه مسجد و کانون های مساجد خبرگزاری شبستان با اشاره به رویکردها و برنامه های کانون فرهنگی هنری سیدالشهدا(ع) مسجد مفتحر، اظهار کرد:  مسجد مفتخر، مرکزی جامع است که در حوزه های فرهنگی، مذهبی، علمی و پژوهشی در سطح منطقه شمیران فعالیت می‌کند و ارتباط با همه حوزه‌های فرهنگی از جمله مسجد، مدرسه، خانواده، جوانان و رسانه در اولویت برنامه‌های آن است.

 

یکی از رویکردهای کانون فرهنگی هنری سیدالشهدا(ع) مشاوره خانواده، گروه شعائر اسلامی، تربیت بدنی، دارالقرآن، واحد رسانه و واحد خواهران از بخش های دیگر فعال در مسجد مفتخر است. مدیر کانون فرهنگی هنری سیدالشهدا(ع) مسجد مفتخر افزود: مرکز مشاوره در کانون فرهنگی هنری این مسجد با رویکرد اسلامی و با همکاری بنیاد ملی خانواده راه اندازی شده که در زمینه مقدمات ازدواج، مشکلات نوجوانان، برگزاری همایش های خانواده و ... با حضور استادان برجسته دانشگاهی فعالیت می کند.

 

 از دیگر بخش های این کانون فرهنگی هنری فعالیت مهد و پیش دبستانی رضوان کانون فرهنگی هنری سیدالشهدا(ع) است، این مهدکودک مفاهیم اجتماعی را که ضروری است، کودک زیر هفت سال بیاموزد، با اقتباس و الگو گرفتن از سیره پیامبر(ص) در قالب داستان و نمایش ارائه می دهد، این داستان‌ها مشتمل بر موضوعات عادی در روند زندگی است. همچنین، در مهد رضوان علاوه بر رشد و شکوفایی کودکان، حضور مادران در کلاس ها و هم اندیشی ها (که از قبل طراحی شده) به همراه ارائه بسته محتوایی به مادران ارائه می شود، به گفته حجت الاسلام غلامی این مهدکودک اکنون به دلیل شرایط بحران کرونا تعطیل شده است و ما از فرصت کرونا استفاده کردیم و بنای سخت افزاری مهدکودک را تجهیز کردیم، که یکی از کم نظیرین ترین مهدهای کودک در شمیرانات به شمار می رود، ضمن اینکه برای تکمیل کادر مهد کودک دوره های مربی گیری برگزار کردیم و قرار است به زودی فعالیت این مهدکودک از سر گرفته شود.

 

یکی از رویکردهای مساجد و کانون های فرهنگی هنری مساجد پس از شیوع بیماری کرونا کمک به افرادی بوده است که به دلیل بحران کرونا دچار آسیب شدند، این رویکرد در مسجد مفتخر هم به عنوان اولویت کاری مورد توجه قرار گرفت. حجت الاسلام غلامی در این باره خاطر نشان کرد: در مناسبت های مختلف بسته های معیشتی و ارزاق را میان نیازمندان توزیع کردیم. از سال ها قبل مسجد مفتخر افرادی بی بضاعتی را تحت پوشش داشته است و هر ماه به طور مستمر مبالغ نقدی به آنها واریز می کرد و بن های فصلی به آنها هدیه می داد، به دلیل شرایط کرونا کمک ها به این افراد تحت پوشش افزایش یافت. به طوری که در مناسبت های مختلف در هر مرحله 110 بسته معیشتی میان خانواده های محروم توزیع شد.

 

بنابر این گزارش، برنامه های فرهنگی مسجد مفتخر در مکان های باز و پارک قیطریه برگزار می شود و از این طریق برای نونهالان و نوجوانانی که با مسجد ارتباط داشته اند و به دلیل شرایط کرونا نتوانستند در برنامه های مسجد حضور یابند، برنامه تدارک می بیند تا ارتباط آنها با مسجد همانند قبل حفظ شود. امام جماعت مسجد مفتخر گفت: در مناسبت های مختلف با تهیه هدایای نقدی و غیرنقدی و اهداء به آنها توسط مربیان کانون سعی می کنیم، به نوعی یادآوری آن مناسبت را برای اعضا داشته باشیم.

 

 از دیگر برنامه های مسجد مفتخر که تابستان امسال  بیست و پنجمین دوره آن در حال برگزاری است، دوره های «تربیت اسلامی» است. حجت الاسلام غلامی در این باره خاطرنشان کرد: در این دوره ها و با ظرفیت محدود به صورت حضوری و غیرحضوری با رعایت پروتکل های بهداشتی در حال برگزاری است، در محورهای معرفتی، برنامه های ورزشی، اردوهای تربیتی، برنامه های هنری، پویایی گروهی، مهارت افزایی برای نوجوانان و کودکان برنامه هایی تدارک دیده شده است، ضمن اینکه برای پدران و مادران نیز کارگاه های دانش افزایی پدران و مادران تدارک دیده شده است.

پایان پیام/ 40