کشور امام رضا(ع) کشور حفظ کرامت همه انسان‌ها است
کشور امام رضا(ع) کشور حفظ کرامت همه انسان‌ها است
تولیت آستان قدس رضوی؛

کشور امام رضا(ع) کشور حفظ کرامت همه انسان‌ها است

حجت‌الاسلام و المسلمين مروي با اشاره به سيره امام رئوف و نوع مواجه آن حضرت با اقشار مختلف مردم اظهار کرد: بايد مثل ايشان عمل کنيم، کشور امام رضا(ع) کشور حفظ کرامت همه انسان‌ها است.
شناسه خبر : 27961 تاریخ انتشار : ۲۲ خرداد ۱۴۰۰ زمان انتشار : ۱۴:۲۴

به گزارش کمیته ارتباطات و فضای مجازی دهه کرامت: حجت‌الاسلام والمسلمین «احمد مروی» صبح امروز شنبه( 22 خرداد) در جریان افتتاح دهه کرامت در حرم مطهر کریمه اهل بیت(ع) طی سخنانی اظهار کرد: در دهه کرامت هستیم و این دهه باشکوه را از صحن و سرای حضرت فاطمه معصومه(س) آغاز ‌می کنیم.

تولیت آستان قدس رضوی در ابتدای سخنان خود با طرح این پرسش که معنای کرامت و کریم بودن چیست؟ اظهار کرد: کرامت یعنی بزرگی ورزیدن، ارجمندی، بخشندگی، بزرگ‌منشی و این واژه مبارکی است برای چیزی یا کسی که دارای همه اوصاف و فضیلت‌های ستودنی باشد و اهل‌بیت عصمت و طهارت نیز به این صفت نامیده شدند.

حجت‌الاسلام والمسلمین مروی با اشاره به أیه شریفه «وَلَقَدْ کَرَّمْنَا بَنِی آدَمَ وَحَمَلْنَاهُمْ فِی الْبَرِّ وَالْبَحْرِ وَرَزَقْنَاهُمْ مِنَ الطَّیِّبَاتِ وَفَضَّلْنَاهُمْ عَلَى کَثِیرٍ مِمَّنْ خَلَقْنَا تَفْضِیلً» اسرا آیه70، خاطرنشان کرد: در این آیه از قرآن کریم خداوند بر همه انسان‌ها و بنی‌آدم منت نهاد و به آنان کرامت بخشید و بر همه موجودات زمینی انسان را فضیلت داد. کرامت گوهر ارزشمندی است که خداوند تبارک و تعالی در وجود همه انسان‌ها به ودیعه گذاشته و اختصاص به عده خاصی ندارد، اینجا انسان‌ها هستند که با کسب فضیلت‌ها می‌توانند این فضیلت بسیار نیکو و پسندیده را در وجود خودشان به فعلیت برسانند و به مقام خلیفه الهی (إِنِّی جَاعِلٌ فِی الْأَرْضِ خَلِیفَةً) نائل شوند یا می‌توانند این فضیلت را نابود کنند و به مرتبه‌ای و به حدی نزول و سقوط کنند که از حیوان هم پست‌تر باشند.

وی افزود: خداوند به وسیله انبیاء و اوصیاء اراده کرد که این کرامت به فعلیت برسد، از مهمترین وظایف انبیاء، اولیای الهی و اوصیای این بوده است که این فضیلت ارزشمند در انسان به فعلیت برسد، تحقق همه ارزش‌ها و فضیلت‌های اخلاقی و اجتماعی مبتنی بر کرامت انسان‌ها است، ما اگر به دنبال عدالت، آزادی، فضیلت‌های اخلاقی و حاکم کردن آنها بر جامعه هستیم باید فضیلت کرامت را در جامعه زنده کنیم.

تولیت آستان قدس رضوی بیان کرد: اگر جامعه‌ای و اشخاصی فاقد این معنا باشند، تحقق ارزش‌ها و فضیلت‌ها در آن جامعه یا برای آن اشخاص عملی و مقدور نیست. کسی که کرامت نداشته باشد عزت خودش را از بین برده است و کسی که اسیر هواهای نفسانی شده باشد احیا کردن فضیلت اخلاقی در او امری محال است، تن به گناه دادن، کرامت انسان را از بین می‌برد، حضرت امیر می‌فرماید «مَن کَرُمَت علَیهِ نَفسُهُ لَم یُهِنْها بالمَعصیَةِ» کسی که دارای نفسی شرافتمند و با عزت باشد این نفس را با معصیت و با گناه به خواری و ذلت نمی‌اندازد».

