رواق؛ گفتمان مشترک در فهمای سال 1400 است
رواق؛ گفتمان مشترک در فهماي سال 1400 است
معاون ساماندهی و شبکه‌سازی ستاد هماهنگی کانون‌های مساجد کشور؛

رواق؛ گفتمان مشترک در فهمای سال 1400 است

طاهريان در جلسه تخصصي مجازي با مديران استاني ستاد هماهنگي کانون‌هاي فرهنگي هنري مساجد کشور، اظهار کرد: رواق؛ گفتمان مشترک در فهماي سال 1400 است.
شناسه خبر : 29166 تاریخ انتشار : ۴ مرداد ۱۴۰۰ زمان انتشار : ۱۳:۴۵

به گزارش ستاد ارتباطات رسانه‌ای (فهما)، جلسه تخصصی مجازی «مرتضی طاهریان» معاون ساماندهی و شبکه سازی و «جواد عبادی» سرپرست اداره کل آموزش، پژوهش و فناوری اطلاعات ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور با مدیران ستاد هماهنگی کانون‌های فهما از استان‌های خراسان جنوبی، خوزستان، بوشهر، هرمزگان، مناطق آزاد اروند و قشم، امروز دوشنبه 4 تیر برگزار شد.

مرتضی طاهریان در این نشست با بیان اینکه فهمای 1400 در شبستان‌های سه گانه و رواق‌های دوازده‌گانه کاملا مستقر شده است، اظهار کرد:‌ در این راستا، رویداد فهما و بحث‌های آموزشی آن در سامانه تعریف شده و از سوی دیگر دغدغه مدیران ستادهای استانی و کانون‌ها مبنی بر اختصاص فضایی برای فعالیت‌های خودجوش و ابتکاری، نیز مورد توجه قرار گرفته و بخشی برای این مساله در نظر گرفته شده است.

معاون ساماندهی و شبکه‌سازی ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور ادامه داد: کار ستاد فهما و کانون‌ها خارج از موضوعات مرتبط با قرآن و عترت و ارزش‌های انقلابی نبوده و نیست؛ به عنوان مثال حتی سرود و نمایش در خدمت موضوعات مرتبط با این عرصه‌ها است؛ همچنین رواق‌ها در مناسبت های مختلف همسو با آن ایام خاص فعالیت داشته و می توانند برنامه های خودجوش که در این راستا طراحی کردند را در سامانه ثبت کنند.

وی در ادامه از تخصیص ضریب هشت درصدی امتیاز در شاخص‌های کانون‌های روستایی و عشایر افزود: این میزان در سال اول رویداد فهما چهار درصد بود اما امسال هشت درصد شده و از آغاز رویداد به صورت ضریب اعمال می شود. در ارتباط با ضریب روستایی عشایری، بر اساس قاعده علمی به این ضریب رسیدیم. در این راستا مشارکت کانون‌های روستایی به نسبت کانون های شهری مورد ارزیابی قرار گرفته و به این رقم رسیدیم.

طاهریان تصریح کرد: امسال اعلام کردیم که نقطه اوج فهما، باید در سال 1400 باشد. سال 1398 سال پایه بود و سال 1399 کارها بهتر جلو رفت و نظام مندتر شد و امیدواریم که سال 1400 نیز در تکمیل دو سال گذشته و نقطه اوج فهما باشد. تلاش ما این بود که در فهمای 1400 گفتمان مشترک رواق‌ها باشند.

وی در ادامه ابراز امیدواری کرد که کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور به نقطه‌ای که مقام معظم رهبری(مدظله العالی) ترسیم کردند دست یابند، چراکه یکی از مهمترین مطالبات معظم‌له این بود که با استفاده از ابزارهای فرهنگی و هنری عنوان معنوی مسجد را تقویت کنیم، بنابراین ماموریت اصلی ما به عنوان کانون های فرهنگی هنری نیز در مساجد همین مساله است.


معاون ساماندهی و شبکه سازی ستاد فهما در بخش دیگری از مباحث خود به مساله صدور مجوز کانون های فرهنگی هنری مساجد اشاره کرد و افزود: صدور مجوز مستلزم تحقق مجموعه‌ای از مولفه‌ها از جمله ثبت پروفایل کانون‌ها، ثبت 14 نفر کادر کانون است که در این صورت کانون هزار امتیاز را دریافت می کند بدون در نظر گرفتن تابلو سردر کانون، همچنین در مورد سرانه کانون ها نیز در تلاش هستیم.

