تولیدات چندرسانه‌ای کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور در فضای مجازی منتشر می‌شود
توليدات چندرسانه‌اي کانون‌هاي فرهنگي هنري مساجد کشور در فضاي مجازي منتشر مي‌شود
سرپرست اداره کل آموزش، پژوهش و فناوری اطلاعات ستاد هماهنگی کانون‌های فهما؛

تولیدات چندرسانه‌ای کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور در فضای مجازی منتشر می‌شود

عبادي با اشاره به راه اندازي صفحه توليدات چندرسانه‌اي کانون هاي فرهنگي هنري مساجد کشور گفت: اين صفحه براي ارائه محتواي توليدي بچه‌هاي مسجد در عرصه چند رسانه‌اي طراحي شده و اعضاي کانون‌ها مي‌توانند آثار خود را در اين فضا بارگذاري کنند.
شناسه خبر : 29197 تاریخ انتشار : ۵ مرداد ۱۴۰۰ زمان انتشار : ۱۲:۰۹

به گزارش ستاد ارتباطات رسانه ای (فهما)، جلسه تخصصی مجازی «مرتضی طاهریان» معاون ساماندهی و شبکه سازی ستاد و«جواد عبادی» سرپرست اداره کل آموزش، پژوهش و فناوری اطلاعات با مدیران ستادهای استانی اصفهان، یزد، کرمان، جنوب استان کرمان، چهارمحال وبختیاری، کهگیلویه وبویراحمد، فارس و جنوب استان فارس پیش از ظهر امروز 5 مرداد برگزار شد.

معاون ساماندهی و شبکه‌سازی ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور در این نشست اظهار داشت: امروز به برکت نام مقدس مسجد و سبقه ی الهی آن و همچنین حضور نیروهای مخلصی که تلاش می کنند ضمن به روز رسانی خود (به لحاظ سنت و مدرنتیه) اما همچنان حریم مسجد را رعایت کنند، با با مجموعه ای رو به رشد مواجه هستیم و باید قدر داشته های خود را بدانیم. داشته هایی که متعلق به یک خانواده بزرگ متشکل از بچه های مسجد، امامان جماعات و همکاران ما در کانونهای فرهنگی وهنری است .

طاهریان با بیان اینکه بعد از شروع ویروس منحوس کرونا شاهد انقلابی در عرصه فضای مجازی در کانون های فرهنگی هنری مساجد بودیم تصریح کرد: نمونه بارز این انقلاب در فضای مجازی را می توان در ساماندهی کلیه فعالیت های کانون ها تحت شبکه فهما مشاهده کرد. در همین راستا در سال ۹۹ شاهد اتفاق مهمی بودیم که در سال جاری نیز ادامه می‌یابد و آن بحث تمرکز بررواق های دوازده گانه است.

وی گفت: هرچند در میان 12 رواق، برخی از اهمیت بیشتری برخوردار هستند و باید بیشتر مورد توجه قرار بگیرند . جای تردید نیست که بیشترین تعامل و گفتمان ما و بیشترین میزان حمایت ستاد از کانون در حوزه فعالیت اختصاصی آن کانون خواهد بود. به عنوان مثال کانونی که به شکل تخصصی در رواق سرود فعالیت می کند مسلماً بیشترین ارتباط و تعامل ما در ستاد با این کانون، در ارتباط با رواق سرود است اما فعالیت کانون نباید صرفاً محدود در همین یک رواق باشد بلکه می بایست در سایر رواق ها نیز کم وبیش فعالیت هایی داشته باشد.

در ادامه این نشست «جواد عبادی» سرپرست اداره آموزش، پژوهش و فناوری اطلاعات ستاد هماهنگی کانون های فهما طی سخنانی، شاخص‌های طرح ایران قوی و تفاوت های آن با سال گذشته و همچنین شاخص‌های طرح فهمای ۱۴۰۰ را تبیین کرد.

وی با بیان اینکه طرح فهمای 1400 پس ازبررسی در کارگروههای مختلف به نقطه پایانی رسیده و امتیازات هر رواق معین شده گفت:یکی از تفاوتهای عمده این طرح با سال 99 «یکسان سازی امتیاز رواق ها است.به این معنا که جمع امتیاز شاخص های همه رواق ها 1400 امتیاز است. 

افزودن بخشی به نام «فعالیت های خودجوش» در هر رواق از دیگر تفاوت هایی بود که عبادی ضمن اشاره به آن گفت: در هر رواق بخشی به نام فعالیت های خودجوش وجود دارد که کانون می‌تواند در این بخش دو برنامه خودجوش و ابتکاری ثبت کرده و ۲۰۰ امتیاز دریافت کند. البته فعالیت های خودجوش باید در راستای برنامه‌ها و فعالیت‌های رواق های دوازده گانه باشد.

