ثامن‌الحجج(ع) و خواهر بزرگوارش در تار و پود فرهنگ اسلامی ایرانی تنیده شده‌اند
ثامن‌الحجج(ع) و خواهر بزرگوارش در تار و پود فرهنگ اسلامي ايراني تنيده شده‌اند
معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی؛

ثامن‌الحجج(ع) و خواهر بزرگوارش در تار و پود فرهنگ اسلامی ایرانی تنیده شده‌اند

فقهي‌زاده با بيان اينکه براي ما ايرانيان امام رضا(ع) و حضرت فاطمه معصومه(س) جايگاه ويژه‌اي دارند، اظهار کرد: اين تاثير و جايگاه به اندازه‌اي است که مي‌توان گفت اين دو بزرگوار در تار و پود فرهنگ اسلامي ايراني تنيده شده و جاي دارند.
شناسه خبر : 28054 تاریخ انتشار : ۲۵ خرداد ۱۴۰۰ زمان انتشار : ۱۱:۰۷
 
«عبدالهادی فقهی‌زاده»  در گفت‌وگو با ستاد ارتباطات رسانه‌ای (فهما)، در مورد اهمیت و تاثیر برگزاری دهه کرامت در ترویج فرهنگ و سیره اهل بیت‌(ع) گفت: بزرگداشت ائمه هدی(ع) بزرگداشت تقوا و معنویت است؛ حضرات معصومین(ع) در حقیقت مبلغان و مفسران سنت پیامبر اکرم(ص) بوده و سیره آنان، علم و بیرق هدایت در درازنای تاریخ‌ است. تمسک به سیره و معارف اهل‌بیت(ع) در حقیقت چنگ زدن به سنت رسول‌الله است چنانچه خداوند در آیه 80 سوره «نسا» می‌فرماید: «مَنْ یُطِعِ الرَّسُولَ فَقَدْ أَطَاعَ اللَّهَ وَمَنْ تَوَلَّى فَمَا أَرْسَلْنَاکَ عَلَیْهِمْ حَفِیظًا» (هر کس از پیامبر فرمان برد در حقیقت ‏خدا را فرمان برده و هر کس رویگردان شود ما تو را بر ایشان نگهبان نفرستاده‏ ایم).

 معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: برگزاری مناسبت‌های شایسته‌ای مانند دهه کرامت در حقیقت بزرگداشت آموزه‌های ائمه هدی(ع) به شمار می‌رود که ارتباط تنگاتنگی با مسلمانی و با تحقق معارف دینی در عرصه رفتار مسلمان دارد.

وی در مورد نقش امام رضا(ع) و جایگاه آن حضرت در فرهنگ ایرانیان گفت: برای ما ایرانیان ثامن‌الحجج(ع) و خواهر بزرگوارش حضرت فاطمه معصومه(س) که هر دو از فرزندان شایسته حضرت امام کاظم(ع) هستند جایگاه ویژه‌ای دارند به گونه‌ای که می‌توان گفت در تار و پود فرهنگ اسلامی ایرانی تنیده شده‌اند و اصلا نمی‌توان فرهنگ اصیل ایرانیان را به یاد آورد بدون اینکه نقش این دو بزرگوار در جریان‌سازی‌های فرهنگی و فرهنگ‌سازی‌های ناب دینی را نادیده گرفت.

فقهی‌زاده یادآور شد: ما مفتخریم که در گستره سرزمینی ایران اسلامی از دیر باز میزبان قدوم مبارک حضرت فاطمه معصومه(س) و حضرت امام رضا(ع) بوده‌ایم، در کنار این قدوم مبارک بسیاری از امامزادگان که درواقع مبلغان شریعت بوده‌اند؛ پرچم حب اهل‌بیت(ع) و بهره‌برداری از آموزه‌های ناب این ستارگان هدایت را برافراشته‌اند و ایرانیان با احساسات و عواطف جوشان قلبی و با اعتقادات راسخ و شایسته در قبال حضرات اهل‌بیت(ع) با جان و دل میزبان بوده‌اند.

وی افزود: البته این امامزادگان که ایرانیان پذیرای وجود مبارک‌شان بودند در سراسر کشور از دست عوامل حاکمان جور عمرشان در جنگ و گریز بوده و بسیاری از آنان به شهادت رسیدند، برای نمونه امام رضا(ع) است که حادثه زندگی و شهادت ایشان در طوس عملا به مبدأ خیزش معنوی در جهان اسلام منجر و توانست ایران را به کانون محبت اهل‌بیت(ع) بدل کند.

معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در بخش دیگری از مباحث خود در مورد اهمیت دهه کرامت اظهار کرد: این مناسبت گرانقدر باید بیش از هر چیز به تبیین جایگاه امامان معصوم(ع) و از جمله امام رضا(ع) بپردازد، امام رضا(ع) در اوج درجات تقوا، عصمت و علم الهی قرار دارد که از همین منظر است که ایشان همواره مورد احترام پیروان همه مذاهب اسلامی بوده و هستند. در این میان برگزاری مراسم مختلف به ویژه در دهه کرامت منجر به تبلیغ سیره آن حضرت و حب اهل بیت(ع) شده و زمینه مناسبی را برای بهره برداری از آموزه‌های آن حضرت فراهم می سازد.

کلمات کلیدی: فقهي زاده