مسجدی که با الهام از سیره موسی‌بن جعفر (ع) گره‌گشای مردم است
مسجدی که با الهام از سیره موسی‌بن جعفر (ع) گره‌گشای مردم است

مسجدی که با الهام از سیره موسی‌بن جعفر (ع) گره‌گشای مردم است

مسجد موسی‌بن جعفر(ع) یکی از مساجد فعال در منطقه ۷ تهران است که در طول سال‌های گذشته به صورت شبانه‌‌روزی به روی مردم باز بوده و با رسیدگی به مشکلات مردم و خانواده‌های محروم سعی کرده گامی در ترویج معارف و سیره هفتمین امام شیعیان (ع) بردارد.
شناسه خبر : 1080527 تاریخ انتشار : ۹ مرداد ۱۴۰۰ زمان انتشار : ۰۸:۲۶

به گزارش خبرنگار گروه مسجد و کانون های مساجد خبرگزاری شبستان، مسجد موسی بن جعفر(ع) با قدمت ۵۵ ساله در خیابان سبلان شمالی در منطقه ۷ تهران واقع شده است. امام جماعت مسجد به همت کارگزاران،اعضای کانون فرهنگی هنری و پایگاه بسیج با برگزاری برنامه های متنوع فرهنگی، مذهبی و آموزشی و نیز رسیدگی به مشکلات مردم به عنوان یک رویکرد اصلی مسجد، توانسته افراد بسیاری را جذب فعالیت های گوناگون مسجد کند و این مسجد را به عنوان قطب فرهنگی منطقه تبدیل کند، به همین جهت این مسجد در طول سالهای گذشته به عنوان یکی از مساجد فعال در این منطقه نام برده می شود. به مناسبت 20 ذی الحجه سالروز ولادت امام موسی بن کاظم(ع) در سلسله گزارش های همنامان نور گزارشی از فعالیت های این مسجد تهیه کرده ایم که در ادامه می خوانید:

 

«حجت الاسلام اسماعیل عظیمی»، در گفت و گو با خبرنگار گروه مسجد و کانون های مساجد خبرگزاری شبستان با اشاره به رویکردهای مسجد موسی بن جعفر(ع) واقع در خیابان سبلان در طول سالهای گذشته گفت:  قرائت دعای توسل، ‌ندبه، سمات و زیارت عاشورا از برنامه‌های دائمی این مسجد قبل از بحران کرونا بوده است. به طوری که مسجد موسی بن جعفر(ع) در طول سالهای گذشته تنها مسجد در منطقه ۷ تهران بوده است که اقدام به برگزاری دعای ندبه می نموده و این مراسم معنوی همواره با استقبال با شکوه مردم در این منطقه برپا می شده است.

 

 از دیگر رویکردهای مسجد موسی بن جعفر(ع) این است که در مسجد همیشه به روی مردم باز است و مسجد مرکزی برای حل مشکلات دینی، اجتماعی و شرعی مردم است. همچنین برنامه های مناسبتی این مسجد همیشه با استقبال گسترده مردم روبرو بوده است، به گفته امام جماعت مسجد موسی بن جعفر(ع) زمانی که مسجد مورد بازسازی قرار گرفت، مشارکت و کمک های مردمی برای ساخت و نوسازی مسجد بی شمار بوده است و همین روحیه در دستگیری از نیازمندان و خانواده های بی بضاعت نیز در میان مردم دیده می شود. به گونه ای که در واحد خیریه حضرت جواد الائمه(ع) که به همت خیرین نمازگزار شکل گرفته است، ۳۰۰ خانواده نیازمند تحت پوشش هستند و کمک های مادی و نقدی به آنها بویژه پس از شیوع بیماری کرونا دو چندان شد.

