طرح ملی 1455 هنر را در عرصه قرآن به استخدام می‌گیرد
طرح ملي 1455 هنر را در عرصه قرآن به استخدام مي‌گيرد
رئیس ستاد هماهنگی کانون‌های فهما؛

طرح ملی 1455 هنر را در عرصه قرآن به استخدام می‌گیرد

حجت‌الاسلام و المسلمين ارزاني در برنامه زنده شبکه قرآن و معارف سيما ضمن تشريح طرح ملي قرآني 1455 گفت: ما در اين طرح هنر را در عرصه قرآن به استخدام مي‌گيريم.
شناسه خبر : 28416 تاریخ انتشار : ۵ تير ۱۴۰۰ زمان انتشار : ۰۹:۳۶

به گزارش ستاد ارتباطات رسانه‌ای (فهما)، حجت‌الاسلام و المسلمین «حبیب‌رضا ارزانی» صبح امروز جمعه 4 تیر با حضور در شبکه قرآن و معارف سیما، به تشریح طرح ملی قرآن 1455 پرداخت.

در این برنامه همچنین پوستر جشنواره ملی قرآنی 1455 با حضورحجج‌الاسلام ارزانی، «مهدی اخوان صباغ» رئیس سازمان دارالقرآن کریم و «زارعی» دبیر این طرح رونمایی شد.

حجت‌الاسلام و المسلمین ارزانی در این برنامه طی سخنانی اظهار کرد: این طرح از میان فعالیت‌های قرآنی از جمله موارد ماندگار محسوب می‌شود و برگزاری 15 ساله آن حجتی بر این مساله است.

رئیس ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور گفت: طرح ملی قرآنی 1455 به همه مساجد کشور ابلاغ شده است و از آنجایی که مدل مدیریت ما در مساجد مدل هرم واژگونه است، امسال بستری را آماده کرده‌ایم که طی آن بچه‌های مسجد در سراسر ایران اسلامی در سطح بیش از 26 هزار کانون فرهنگی هنری بتوانند در هفت حوزه تعریف شده در این طرح ملی شرکت کنند.

 حجت‌الاسلام و المسلمین ارزانی با بیان اینکه طرح ملی قرآنی 1455 متشکل از هفت رشته است، افزود: این رشته‌ها شامل خوشنویسی، عکاسی، گرافیک، فیلم کوتاه، نقاشی، کلیپ یا نماهنگ و ... می شود که مورد علاقه بچه‌های مسجد است.

وی تصریح کرد: بر اساس تجارب سال‌های قبل در صدا و سیما و رویداد فهما، مشارکت خوبی در راستای برگزاری این طرح ملی قرآنی صورت پذیرفته است که این اتفاق با تمسک به فرمایش مقام معظم رهبری(مدظله العالی) مبنی بر اینکه «قرآن را وارد زندگی خود کنید» شکل گرفته است، گاهی قرآن را حفظ می‌کنیم اما وارد زندگی نکرده‌ایم؛ در حالی که خداوند در قرآن می‌فرماید: «هُدًى لِلنَّاسِ وَبَیِّنَاتٍ مِنَ الْهُدَى وَالْفُرْقَانِ». 

حجت‌الاسلام و المسلمین ارزانی ادامه داد: بسیاری از اوقات دانشمندان نظرات مختلفی را ارایه می‌کنند اما کلام قرآن در طول تاریخ عوض نمی‌شود و هرچه که از هدایت بخواهیم در قرآن هست. اگر دنبال نور و هدایت هستیم در قرآن وجود دارد، به همین استناد است که می گویم قرآن باید وارد زندگی روزمره ما شود که در این راستا طرح ملی قرآنی 1455 تاثیر مشهودی در تحقق این هدف خواهد داشت.

رئیس ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور افزود: ما، در طرح ملی قرآنی 1455 هنر را در عرصه قرآن به استخدام گرفته ایم، گاهی هنر برای هنر است، اما گاهی هنر برای قرآن است. بنابراین علاقه‌مندان می‌توانند در رشته های مختلف هنری که در این طرح وجود دارد شرکت کنند؛ مساله نوع بیان و ارایه است برای مثال بسیاری از مطالب را در مورد امام حسین(ع) شنیده‌ایم اما وقتی نقاشی «عصر عاشورا» اثر استاد فرشچیان را نگاه می کنیم چنان تاثیرگذاری دارد که قابل فراموشی نیست؛ این بقا و ماندگاری با هنر می آید.

وی افزود: برای شرکت در این مسابقه دو سامانه در نظر گرفته شده که یکی مربوط به سیمای جمهوری اسلامی ایران و دیگری سامانه فهما (فرهنگ و هنر مساجد ایران) است. 

حجت الاسلام و المسلمین ارزانی با اشاره به سامانه بچه‌های مسجد گفت: این سامانه میزبان حضور 26 هزار کانون فرهنگی هنری و  فعالیت‌های آنها بوده و رقابت بسیار خوبی نیز شکل گرفت به طوری که هر سال بر اساس این فعالیت‌ها یک استان به عنوان پایتخت فرهنگ و هنر مساجد ایران انتخاب می شود که سال گذشته و امسال استان قم به عنوان پایتخت انتخاب شد و امسال بچه‌های مسجد برای سال 1401 و انتخاب پایتخت رقابت می کنند.

رئیس ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور تصریح کرد: اگر همه بچه‌های مسجدی و قرآنی می توانند وارد این فضا شوند و مسجدی را انتخاب کنند که حتی شاید در محله آنها نباشد (هرچند که انتخاب مسجد محل اولی است) با این وجود از آنجایی که این فعالیت در فضای مجازی در جریان است می توانند مسجدی جز محل خود را انتخاب کرده و در فعالیت های آن شرکت کنند، بنابراین شاهد رقابت مومنانه ای میان بچه های مسجد و در نهایت انس با قرآن در این فضا هستیم.

وی گفت: در راستای برگزاری طرح ملی قرآنی 1455، هفت رشته طراحی و هدایای ویژه برای برگزیدگان در نظر گرفته شده است.

در ادامه این برنامه زنده پوستر طرح ملی قرآنی 1455 با حضور حجج‌الاسلام ارزانی و اخوان صباغ رونمایی شد.

گفتنی است طرح ملی قرآنی 1455 در هفت رشته از 5 تیر تا 12 شهریور برگزار می شود و علاقه مندان به شرکت در این رویداد قرآنی می توانند از طریق پایگاه های qurantv.ir  و qurantv.ir/qbesharat و سامانه بچه‌های مسجد bachehayemasjed.ir اقدام کنند.