پیوند میان مدرسه و کانون‌های مساجد ارتقای زیست مذهبی دانش‌آموزان را به همراه دارد
پيوند ميان مدرسه و کانون‌هاي مساجد ارتقاي زيست مذهبي دانش‌آموزان را به همراه دارد
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی؛

پیوند میان مدرسه و کانون‌های مساجد ارتقای زیست مذهبی دانش‌آموزان را به همراه دارد

صالحي با اشاره به تاثير برقراري ارتباط ميان دو نهاد تعليم و تربيت و دين اظهار کرد: پيوند ميان کانون‌هاي مساجد و مدرسه ارتقاي زيست مذهبي دانش‌آموزان را به همراه دارد.
شناسه خبر : 28457 تاریخ انتشار : ۶ تير ۱۴۰۰ زمان انتشار : ۱۵:۴۸

به گزارش ستاد ارتباطات رسانه‌ای (فهما)، آیین افتتاحیه کشوری فعالیت‌های تابستانی دانش‌آموزان سال 1400 صبح امروز یکشنبه 6 تیر ماه با حضور «سید عباس صالحی» وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، «محسن حاجی میرزایی» وزیر آموزش و پرورش، حجت‌الاسلام و المسلمین «حبیب رضا ارزانی» رئیس ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور و «سعید سعادتی» معاون فرهنگی هنری ستاد فهما برگزار شد.

در این آیین، آیت الله «علی خاتمی» نماینده ولی فقیه و امام جمعه زنجان، کلیه مدیران پایگاه‌های تابستانی از طریق ویدئو کنفرانس ( شاوک) همزمان با پخش از کانال‌ها و گروه‌های حوزه پرورشی و فرهنگی در شبکه شاد حضور داشتند.

سید عباس صالحی طی سخنانی در آیین افتتاحیه کشوری فعالیت های تابستانی دانش آموزان در سال 1400 ، با طرح این پرسش که اگر بخواهیم به فرآیند و خروجی آموزش و پرورش که نهاد اساسی در ساخت و ساز اساسی امروز و فردای ایران است فکر کنیم چه داوری نسبت به خروجی های آن داریم؟ اظهار کرد: نهادهای آموزش‌محور و تربیت‌محور ما یعنی نهاد خانواده، نهاد دین، نهاد تعلیم و تربیت، نهاد رسانه در گذشته همگرا بودند و تعالیم و آموزه ها به گونه ای در یک شبکه به هم متصل می شدند و این چهار نهاد با یکدیگر همگرا بودند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: امروز ما شاهد از هم‌گسیختگی این چهار نهاد هستیم؛ نهاد خانواده با نهاد تعلیم و تربیت متصل نیست. باید جست وجو کرد که علت چیست. بی تردید دانش‌‌آموز در محیط ایزوله پرورش نمی‌یاید، یعنی انتظار داشته باشیم که دانش‌آموز در محیط گلخانه‌ای و ایزوله باشد. در این میان نهاد تعلیم و تربیت می تواند از او هرچه که می‌خواهد بسازد؛ در این میان اگر فضای تعلیم و تربیت را محدود به این انتظار کنیم به نتیجه نمی رسیم.

وی افزود: سوال آن است که چگونه در نگاه فرابخشی به ترکیب سازی این چهار نهاد برسیم. باید همگرایی ایجاد کنیم، از سوی دیگر اگر بخواهیم به این سمت حرکت کنیم سوال آن است که کجا می تواند کانون شروه این همگرایی میان چهار نهاد یاد شده باشد.کانون این حوزه اوقات فراغت است که حوزه ای با انعطاف محسوب می شود. این انعطاف را باید در نظام آموزش و پرورش نیز ایجاد کنیم.

صالحی تصریح کرد: طبق آمار سال 1398 بیش از 20 درصد دانش آموزان عنوان کردند که در ایام تحصیلی بیش از پنج ساعت اوقات فراغت دارند، به عبارت دیگر حس دانش‌آموز این است؛ همچنین در ایام تعطیلی مدارس نیز 47 درصد عنوان کدرند که بالای پنج ساعت اوقات فراغت دارند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: بخش مهمی از مشکل ما در عرصه تعلیم و تربیت آن است که نهادهای چهارگانه ما هرکدام راه خود را می روند؛ گزاره دومی که باید به آن توجه کنیم آن است که در این میان اوقات فراغت نقطه همگرایی میان این چهار نهاد محسوب می شود؛ همچنین نکته سوم در حوزه دین است، باید به نقطه‌های ارتباطی تعلیم و تربیت  در این عرصه از جمله مسجد توجه کنیم؛ کانون های فرهنگی هنری مساجد از ظرفیت های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی محسوب می شوند، بیش از 26 هزار کانون در سراسر کشور وجود دارد که یک میلیون دانش آموز در آن عضویت دارند و این کانون ها می توانند از موارد قابل توجه در حوزه تحقق این همگرایی باشند.
وی با اشاره به حوزه‌های ارتباطی مسجد و مدرسه اظهار کرد: کانون‌های فرهنگی هنری مساجد به عنوان یکی از ظرفیت هایی محسوب می شوند که می توانند حلقه اتصال میان این دو (مسجد و مدرسه) باشند؛ ضمن اینکه عرصه دیگر این هم افزایی میان مدرسه و مسجد کتاب و کتابخوانی است؛ مدرسه قفس کتاب درسی نیست و این قفس کتاب درسی مانع خلاقیت و عمق به دانش است. این درد همگانی ماست؛ 30 درصد از بچه های 15 تا 17 سال کتابهای غیردرسی می خوانند و متوسط مطالعه این 30 درصد 32 دقیقه در روز است. 

