اصالت کانون‌های فرهنگی هنری به فعالیت در صحن مساجد است
اصالت کانون‌هاي فرهنگي هنري به فعاليت در صحن مساجد است

اصالت کانون‌های فرهنگی هنری به فعالیت در صحن مساجد است

سعادتي در جلسه تخصصي مجازي با دبيران مناطق 3 و 5 ستاد هماهنگي کانون‌هاي فهما، با اشاره به اقدامات کانون‌هاي فرهنگي هنري مساجد در سراسر کشور گفت: اصالت فعاليت‌هاي کانون‌ها به حضور و اجرا در صحن مساجد است بنابراين بايد بيش از پيش به اين حوزه توجه کنيم.
شناسه خبر : 29192 تاریخ انتشار : ۵ مرداد ۱۴۰۰ زمان انتشار : ۱۱:۰۲

به گزارش ستاد ارتباطات رسانه‌ای (فهما)، جلسه تخصصی مجازی «سعید سعادتی» معاون فرهنگی هنری و «حسین براتی» مسئول دبیرخانه شورای سیاست‌گذاری ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور با دبیران مناطق 3 و 5 ستاد هماهنگی کانون های فهما، صبح امروز سه‌شنبه 5 مرداد در محل سالن جلسات ساختمان شهید بهشتی ستاد هماهنگی کانون‌های فهما برگزار شد.

سعادتی در این نشست در قالب سه محور «برنامه و بودجه»، «فعالیت‌های فرهنگی» و «فهمای 1400» به ارایه مباحث خود پرداخت و گفت: تمامی فعالان عرصه مسجد از سازمان اوقاف گرفته تا هیات اندیشه‌ورز در شورای عالی انقلاب فرهنگی و کسانی که در عرصه مسجد دستی بر آتش دارند، اطلاع دارند که کانون های مساجد محله محور بوده و کارهایش باید میدانی باشد.

معاون فرهنگی هنری ستاد هماهنگی کانون های فهما ادامه داد: اصالت کانون‌های فرهنگی هنری مساجد آن است که کارشان را در صحن اصلی مسجد انجام دهند، حتی نَه در طبقات بالا یا جوار مسجد بلکه در صحن مسجد، بنابراین ما زمانی موفق هستیم که فعالیت های خود را به صحن و صفوف نماز جماعت در مسجد بکشانیم.

وی افزود: البته در مسیر تحقق این مهم موانعی وجود دارد اما به معنای بن‌بست در فعالیت‌ها نیست، بلکه بدان معنااست که باید فضای مفاهمه را ایجاد کرده و برایش راهکار بیابیم؛ امروز وظیفه داریم با مدیریت جهادی برای وضع موجود تصمیماتی بگیریم که کارآمدی داشته باشد.
سعادتی در بخش دیگری از مباحث خود با اشاره به فهمای 1400 تصریح کرد: طرح ترنم فهما، اجرای طرح ملی سه شنبه های تکریم با محور «شکوه مادری» و بسیاری از فعالیت‌های دیگر از جمله مواردی است که در فهمای 1400 پیش بینی شده است. 

وی گفت: امسال در برنامه‌ریزی برای کانون‌ها، در حوزه رواق‌ها امتیاز مازاد در نظر گرفته شده که کانون ها می توانند در قالب فعالیت های خودجوش به ثبت برسانند؛ در هر رواق چندین برنامه میدانی تدارک دیده شده است. برای مثال در رواق سرود تعداد سه اجرای میدانی در نظر گرفته شده است. سال گذشته در عرصه سرود دو اجرای «یاد شهیدان» و «آوای کریمانه» در سطح ستاد پیگیری و از سوی کانون ها اجرا شد.

سعادتی همچنین با اشاره به طرح ملی سه شنبه های تکریم افزود: باید تلاش کنیم که این طرح بین دو نماز اجرا شود، البته با وجود کرونا این شرایط فراهم نیست و فعلا مجبور هستیم که این طرح را به صورت مجازی برگزار کنیم. امسال سه شنبه های تکریم با محور شکوه مادری برگزار می شود؛ لذا اولویت نخست ما تکریم از مادران زیر 40 است که بالای سه فرزند دارند، اولویت دوم نیز تکریم از بانوان و مادران نخبه ای است که  مدیرمسئول کانون ها در سطح کشور هستند.

معاون فرهنگی هنری ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور گفت: دو مدل رقابت در فهما داریم که شامل رقابت عمومی و اختصاصی است. ما در هر رواق رویداد رقابتی را طراحی کرده ایم که امیدواریم با تخصیص بودجه و تعامل مضاعف این فعالیت‌ها به ویژه در عرصه فرهنگی و هنری به بهترین شکل برگزار شود.

بر پایه این گزارش، در ادامه «حمید رضا ناهیدی فرد» مدیر ستاد هماهنگی کانون های مساجد در استان همدان، «کامل گلباغی» مدیر ستاد هماهنگی کانون های مساجد در استان کردستان، حجت الاسلام «افشین کلات پور» مدیر ستاد هماهنگی کانون های مساجد در استان کرمانشاه، حجت الاسلام «علی چراغی پور» مدیر ستاد هماهنگی کانون های مساجد در استان ایلام، «محمد ابدالی پور» مدیر ستاد هماهنگی کانون های مساجد در استان لرستان، «محمد هادی نیا» مدیر ستاد هماهنگی کانون های مساجد در استان آذربایجان شرقی به بیان برخی دغدغه های استانی پرداخته و نسبت به حمایت و اهتمام مضاعف در عرصه تقویت فعالیت های آموزشی در کانون های فرهنگی هنری مساجد کشورتاکید کردند.