ورود جدی طرح ملی قرآنی 1455 به عرصه فرهنگ و هنر/انس با قرآن با ورود به زندگی محقق می‌شود
ورود جدي طرح ملي قرآني 1455 به عرصه فرهنگ و هنر/انس با قرآن با ورود به زندگي محقق مي‌شود
رئیس ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور؛

ورود جدی طرح ملی قرآنی 1455 به عرصه فرهنگ و هنر/انس با قرآن با ورود به زندگی محقق می‌شود

حجت‌الاسلام و المسلمين ارزاني، با اشاره به برگزاري طرح ملي قرآني 1455 گفت: ورود جدي به عرصه فرهنگ و هنر ويژگي امسال اين طرح است، اساسا توجه به قرآن در ابعاد مختلف و به ويژه در زندگي منجر به ايجاد انس با کتاب خدا مي شود.
شناسه خبر : 28338 تاریخ انتشار : ۱ تير ۱۴۰۰ زمان انتشار : ۱۶:۵۴

به گزارش ستاد ارتباطات رسانه‌ای (فهما)، نشست خبری طرح ملی قرآنی 1455، امروز سه‌شنبه اول تیرماه در محل مرکز همایش‌های بین‌المللی صدا و سیما برگزار شد.
 
حجت‌الاسلام و المسلمین «حبیب‌رضا ارزانی» در این نشست طی سخنانی با اشاره به شعار امسال طرح ملی قرآنی 1455 اظهار کرد: «قرآن، امید، زندگی» به عنوان شعار امسال این طرح در نظر گرفته شده است، در راستای تحقق این عرصه فعالیت‌های ارزشمندی تاکنون صورت پذیرفته است هرچند که تا قله فاصله زیادی داریم اما با این وجود طرح جدی در رسانه ملی دنبال می‌شود اقدامات خوبی صورت پذیرفته که از جمله آن می‌توان به برگزاری و اجرای 14 ساله این طرح ملی قرآنی اشاره داشت.
 
رئیس ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور افزود: در این طرح 70 آیه از قرآن کریم انتخاب شده که طی آن هر هفته یکی از این آیات برجسته می‌شود، البته از آنجایی که شاید برخی از افراد نتوانند هر هفته آیه هفته را حفظ کنند، می توانند یک آیه از این هفت آیه که به صورت شعار قرآنی است به راحتی حفظ کنند؛ به عنوان مثال اگر بحث ولایت مطرح است یک آیه در مورد ولایت از آن هفته انتخاب خواهد شد که افراد می‌توانند به راحتی آن را حفظ کنند و از سوی دیگر با توجه به اینکه 10 هفته است، همه مردم می توانند 10 آیه را حفظ کنند. امیدوارم که این طرح استمرار داشته باشد و در فصل های پاییز و زمستان نیز ادامه یابد.
 
 وی در بخش دیگری از مباحث خود با بیان اینکه در بسیاری از مواقع فقط قرآن را حفظ کرده ایم، تصریح کرد: مساله مهم انس با قرآن است، به این معنا که قرآن وارد زندگی ما شود، بنابراین این مولفه یعنی ورود قرآن به زندگی به عنوان شعار سال این طرح ملی قرار گرفت.
 
حجت‌الاسلام و المسلمین ارزانی در ادامه اظهار کرد: شاید یکی از مزیت‌ها و برتری‌های طرح ملی قرآنی ۱۴۵۵ نسبت به سال گذشته این باشد که در عرصه فرهنگ و هنر ورود خوب و جدی داشتیم؛ این جشنواره در هفت عرصه برگزار می شود که شامل خوشنویسی، شعر، فیلم کوتاه، محصولات چند رسانه ای، گرافیک (طراحی پوستر) و داستان نویسی و نقاشی می شود.
 
 وی با بیان اینکه این جشنواره برای گروه‌های سنی مختلف طراحی شده است، افزود: افراد می‌توانند با وارد شدن به سامانه فهما یا سامانه صدا و سیما موضوع مورد نظر خود را انتخاب و بر اساس آن موضوع قرآنی خود را ارایه دهند.
 