در ادامه این جلسه تخصصی مجازی، جواد عبادی با اشاره به برخی تفاوت‌های لحاظ شده در فهمای 1400 نسبت به سال های گذشته اظهار کرد: مهمترین وجه تمایز در یکسان‌سازی امتیازات است به این معنا که در هر رواق امتیاز را به 1400 رساندیم، در این قالب کانون می‌داند که در رواق مربوطه چه فعالیتی را انجام دهد تا به سقف عددی مذکور می رسد. همچنین بخش ساماندهی نیز 3200 امتیاز دارد.

سرپرست اداره کل آموزش، پژوهش و فناوری اطلاعات ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور افزود: همچنین در بخش پیش نیاز دو بخش را داریم که پیش نیاز بخش دیگر هستند. برای مثال سال گذشته در سقف گروه سرود یا گروه نمایش اگر فردی گروه سرود را در سامانه ثبت می کرد امتیاز را می گرفت، به بیان دیگر حتی اگر اثر ثبت نمی‌شد به صرف ثبت گروه سرود امتیاز به کانون اختصاص می یافت؛ اما در حال حاضر ویرایش گروه در سامانه باز شده است. با این وصف اگر کانون سال گذشته گروه سرود را ثبت کرده می تواند با همان گروه، اثر خود را ثبت کرده و البته گروه را ویرایش کند.

وی افزود: بخش دیگرمربوط به ثبت کتابخانه است که امسال ثبت کتابخانه به خودی خود امتیاز نداشته و امسال ثبت کتاب‌های کتابخانه اضافه شده است؛ همچنین مورد دیگر مربوط به ثبت کلاس های آموزشی است که طی آن باید مربی دوره ثبت شده و در ادامه کلاس در سامانه ثبت شود.

عبادی با بیان اینکه امسال کانون مختار است که در هر رواق به میزان 200 امتیاز از شاخص‌ها عبور کند، تصریح کرد: برای مثال یک کانون علاقه به شرکت و ثبت در بخش نقد و بررسی نمایش را ندارد، به جای آن می تواند 200 امتیاز را در فعالیت خودجوش ثبت کند. 

سرپرست اداره کل آموزش، پژوهش و فناوری اطلاعات ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشورادامه داد: امسال همچنین برخی شاخص ها حذف شدند از جمله ثبت ایده، روح مقاومت و برخی از فرم ها، از سوی دیگر برخی فرم ها نیز جدید هستند از جمله طرح ترنم فهما، طرح «مدرسه، مسجد، تابستان»، طرح «صدای کتاب» و ... که وقتی کانون ها وارد سامانه شوند از این تغییرات و به موازات آن امکانات جدیدی که طراحی شده است مطلع می شوند.
وی افزود: طرح «خدمات کانون ها» بخش دیگری است که امسال در فهمای 1400 طراحی شده و به صورت شاخص مستقل 400 امتیازی است که طی آن کانون خدماتی که می تواند به کانون های دیگر یا مردم ارایه کند را مطرح می کند، این طرح مانند بازارچه‌ای از خدمات کانونی است. 

در ادامه این جلسه حجت الاسلام «مهدی پودینه» اظهار کرد: تخصیص ضریب هشت درصدی برای کانون های روستایی و عشایری به نظر رقمی اندک است، چراکه بسیاری از روستاها در مناطق دورافتاده هستند.

مدیر ستاد فهما استان سیستان و بلوچستان گفت: پیشنهاد می کنم رواقی برای برای ورزش و فعالیت های ورزشی تعریف کنیم.

همچنین در ادامه حجت الاسلام «مرتضی همت پور» گفت: با توجه به وضعیت اینترنت به نظر می رسد باید بازنگری در شیوه ثبت اعضای کانون ها صورت پذیرد.

حجت الاسلام «احمد پهلوانی»، مدیر ستاد هماهنگی کانون های فهما در استان هرمزگان، «علیرضا پولاد» مدیر ستاد هماهنگی کانون های فهما در استان بوشهر با اشاره به وضعیت کرونایی در استان های جنوب کشور، خواستار تقویت بخش آی.تی و امکانات و تجهیزات یارانه ای به منظور پیشبرد بهتر فعالیت ها به ویژه در شرایط کنونی شدند.

کلمات کلیدی: فهماي 1400