امامت و ولایت محور دین داری است
امامت و ولايت محور دين داري است

امامت و ولایت محور دین داری است

آيت الله محمدي لاييني، با اشاره به اهميت جريان امامت و ولايت اظهار کرد: اين دو مولفه محور دين داري افراد است.
شناسه خبر : 28276 تاریخ انتشار : ۳۱ خرداد ۱۴۰۰ زمان انتشار : ۱۳:۴۶

به گزارش ستاد ارتباطات رسانه‌ای (فهما)، پنجمین جلسه وبیناری دهه کرامت استان مازندران، امروز دوشنبه (31 خرداد) با سخنرانی آیت الله «محمدباقر محمدی لایینی»،  نماینده ولی فقیه در مازندران و رییس شورای هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد مازندران با موضوع امامت و ولایت برگزار شد.

آیت الله لایینی در این وبینار طی سخنانی اظهار کرد: از منظر امام هشتم، مسئله امامت و ولایت بسیار مهم است و در کنار اصول دین و در ردیف توحید قرار دارد.


عضو مجلس خبرگان رهبری با اشاره به حدیث سلسله الذهب افزود: حضرت در این حدیث می فرماید: « کَلِمَةُ لا إلهَ إلّا اللّهُ حِصنی فَمَن دَخَلَ حِصنی اَمِنَ مِن عَذابی بِشُروطِها وَ أنَا مِن شُروطِها» که البته حضرت از آبا و اجداد، پیامبر(ص)، جبرئیل و خداوند موارد متعددی را روایت کردند.

وی ابراز کرد: جریان امامت و ولایت از جمله شرایط توحید است و توحید بدون ولایت و امامت، شرک محسوب می شود ؛ دین و ولایت از منظر امام هشتم، امامت محور است و پیش از اینکه عبادت محور، مناسک محور، زیارت محور و عزاداری محور باشد، ولایت محور و امامت محور است.


وی اظهار کرد: نماز می خوانیم، روزه می گیریم، مناسک را انجام می دهیم، عزاداری برای ائمه می کنیم و به زیارت قبور می رویم که همه فرع است و اصل، ولایت و امامت است.


آیت الله محمدی لایینی گفت: کسانی که می تواند قرآن را تفسیر کند، امامان هستند و از پیامبران نقل قول کنند، ائمه هستند.هر کس بمیرد و امامت را برای خود، تعریف نکرده باشد و امام را نشناخته باشد مثل این است که توحید نداشته باشد و به زمان جهالیت، برگشته است.
وی گفت: از منظر امام هشتم، مردم به دو دسته حاملان ولایت و حامیان ولایت تقسیم می شوند. حاملان ولایت که ولایت الهیه به دوش پیامبران و امامان نهاده شده که ولایت کلیه الهی، تشریعی و ولایت تکوینی بر عهده آنها است و مابقی مردم باید حامیان ولایت، پشتیبان و در پشت آنها باشند که حاملان ولایت در زمان غیبت، فقهای بزرگوار هستند و امروز مقام معظم رهبری ازحاملان ولایت است که همه باید حامیان ولایت و در خط آنها باشند که با حمایت از ولایت، انقلاب، ناموس، دین و جان ما، حفظ می شود.