رئیس ستاد هماهنگی کانون‌های فهما گفت: برگزاری طرح‌های ملی قرآن کریم می‌تواند نقش بسیار مهمی در انس با قرآن و ورود قرآن به زندگی ما شود؛ همه مسلمانان جهان به قرآن کریم علاقه دارند و به آن عشق می ورزند. شاید در پیمایش هایی که صورت گرفته برخی از رفتارها و مناسک دینی یک مقدار میان مردم تعدیل پیدا کرده باشد اما همه ما به عظمت و جایگاه قرآن اذعان داریم که این ظرفیت ارزشمندی است که در جامعه شیعی و دینی ما وجود دارد و باید آن را قدر بدانیم.
 
در بخش دیگری از این نشست «جواد شیخ اکبری» طی سخنانی با بیان اینکه امسال پانزدهمین دوره از طرح ملی 1455 برگزار می شود، اظهار کرد: این طرح ملی امسال به مناسبت هزار و چهارصد و پنجاه و پنجمین سال نزول قرآن با مشارکت نهادها و سازمان های قرآنی کشور و همچنین معاونت صدا و سیما با شعار محوری قرآن، امید و زندگی از پنجم تیر آغاز و تا 12 شهریور به مدت 10 هفته (70 روز) ادامه خواهد یافت.
 
مدیر شبکه قرآن ادامه داد: امسال نیز همانند سال قبل شورای سیاستگذاری ذیل دبیرخانه طرح برگزار شد که اعضای متشکل از حجت الاسلام و المسلمین «حمید محمدی» دبیر شورای توسعه فرهنگی قرآنی کشور، حجت الاسلام و المسلمین«مهدی اخوان» رییس سازمان دارالقرآن، حجت الاسلام و المسلمین«حبیب رضا ارزانی» رییس ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور، «عبدالهادی فقهی زاده» معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، «مهدی قره شیخ‌لو» رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه، «محمدرضا مسیب زاده» مدیر کل قرآن و عترت وزارت آموزش و پرورش، «سعید مقیسه» معاونت فضای مجازی سازمان صدا و سیما و «منصور قصری زاده» مدیر رادیو قرآن است.
 
وی در بخش دیگری از مباحث خود با بیان اینکه وظیفه اصلی شورای سیاستگذاری تعیین محتوای طرح قرآنی 1455 بود اظهار کرد: طی سالیان گذشته تجربه‌های مختلفی داشتیم، تجربه سال گذشته موضوع محوری بود و موضوع سال گذشته با محوریت خانواده انتخاب شد اما امسال با توجه به استقبال سال گذشته مقرر شد بحث موضوع‌محوری ادامه پیدا کند و همچنین شعار طرح ملی قرآن در جلسه سیاستگزاری تعیین شد.
 
مدیر شبکه قرآن و معارف سیما ادامه داد: به لحاظ موضوعی برای ۱۰ هفته ذیل شعار امسال موضوعاتی تعیین شد که شامل: هفته اول «موضوع بشارت و آینده روشن»، هفته دوم «امید به مغفرت و گشایش مادی و معنوی»، هفته سوم «مهربانی، برّ و احسان»، هفته چهارم «شکر»، هفته پنجم «ولایت و ولایت‌پذیری»، هفته ششم «خانواده»، هفته هفتم «زیست مجازی، زیست حقیقی»، هفته هشتم «تواصی به حق»، هفته نهم «حق الناس» و هفته دهم «عقل، فکر و علم» می شود.
 
شیخ اکبری افزود: تلاش بر این بوده است که موضوعات مبتلابه جامعه مورد نظر قرار گیرند که در این راستا با همراهی حجج‌الاسلام «محسن قرائتی» و « محمود متوسل»، تولید محتوا راجع به هر کدام از آیات صورت گرفته و آماده شده است، ضمن اینکه از سوی کمیته علمی، طراحی سؤالات (مسابقه پیامکی) و ارسال آن به تمامی شبکه‌ها انجام شده است.
 
