ترویج فرهنگ دینی در قالب هنر مسجدی مهمترین رویکرد ستاد هماهنگی کانون‌های فهما است
ترويج فرهنگ ديني در قالب هنر مسجدي مهمترين رويکرد ستاد هماهنگي کانون‌هاي فهما است

ترویج فرهنگ دینی در قالب هنر مسجدی مهمترین رویکرد ستاد هماهنگی کانون‌های فهما است

حجت‌الاسلام و المسلمين ارزاني در ديدار از ستاد فهما استان خراسان رضوي طي سخناني اظهار کرد: ترويج فرهنگ ديني در قالب هنر مسجدي مهمترين رويکرد کانون‌هاي فهما است.
شناسه خبر : 28152 تاریخ انتشار : ۲۷ خرداد ۱۴۰۰ زمان انتشار : ۱۳:۰۲

به گزارش ستاد ارتباطات رسانه‌ای (فهما)، حجت الاسلام « حبیب رضا ارزانی» روز چهارشنبه 26 خرداد ماه طی دیدار از ستاد فهما استان خراسان رضوی و دیدار با مدیر و کارشناسان این مجموعه طی سخنانی ضمن تبریک دهه کرامت، به سخن پیامبر اکرم(ع) به حضرت امیر(ع) اشاره کرد و گفت: نبی مکرم اسلام فرمود: «ای علی اگر به واسطه تو یک نفر هدایت شود از هر آنچه که خورشید بر او می تابد ارزشمندتر است». امروز آنچه در بطن جامعه دیده می شود با آنچه وجود دارد متفاوت است و لذا در این خصوص آمار دقیقی در جامعه وجود ندارد و ما نتوانستیم کیفیت ها را به کمیت ها تبدیل کنیم؛ البته این مساله تنها در جامعه ما صدق نکرده و در مقایسه با برخی کشورها وضعیت بهتری داریم.

رئیس ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور، با بیان اینکه وظیفه ما در کانون های مساجد سیستم‌سازی، بستر سازی و زیرساخت درست کردن است؛ ما به امام جماعت مسجد نمی گوییم چه کاری انجام بده بلکه فقط می توانیم فضا را برای فعالیت مضاعف در عرصه های مختلف فرهنگی هنری آماده می کنیم.

وی در بخش دیگری از مباحث خود افزود: در فرآیند فهما بحث اهل سنت و ضریب روستایی را اعمال کردیم  و ان‌شاالله به نقطه برتر برسیم؛ امروز یکی از مشکلات ما عدم پذیرش سیستم است، در بحث کارشناسی باید اشکالات را بگیرند ولی در مرحله تصمیم همه عامل می شویم لذا اگر با این مدل پیش برویم موفق می شویم. همچنین در بحث ساماندهی ارتباط قوی با کانون ها، کار جهادی، ساماندهی کانون ها و در میدان بودن بسیار ارزشمند است و ما باید قوی تر در دل کانون ها حضور داشته باشیم.

حجت الاسلام و المسلمین ارزانی با بیان اینکه برای هر کانونی باید یک نوع مدل کاری بنا به مکان جغرافیایی و وضعیت بومی مردم منطقه داشته باشیم، گفت: نیروی انسانی ما باید قوی و جهادی عمل کند و کانون های قوی را به میدان بیاوریم، ما باید مسجدی ها را با سامانه فهما لینک کنیم و به آنها را آموزش دهیم و این رویکرد را برای کل کشور عملیاتی کنیم. در ادامه باید افرادی که مدلی را طراحی کردند را عضو و سپس الگو سازی کنیم.

وی پایش کانون های مساجد خراسان رضوی را طرح ارزشمندی دانست و عنوان کرد: باید مدل و شبکه رابطین خود را قوی کنیم هر چه در بحث نرم افزار و آموزش قوی تر عمل کنیم موفق تر خواهیم.


حجت الاسلام ارزانی با بیان اینکه در حال حاضر مقوله سامانه حرف اول را در دنیا می زند و در کنار کار سنتی باید کار با سامانه در اولویت قرار گیرد، افزود: ما امسال برای همه رواق ها یک بخش خودجوش با 200 امتیاز در نظر گرفتیم.


وی در خصوص مجاورت خراسان رضوی با چند کشور، گفت: برخی از تهدیدها را می توان به فرصت تبدیل کرد، برای ارتباط با کشورهای مختلف مدل کانون «فرهنگ یار مسجد» که یک مدل اسلامی و ویژه است را بعد از رفع اشکالات منتقل کنید.


رئیس ستاد هماهنگی کانون های مساجد کشور تصریح کرد: کتابخانه یک ظرفیت و مزیت رقابتی ما است، بسیج در مسجد کتابخانه ندارد و سازمان تبلیغات نیز تعداد کمی کتابخانه دارد اما ما ظرفیت عظیمی داریم و باید به یک مدل برای تقویت و رتبه بندی برسیم و تنها راهکار آن است که ما نهاد عمومی شویم تا بتوانیم از امکانات دولتی استفاده کنیم.
حجت الاسلام ارزانی با بیان اینکه اگر ما می خواهیم در کانون ها تاثیرگذار باشیم باید در قلب مدیران کانون و اعضای کانون ورود کنیم؛ افزود: جلسات تحلیل ارزیابی رواق ها وشبستان ها در تهران برگزار می شود ولی نظرات استان ها را باید داشته باشیم همچنین مشکل بیمه کتابدارها تبدیل وضعیت فرزندان ایثارگر و افرادی که می خواهند بازنشسته شوند باید حل شود.