توانمندسازی و کیفی‌سازی فعالیت‌ها رویکرد اصلی ستاد هماهنگی کانون‌های فهما در سال 1400
توانمندسازي و کيفي‌سازي فعاليت‌ها رويکرد اصلي ستاد هماهنگي کانون‌هاي فهما در سال 1400
معاون فرهنگی هنری ستاد هماهنگی کانون‌های مساجد کشور؛

توانمندسازی و کیفی‌سازی فعالیت‌ها رویکرد اصلی ستاد هماهنگی کانون‌های فهما در سال 1400

سعادتي درنشست تخصصي مجازي ستاد فهماي کشور«توانمندسازي» و «کيفي سازي فعاليت ها» را رويکرد اصلي ستاد فهما در سال 1400 عنوان کرد.
شناسه خبر : 29169 تاریخ انتشار : ۴ مرداد ۱۴۰۰ زمان انتشار : ۱۴:۵۹

به گزارش ستاد ارتباطات رسانه ای (فهما)، جلسه تخصصی مجازی «سعید سعادتی» معاون فرهنگی هنری و «حسین براتی» مسئول دبیرخانه شورای سیاستگذاری ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور با مدیران ستاد هماهنگی کانون های فهما از استان های تهران، البرز، قم، مرکزی، قزوین، سمنان، گلستان، گیلان و مازندران دوشنبه 4 مرداد در محل سالن جلسات ستاد کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور(ساختمان شهید بهشتی) برگزار شد.
 
در این نشست مجازی ابتدا هر یک از مدیران استانی حاضر، نظرات و پیشنهادات خود را در راستای بهبود و ارتقای فعالیت های کانونهای مساجد در سال 1400 بیان کردند و سپس معاون فرهنگی هنری ستاد برنامه های فرهنگی هنری امسال به ویژه رویداد فهمای 1400 و تغییر و تحولات آن نسبت به سال گذشته را تشریح نمود.
 
سعادتی ضمن قدردانی از بیان نظرات و پیشنهادات اعضای حاضر و مدیران استانی کانون های فرهنگی و هنری مساجد اظهار داشت: ما امروز چابک ترین و فعال ترین سازمان فعال فرهنگی در کشور را داریم. کانون‌های فرهنگی هنری ظرفیت خفته نظام هستند، ظرفیتی که باید بیش از پیش به آنها توجه شود.
 
معاون فرهنگی هنری ستاد هماهنگی کانوهای فهما یکی از برنامه های فرهنگی شاخص  در سال جاری را طرح «سه شنبه های تکریم» اعلام کرد که در قالب 28 هفته تعریف شده و اولین نشست آن همزمان با سالروز ازدواج حضرت علی علیه السلام و حضرت زهرا سلام الله علیها و در استان چهارمحال و بختیاری برگزار شد و تا سالروز ولادت حضرت زهرا سلام الله علیها ادامه می یابد.
 
وی تصریح کرد: بر اساس برنامه پیش‌بینی شده هر استان 10 نشست از این طرح را در سطح استانی و ما بقی آن را به شکل کانونی در سطح محل و با استفاده از ظرفیت مردمی کانون ها اجرا می کند که در همین رابطه با قرارگاه جمعیت، سازمان صدا و سیما و بنیاد شهید هماهنگی‌هایی صورت گرفته است.
 
سعادتی با اشاره به راه اندازی «صفحه بچه‌های مسجد» در سایت آپارات گفت: با توجه به راه اندازی این صفحه اعضای کانون های فرهنگی هنری مساجد می توانند تولیدات رسانه ای خود را در این صفحه بارگذاری کنند و اعضای کانون ، مدیران، مسئولان و ... ضمن بازدید از این آثار به آنها امتیاز بدهند.
 
وی در ادامه به «طرح ترنم» سال ۱۴۰۰ اشاره کرد و افزود: بانک اطلاعات ما در حال حاضر بالای ۷۰ درصد تکمیل شده و بر این اساس طبق دسته بندی استانها، استان های درجه اول با مشارکت  ۷۲ کانون و استان های درجه دوم با مشارکت ۶۰ کانون می توانند این طرح را اجرا کنند. پیش‌بینی ما برای اجرای طرح 2 روزه و به شکل شبانه روزی است و امیدواریم که هر هفته دو تا سه استان طرح را برگزار کنند.
 
معاون فرهنگی هنری ستاد فهما «طرح ترنم» را بهترین راه ارتباط با کانون ها دانست و گفت: هدف اصلی این طرح توانمندسازی مدیران و مربیان کانون های فرهنگی هنری مساجد است. محتوای طرح نیز  به شکل سرفصل هایی ارائه شده اما هر استان می تواند با توجه به شرایط بومی و ابتکارات خود سرفصل های بومی نیز داشته باشد.