 

 

 

 

یکی از بخش های مسجد موسی بن جعفر(ع) کانون سیمای ساجدین است. حجت الاسلام عظیمی در مورد فعالیت این کانون گفت:کانون فرهنگی هنری سیمای ساجدین قبل از بحران کرونا در بخش های مهد قرآن و قرآنی شامل روخوانی، روانخوانی،تجوید، صوت، لحن و حفظ و در کلاس های ویژه شامل آداب و روابط اجتماعی،مهارت های تفکر، قصه،نمایش و بازی و نیز رشته های ورزشی، رایانه و نیز رشته های هنری شامل عکاسی، تدوین فیلم،خیاطی، دوره های نقاشی و طراحی به مخاطبان خود خدمات ارایه می داد و از این طریق نوجوانان و جوانان بسیاری به فعالیت های فرهنگی و هنری مسجد جذب شدند، به طوری که فعالیت های متنوع این کانون موجب شده است که این کانون جزو مراکز فرهنگی فعال این منطقه محسوب شود.اما برنامه های حضوری کانون پس از بحران کرونا تعطیل و به سمت برنامه های مجازی سوق یافت و بیشتر فعالیت های حضوری کانون به سمت تهیه و تولید مواد ضدعفونی و توزیع سبدهای معیشتی میان مردم محروم هدایت شد.

 

یکی از اقدامات قابل توجه در شرایط بحران کرونا در این مسجد که به همت بچه های کانون انجام شد، اجرای طرح «شهید سلیمانی» بوده است، حجت الاسلام عظیمی در این زمینه گفت: بر اساس این طرح غربالگری بیماران کرونایی،خدمت رسانی به افراد بیمار و تهیه مایحتاج ضروری آنها انجام شد. همچنین در مناسبت های مختلف به نیازمندان تحت پوشش بسته های معیشتی، اقلام ضروری همانند اهدای لباس و کفش بنا بر احتیاج خانواده ها توزیع می گردید و در عیدسعید قربان نیز۹ راس گوسفند ذبح و گوشت قربانی به محرومین توزیع شد و ارزش کمک های مومنانه توزیع شده میان محرومین از سوی این مسجد به ارزش 150 میلیون تومان بوده است.

 

یکی از برنامه های مورد توجه مسجد موسی بن جعفر(ع) در مناسبت ها، برپایی ایستگاههای صلواتی و کاروان های شادی است، به طوری که در دهه کرامت و دهه ولایت و امامت جشن خیابانی توسط بچه های مسجد برپا شد که با اجرای سرود و برنامه های شاد همراه بوده است.

 

با توجه به اینکه این مسجد مزین به نام هفتمین امام شیعیان جهان است، به همین جهت در طول سالهای گذشته در راستای توسعه و ترویج معارف و شخصیت و سیره امام موسی کاظم (ع) هم برنامه‌هایی را برگزار کرده است، به ویژه آنکه که در ایام ولادت‌ها و شهادت آن حضرت مراسم سخنرانی با حضور استادان حوزه و دانشگاه در این مسجد برگزار شده است، تا گامی در جهت معرفی سیره و شخصیت آن حضرت برداشته شود.امام جماعت مسجد موسی بن جعفر(ع) گفت: در سالهای های گذشته قبل از شیوع بیماری کرونا، هر سال دو بار گروهی از فعالان فرهنگی این مسجد به شهر کاظمین اعزام می‌شدند و به مدت چهل روز به صورت افتخاری در ساخت و ساز و خدمت به حرم امام موسی کاظم (ع) مشارکت می نمودند، تا به همراه کسب ثواب برای انجام این خدمت، در جهت ساخت و ساز حرم آن حضرت نیز تلاش نمایند.

 

 

امام جماعت مسجد موسی بن جعفر(ع) در مورد دیگر برنامه های این مسجد گفت: به همت کانون سیمای ساجدین، برنامه هایی همچون بازی، نمایش، قصه، سرود، نقاشی، سفال و کاردستی، سلسله جلسات تربیتی با موضوعات احترام به پدر و مادر، نظم و انضباط و نیز کمک به دیگران، خوش بینی، مسئولیت پذیری، گذشت و راستگویی و صداقت در کار جمعی برگزار شده است، علاوه بر آن یکی از برنامه‌های مورد توجه مسجد،اهتمام به برنامه های قرآن است، به همین جهت در مسجد به موضوع تعلیم، حفظ و تفسیر قرآن اهتمام ویژه‌ای شده است، تا گامی در جهت تحقق منویات مقام معظم رهبری در تربیت حافظان قرآنی برداشته شود.

 

پایان پیام/ 40