وی ادامه داد: در حوزه کمیته اجرایی هم علاوه بر اینکه هماهنگی‌ها با تمام سازمان ها، نهادها و شبکه های رادیویی و تلویزیونی را انجام می دهند، بحث طراحی مسابقه پیامکی و مسابقاتی که در استان ها به صورت سراسری حفظ قرآن کریم و حفظ مفاهیم را انجام می دهند.
 
شیخ اکبری گفت: مسابقه پیامکی به این شکل است که بر اساس آیات و مفاهیم کلیدی هر آیه سوالاتی طراحی شده است که این پرسش‌ها از طریق همه شبکه های صدا و سیما، فضای مجازی و کل سازمان های مربوطه به اشتراک گذاشته می شود؛ همچنین در این طرح روزانه به 10 نفر جوایزی اهدا می شود و در پایان طرح نیز مسابقه حفظ و مفاهیم برگزار می شود که متولی اصلی این مسابقه سازمان دارالقرآن بوده  و به 50 نفر از برگزیدگان نیز جوایزی اهدا خواهد شد.
 
وی در ادامه به طراحی جشنواره هنری در هفت رشته در طرح ملی قرآنی ۱۴۵۵ اشاره کرد و افزود: یکی از مهمترین ویژگی‌های طرح در سال گذشته و امسال مشارکت استان ها با محوریت صدا و سیما و مراکز استان ها است وشیوه برگزاری طرح به این شکل است که در شبکه قرآن و معاونت سیما روزانه به مدت دو ساعت (از ساعت 17 تا 19) برنامه داشته باشیم و برگزیده این برنامه نیز روز بعد ساعت 11 تا 12 بازپخش می‌شود که در این برنامه دو ساعته که در شبکه قرآن و معاونت سیما طراحی شده دو ارتباط نیز با مراکز استان ها برقرار می شود.
 
این گزارش می افزاید: در ادامه این نشست خبری، «مهدی قره‌شیخلو» طی سخنانی اظهار کرد: شاید اصلی‌ترین رمز و راز طرح قرآنی 1455 و طرح های قرآنی دیگر، ایجاد ارتباط مستمر مردم با قرآن باشد به شکلی که مردم ارتباط روزانه ای با قرآن داشته باشند. 
 
رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه ادامه داد: ما، در سازمان اوقاف طبق سنوات امکاناتی به صورت سخت‌افزاری در سطح کشور داریم؛ حدود هشت هزار بقعه در کشور فعال بوده و محل رجوع مردم هستند و به فرموده مقام معظم رهبری(مدظله العالی) این بقاع قطب‌های فرهنگی جامعه محسوب می شوند.
 
وی گفت: همچنین در ادارات کل اوقاف و امور خیریه در استان‌ها هماهنگی های لازم انجام شده و بخشنامه ای نیز به ادارات کل ابلاغ شده است که هر آنچه را که در توان شان است در خدمت طرح قرآنی 1455 باشد؛ بنابراین همکاران ما در استان ها آماده هستند که امسال هم با همکاری صدا و سیما شبیه آن اتفاقی که در مسابقه بین المللی قرآن کریم رقم خورد با این همکاری صمیمانه در طرح ملی 1455 شکل بگیرد.
 
همچنین «محمدرضا مسیب زاده» طی سخنانی اظهار کرد: مهمترین اتفاق طرح ملی قرآنی  1455 در کنار همه مزایا معنویت و محوریت محتوایی که دارد، حضور همه ارکان، فعالیت های قرآنی در کشور است. 
 
مدیر کل قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش  ادامه داد: در این میان جامعه آموزش و پرورش نیز یکی از مخاطبان این طرح هستند که امسال با میلاد امام رضا (ع) همزمان شده است؛ بنابراین از طرف این وزارتخانه اعلام می کنم که با همه ظرفیت از برگزاری این طرح قرآنی حمایت کرده و پایگاه‌های تابستانی، مراکز دارالقرآن وزارت آموزش و پرورش و شبکه سراسری شاد در خدمت این طرح خواهند بود.

کلمات کلیدی: نشست خبري