 
وی «انسجام مدیران استانی با کانون ها» و «انگیزه بخشی به کانون‌ها» را از جمله دستاوردهای این طرح برشمرد و افزود: با توجه به اینکه در رویداد ملی فهما ۱۴۰۰ کلیه رواق ها به صورت تخصصی تعریف شده بنابراین مسئولان استانی می‌توانند از متخصصان هر حوزه برای حضوردر این طرح و آشنایی با کانونها دعوت کنند.
 
سعادتی خاطرنشان کرد: پیشنهاد می کنم اعضای شورای سیاستگذاری کانونها در هر استان و نمایندگان ولی فقیه نیز در این طرح حضور داشته باشند تا در جریان فعالیت‌های کانون ها قرار بگیرند.
 
معاون فرهنگی هنری ستاد هماهنگی کانونهای فرهنگی هنری مساجد کشور در ادامه در رابطه با اتفاقات جدید در رویداد ملی فهما در سال پیش رو سخن گفت و افزود: در رویداد فهما 1400 رقابت ها به صورت دو مرحله ای (استانی) و (ملی) تعریف شده است. سقف امتیاز همه رواق ها ۴۰۰ امتیاز است و در هر رواق ۲۰۰ امتیاز برای برنامه های بومی و ابتکاری لحاظ شده است. همچنین برای هر رواق حداقل یک رویداد میدانی تعریف شده که با توجه به شرایط کرونا و محدودیت منابع کانون پیش بینی بیش از یک برنامه امکان نداشت.  علاوه بر این هر کانون می‌تواند در یک رویداد رقابتی شرکت کند.
 
وی خاطرنشان کرد: علاوه بر این برای هر رواق یک «فعالیت ترویجی» مانند «سه شنبه های تکریم» «شنبه های کتاب»،  «نهج البلاغه خوانی» و «صحیفه خوانی» نیز تعریف شده است.
 
سعادتی گفت: هرکانون می‌تواند در هر رواق ، دو برنامه ابتکاری و بومی خود را در سامانه ثبت کند و و از این طریق در رویداد فهما به رقابت بپردازد. هر کانونی بتواند بیش از امتیاز متوسط کشوری را کسب کند به مرحله نیمه نهایی (ملی) رویداد فهمآ راه پیدا می‌کند.
 
وی در رابطه با کانون های روستایی نیزخاطرنشان کرد: در برنامه سال گذشته کانون های روستایی میزان امتیازات خود را نمی دیدند اما امسال کانون های روستایی از ضریب امتیاز ۸ درصد برخوردار هستند .همچنین پیشنهاد شده بود که رقابت کانون های روستایی و شهری به شکل جداگانه برگزار شود که پیشنهاد خوبی بود اما به لحاظ  داشتن بار مالی، امسال امکان اجرای این پیشنهاد و عملی کردن آن وجود نداشت .
 
سعادتی افزود: 80 درصد از برنامه های فرهنگی هنری کانون های فرهنگی هنری مساجد از طریق سامانه نه انجام می شود و ۲۰ درصد از فعالیت ها نیز به شکل استانی تعریف شده است. به این معنا که یک استان به صورت خاص یک برنامه ویژه و خودجوش را برگزار می‌کند به عنوان مثال استان هرمزگان که هر سال جشنواره امام رضا علیه السلام را دارد یا استان بوشهر که کنگره امام سجاد علیه‌السلام را برگزار می‌کند. این موضوع در رویداد ملی فهما برای سال ۱۴۰۰ نیز لحاظ شده است و استان ها می‌توانند یک یا دو برنامه ویژه برای خود داشته باشند.
 
وی ادامه داد: در بحث ارزیابی ها و داوری آثار نیز کانون ها خواستار شفافیت بیشتر ملاک ها و معیارهای ارزیابی بودند که در همین راستا قوانین و مقرراتی به شکل شفاف تهیه و تبیین شده که به اطلاع دست‌اندرکاران می رسد.

 
معاون فرهنگ هنری ستاد فهما در بخش دیگری از سخنان خود اظهار داشت: علاوه بر برنامه های عمومی که در قالب «فهما» صورت می‌گیرد یک رقابت اختصاصی نیز به شکل جشنواره‌ای بریا کانون ها پیش بینی شده که در آن اعضای شرکت کننده تشویق می‌شوند نه استان یا کانون شرکت‌کننده. یعنی شخص مربی سرود یا مربی تئاتر که در رقابت حضور دارد مورد تشویق قرار می گیرد.
 
وی افزود: فرصت تعربف شده برای رویداد فهمای امسال، 180 روز است و به این ترتیب کلیه داوری ها در دی ماه انجام شده و در بهمن ماه شاهد رویداد «انتخاب پایتخت فهما » خواهیم بود.
 
سعادتی تاکید کرد:  دستورالعمل های «طرح‌ سه‌شنبه‌های تکریم» ، «طرح ترنم» و طرح «مدرسه، مسجد، تابستان» به کلیه استان ها ابلاغ شده و در اختیار ستادهای استانی قرار گرفته است که امکان ارسال آن برای کانون ها وجود دارد.