صالحی افزود: بنابراین از نقطه های قابل توجه در این همگرایی ها کتاب است؛ کتاب درسی می تواند نقطه پرش باشد، کتاب باید دریچه باشد نه پنجره بسته و اینجاست که فعالیت‌های کتابخوانی مطرح می شود. کانون های فرهنگی هنری مساجد بیش از 10 هزار کتابخانه در سراسر کشور داشته و طرح های مختلفی نظیر شنبه های کتاب را اجرا می‌کند‌؛ بنابراین اهمیت دارد که چگونه میان مسجد و مدرسه از منظر کتاب و کتابخوانی ارتباط برقرار کنیم.

وی همچنین با اشاره به زیست مذهبی دانش آموزان افزود: بخشی از این زیست مذهبی در افق حضور درمناسک مذهبی اتفاق می افتد؛زیست مذهبی در جمع های مذهبی منجر به تربیت مذهبی خواهد شد، جامعه ما جامعه دینی است و بخشی از هویت اجتماعی ایران دین است، اگر دین تضعیف شود فقط دیانت تضعیف نشده است بلکه ایرانیت تضعیف شده است. در این عرصه مناسبات میان مسجد و مدرسه از جمله از طریق کانون های فرهنگی هنری مساجد با یک میلیون عضو می‌تواند منجر به ارتقای زیست مذهبی شود. 

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به تقویت مهارت های اجتماعی به منظور ارتقای زیست اجتماعی گفت: باید مهارت زندگی جمعی را به جوانان آموزش دهیم؛ مسجد به طور عام و کانون های فرهنگی هنری مساجد فرصتی برای مشارکت های اجتماعی در این عرصه هستند، این نقطه همگرایی است.
وی در پایان با اشاره به نقش کانون های فرهنگی هنری مساجد در ایجاد این همگرایی افزود: باید هم افزایی و همگرایی میان چهار نهاد یاد شده محقق کنیم، در این میان کانون ها‌ی فرهنگی هنری مساجد یک ظرفیت هستند. 


همچنین در بخش دیگری از این آیین «محسن حاجی میرزایی» طی سخنانی اظهار کرد: کشورها اهدافی دارند و برای تحقق آ« تلاش می کنند، برخی احساس کامیابی در نیل به این اهداف دارند و برخی ناکامی دارند؛ اما سوال آن است که نقطه تحول و پیشرفت یک جامعه کجاست. تحولات اجتماعی مرهون تحول در نهادهاست و تحول در نهادها مرهون تحول در نظام یادگیری است.

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه نظام یادگیری یعنی انسان، نقطه عزیمت تحولات است، تصریح کرد: دستاورد‌های بهدست‌آمده در پرتو یک انسان توانمند معنا پیدا می‌کند، در واقع تعهد یک جامعه به پیشرفت و تعالی به توجه به پرورش انسان‌ها بستگی دارد؛ همچنین در پرتو یادگیری، تمایز‌های انسان‌ها آشکار می‌شود، از یادگیری می‌توان به عنوان فراگیرترین رفتار انسان‌ها در زندگی یاد کرد که کیفیت یادگیری، زندگی را شکل می‌دهد و در زمان رویداد‌های زندگی، عنصر مشترک یادگیری است.

 وی گفت: پرثمرترین دوره یادگیری، دوره دانش‌آموزی است، دوره تحصیل و فراغت از تحصیل دوران مهمی هستند که البته فراغت مهم‌تر از تحصیل است؛ چرا که داوطلبانه و باانگیزه همراه می‌شود.

حاجی میرزایی افزود: امسال با سازماندهی اوقات فراغت به این نیاز اساسی پاسخ داده می‌شود و هر دانش‌آموز یک مهارت، کمک موثری به تحقق اهداف تربیتی می‌کند؛ ساحت‌های تربیتی در اوقات فراغت محقق می‌شود؛ بنابراین این امکان وجود دارد که در ۳۰ هزار پایگاه فرصت یادگیری تقویت شود.

 

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه سال گذشته سالی سخت بود، اظهار کرد: باید به سال تحصیلی کاملا متفاوت وارد شد. یکی از کارکرد‌های اوقات فراغت سازگار کردن دانش‌آموزان با اقتضائات جدید است.

کلمات کلیدی: اوقات فراغت