 

سرپرست اداره کل آموزش، پژوهش و فناوری اطلاعات ستاد هماهنگی کانون های فهما خاطرنشان کرد: تفاوت دیگر طرح فهما با سال ۹۹ پیش نیاز شدن برخی از فرم ها نسبت به برخی شاخص ها است. به عنوان مثال در سال گذشته موضوع ثبت گروه فیلم یا ثبت گروه سرود فی نفسه، دارای امتیاز بود اما این مسئله در پایان سال ما را با مشکلاتی روبرو می کرد به این صورت که گروه هایی داشتیم که هیچ اثری از آنها ثبت نشده بود و یا آثاری تولید شده بود که توسط هیچ گروهی به ثبت نرسیده بود. با توجه به این مشکل امسال در حوزه فرهنگی این پیش بینی انجام شد که «ثبت گروه» امتیازی نداشته باشد. بنابراین کانون ها زمانی می توانند اثری را در سامانه ثبت کنند که قبلا گروه مورد نظر را ثبت کرده باشند.

این گزارش می افزاید: از دیگر مواردی که عبادی به آن اشاره کرد موضوع ثبت کتابخانه‌ها بود. وی افزود: یکی از پیشنهادات ارائه شده در زمینه کتابخانه ها «فهرست نویسی کتاب ها» است که با دو هدف عمده انجام می شود. در این طرح برای هر کتابخانه ثبت حداکثر ۲۵۰ کتاب الزامی است.

 وی یادآورشد: همیشه جای خالی وجود شبکه ای از کتابخانه های مساجد احساس می شد. البته این خلاء فقط نسبت به مکان کتابخانه ها نبود بلکه جستجوی کتاب در میان کتابخانه های مساجد را شامل می شد. یعنی شبکه ای که مخاطب بتوانند به کمک آن کتاب مورد نیاز خود را در میان کتابخانه های مساجد جستجو و پیدا کند. طرح فهرست نویسی کتاب ها می تواند تا حدودی این مشکل را مرتفع سازد. هر چند که این طرح پیش نیازهایی لازم دارد اما به هر حال باید گام‌های اولیه برای اجرایی شدن برداشته شود.

 

 عبادی خاطرنشان کرد: تفاوت دیگری که طرح فهمای ۱۴۰۰ با سال گذشته دارد حذف برخی از شاخص هاست از جمله رواق مقاومت که یک برنامه ویژه برای سال ۹۹ بود و بازه زمانی اجرای آن به پایان رسیده بود. با توجه به حذف برخی شاخص‌ها در مقابل شاخص‌هایی نیز به فهمای 1400 افزوده شده از جمله «نقد و بررسی فیلم»، « برپایی نمایشگاه آثار تجسمی»، « برگزاری محافل ادبی» و ... سرپرست اداره کل آموزش و پژوهش و فناوری اطلاعات ستاد فهما ادامه داد: امسال دو شاخص جدی و مهم نیز به فهمای ۱۴۰۰ افزوده شده که شامل «شبکه تعاملی بین کانون ها » و بخش «ثبت خدمات کانونی» در رواق همدلی است که می تواند نقطه قوت این طرح در سال ۱۴۰۰ باشد .

وی افزود: ثبت خدمات کانون ها در واقع یک بازار عرضه و تقاضا است که کانون خدمات خود را در زمینه ی فعالیت های فرهنگی و هنری ارائه می‌کند و سایر کانون ها می‌توانند از این خدمات استفاده کنند. «شبکه تعاملی» نیز در ارتباط با تولید محتوا های تخصصی است.  یعنی کانون در رواق تخصصی خود که برای فعالیت انتخاب کرده محتوای تخصصی تولید می‌کند و این محتوا بعد از تایید توسط کارشناس مربوطه در سامانه ثبت و امتیاز دهی می شود.

 

عبادی ادامه داد: همچنین امسال شاهد راه اندازی صفحه چند رسانه‌ای کانون‌های فرهنگی هنری مساجد هستیم. این صفحه برای ارائه محتوای تولیدی چندرسانه‌ای بچه‌های مسجد است. یعنی اعضای کانون ها می توانند اثر چند رسانه‌ای خود را در آن بارگذاری کنند سپس کارشناس مربوطه اثر را بررسی و تایید می کند و پس از تایید اثر توسط کارشناس این اثر امکان پخش در صفحه را خواهد داشت.

 «آموزش سامانه در قالب موشن یا ... با آخرین تغییرات»، « افزایش ضریب کانون‌های روستایی به عدد دو رقمی»، « تخصیص اعتبار جهت به روزرسانی تجهیزات رایانه‌ای»، «بارگذاری فرایند هر برنامه همزمان با ابلاغ به استانها»، « ایجاد نسخه موبایلی سامانه بچه های مسجد » و «تایید تعیین شعار محوری سال برای کانون های فرهنگی هنری مساجد »از جمله پیشنهاداتی بود که در این نشست توسط مدیران استانی ارائه شد.