غدیر واقعه‌ای به فراخنای تاریخ بشریت است/اهل مسجد در مقام عمل سیره امام علی(ع) را در جامعه گسترش دهند
غدير واقعه‌اي به فراخناي تاريخ بشريت است/اهل مسجد در مقام عمل سيره امام علي(ع) را در جامعه گسترش دهند
رئیس ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور؛

غدیر واقعه‌ای به فراخنای تاریخ بشریت است/اهل مسجد در مقام عمل سیره امام علی(ع) را در جامعه گسترش دهند

حجت‌الاسلام و المسلمين ارزاني با اشاره به مفاهيم والاي واقعه غدير خم، اظهار کرد: غدير واقعه‌اي به فراخناي تاريخ بشريت بوده و امروز اهل مسجد وظيفه دارند که در مقام عمل سيره امام علي(ع) را در جامعه گسترش دهند.
شناسه خبر : 29229 تاریخ انتشار : ۶ مرداد ۱۴۰۰ زمان انتشار : ۱۲:۳۸

حجت‌الاسلام و المسلمین «حبیب‌رضا ارزانی» در گفت وگو با ستاد ارتباطات رسانه‌ای (فهما)، ضمن تبریک و گرامیداشت عید سعید غدیر، اظهار کرد: غدیر عید ولایت و امامت و شناسنامه تشیع است، واقعه‌ای به فراخنای تاریخ و تاثیرگذاری جهانی که توانست معارف ناب دین را سینه به سینه منتقل کند.

رئیس ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور گفت: آنچه که در مورد واقعه غدیر حایز اهمیت است، بینش و جهان‌بینی است که رسول خدا(ص) نسبت به مساله رسالت و ادامه آن از طریق اهل بیت(ع) مطرح فرموده و تاکید بر جایگاه قرآن و عترت نبوی در حدیث ثقلین داشته است.

وی با اشاره به جمله «مَنْ کُنْتُ مَوْلَاهُ فَهَذَا عَلِیٌّ مَوْلَاهُ» حضرت محمد مصطفی(ص) در غدیر خم افزود: پیامبر اکرم(ص) با معرفی حضرت امیر(ع) به عنوان امام، حجت را بر مردم تمام کرد و با بیان حدیث ثقلین نسبت به پیروی از سلسله امامت سفارش فرمود؛ بنابراین واقعه غدیر فصل الخطاب بحث ولایت و امامت در دین است.

رئیس ستاد هماهنگی کانون‌های فهما، تصریح کرد: شیعه و اهل سنت نسبت به واقعه غدیر اتفاق نظر داشته و آن را تایید می‌کنند؛ چه بسیار مفاهیم والایی که در قاب مفاهیم و معارف دین با سرچشمه غدیر در جوامع اسلامی بروز و ظهور یافته و چه بسیار اندیشمندانی که با وجود دین و مسلک متفاوت به ولایت و بزرگی امام علی(ع) اعتراف کردند، افرادی چون «جرج جرداق» نویسنده و پژوهشگر مسیحی از کشور لبنان که چند سال قبل نیز درگذشت، در آثار متعددی به شکل مبسوط و ویژه به امام علی(ع) پرداخته است. او در کتاب پنج جلدی «امام علی، صدای عدالت انسانی» در وصف مولای متقیان حضرت امیر(ع) می نویسد:«ای روزگار کاش می توانستی همه قدرت هایت را، و ای طبیعت، کاش می توانستی همه استعدادهایت را در خلق یک انسان بزرگ، نبوغ بزرگ و قهرمان بزرگ جمع می کردی و یک بار دیگر به جهان ما یک علی دیگر می دادی».

حجت الاسلام و المسلمین ارزانی در بخش دیگری از مباحث خود با اشاره به اهمیت گرامیداشت عید سعید غدیر در سطوح مختلف افزود: وظیفه ما به عنوان شیعه آن است که در بزرگداشت این عید بزرگ، اهتمام ویژه‌ای داشته باشیم حتی در شرایط کنونی که شیوع کرونا اجازه برگزاری مراسم حضوری و میدانی را نمی‌دهد باید با طراحی مناسبت نسبت به برگزاری فعالیت‌های مجازی نهایت توان خود را در این عرصه به میدان بیاوریم و یا همچون آن امام همام، نسبت به دستگیری از نیازمندان مبادرت ورزیم چه اینکه بچه‌های مسجد با آغاز کرونا در قالب‌های مختلفی نسبت به حمایت از نیازمندان و آسیب دیدگان از کرونا وارد میدان شده و با تاسی از امام محرومان به پا خاستند.

وی در ادامه برپایی نشست‌های نهج‌البلاغه‌خوانی، جلسات تفسیر احادیث و کلام حضرت امیر(ع) و مراسم مولودی خوانی در بستر فضای مجازی را از جمله فعالیت‌هایی خواند که می‌توان در این ایام اجرا کرد.

رئیس ستاد هماهنگی کانون‌های فهما، همچنین ضمن تاکید نسبت به تقویت برنامه‌ها و فعالیت‌های بین‌المللی به منظور ترویج فرهنگ علوی به ویژه مفاهیم غدیر اظهار کرد: دریای علم و سخن امام علی(ع) غیرقابل شمارش است اما این دریا توانایی سیراب کردن بشریت را دارد و می تواند معنویت فراموش شده در روزگار کنونی را به انسان مدرن بازگرداند، لذا معرفی این مفاهیم در قالب فعالیت های بین المللی تاثیر به سزا و ماندگاری بر جای خواهد نهاد.

حجت‌الاسلام و المسلمین ارزانی با بیان اینکه کانون‌های فرهنگی هنری مساجد نهادی خودجوش و انقلابی هستند، افزود: این خصیصه سبب شد تا کانون‌ها در ایام کرونا و با توجه به شرایط خاصی که ایجاد شده است همچنان به فعالیت‌های خود ادامه داده و سنگر نشر معارف اهل بیت(ع) را در بستر فضای مجازی حفظ کنند؛ این مهم در مناسبت‌های مختلف از جمله عید سعید غدیر تداوم یافت و تولیدات چندرسانه‌ای برای شناخت خطبه غدیر و نشر در فضای مجازی و همچنین ساخت سرودهای مختلف از یک سو و البته استمرار کمک های مومنانه و توزیع بسته های معیشتی میان نیازمندان از سوی دیگر منجر به این شد تا کانون های فرهنگی هنری مساجد در عید امامت و ولایت در مقام عمل به ترویج سیره امام علی(ع) بپردازند.

وی گفت: در این راستا جشنواره بین المللی «غدیرانه فهما» به سه زبان فارسی، عربی و انگلیسی رویدادی بود که از عید قربان تا غدیر ویژه بچه‌های مسجد و اعضای کانون‌های فرهنگی هنری مساجد سراسر کشور با هدف تعمیق معارف علوی به ویژه حضرت امیر(ع) طراحی شد که برگزیدگان این جشنواره همزمان با سالروز عید غدیر معرفی خواهند شد.

رئیس ستاد هماهنگی کانون های فهما، در پایان ابراز امیدواری کرد بچه های مسجد با تأسی از سیره امام علی(ع)، نسبت به اشاعه و ترویج سیره آن حضرت نهایت تلاش خود را در قالب فعالیت در مساجد به کار بسته و اقشار مختلف به ویژه نسل نوجوان و جوان را به مباحث دینی جذب کنند.

کلمات کلیدی: عيدغدير