حجت‌الاسلام والمسلمین مروی با بیان اینکه در فضای اجتماعی نیز جامعه دارای کرامت تن به اسارت نمی‌دهد، گفت: چنین جامعه‌ای زیر بار ظلم و ستم نمی‌رود، مستکبرین بر جامعه دارای فضیلت و کرامت نمی‌توانند استیلا پیدا کرده و مسلط شوند، لذا مستکبرین هم برای انکه بتوانند بر چنین جامعه‌ای حاکم شوند و سلطه پیدا کنند ابتدا آنها را تحقیر و ذلیل می‌کنند و سپس اعتماد به نفس آنها را کشته و عزت نفس آنها را لگدمال می‌کنند، بنابراین جامعه‌ای که عزت نفس ندارد و فاقد کرامت است به راحتی سلطه مستکبرین و سلطه‌گران ستمکار را می‌پذیرد.

وی ادامه داد: بر همین اساس قرآن یکی از راه‌کارهای فرعون برای تسلط بر مردم را تحقیر مردم بیان می‌کند، فرعون اول مردم را تحقیر و ذلیل و سپس عزت و کرامت انسانی ‌شان را از آنها گرفت و نگذاشت این ودیعه الهی و (وَ لَقَدْ کَرَّمْنا بَنِی آدَمَ) در مردم‌اش به فعلیت و به ظهور و بروز برسد. در اصل بعد از این که ذلت بخشید مردم را رهبری کرد(فَاسْتَخَفَّ قَوْمَهُ فَأَطَاعُوهُ).

تولیت آستان قدس رضوی در ادامه با اشاره به اینکه اهل‌بیت(ع) ریشه‌های کرامت هستند(السَّلامُ عَلَیْکُمْ یَا أَهْلَ بَیْتِ النُّبُوَّةِ وَ مَوْضِعَ الرِّسَالَةِ وَ مُخْتَلَفَ الْمَلائِکَةِ وَ مَهْبِطَ الْوَحْیِ وَ مَعْدِنَ الرَّحْمَةِ وَ خُزَّانَ الْعِلْمِ وَ مُنْتَهَى الْحِلْمِ وَ أُصُولَ الْکَرَمِ)، تصریح کرد: ابتدای زیارت جامعه کبیره اهل‌بیت(ع) اصل و ریشه کرم و کرامت هستند و همه تلاش‌شان این است که این فضیلت اخلاقی و این ودیعه الهی را در میان آحاد مردم و جامعه به فعلیت برسانند.

حجت‌الاسلام والمسلمین مروی اضافه کرد: امامان ما همواره بر کرامت و عزت انسان‌ها، با لسان مبارک و با عمل شان تاکید داشتند، راوی می‌گوید «در محضر مبارک حضرت امام هشتم بودیم، موقع صرف غذا شدند، سفره طلبیدند، سفره را پهن کردند، حجت خدا، غلامان و نوکران را صدا کردند که شما هم سر سفره کنار من بنشینید، به حضرت گفتیم که چه ضرورتی دارد که آنها را سر سفره خودتان بنشانید و با آنها هم غذا شوید؟ حضرت فرمود دست بردار، خدای ما یکی است. پدران و ماردان ما یکی و پاداش ما و قرب ما در نزد خداوند تبارک و تعالی بستگی به میزان عمل ما دارد».

وی ابراز داشت: در هر فرصتی امام هشتم تلاش می‌کردند که این کرامت خدادادی را در انسان‌ها زنده کنند، انسان را متوجه این ودیعه بسیار ارزشمند الهی کنند که اگر انسان‌ها متوجه این ودیعه بودند زیر بار مامون و فرعون نمی‌رفتند، اگر انسان‌ها به این معنا متوجه بودن هرگز برای فرعون فرصت پیدا نمی‌شد که بگوید (أَنَا رَبُّکُمُ الْأَعْلی)، اگر مردم این ودیعه را در خود زنده کرده بودند امام علی(ع) نمی گفت (انزلته دهر)، در این صورت مردم نمی‌گفتند که ما علی را کنار معاویه قرار داده‌ایم و معاویه خود را به عنوان خلیفه پیغمبر بر مردم مسلط کند.

تولیت آستان قدس رضوی اظهار کرد: ملاصدرا آن فیلسوف بزرگ مسلمان، می‌گوید وقتی که برایم در مسایل پچیده فلسفی راه حلی باقی نمی‌ماند و نمی‌توانستم آنها را حل کنم به دامن پر برکت فاطمه معصومه(س) متوسل می‌شدم و پاسخ می‌گرفتم.

حجت‌الاسلام والمسلمین مروی بیان کرد: امام راحل یکی از پرورش‌یافتگان این حوزه علمیه است؛ حوزه‌ای که عظمت و بزرگی و گستردگی آن و تاثیرگذاری‌اش توانسته است پیام اسلام و اهل‌بیت(ع) را به اقصی نقاط عالم برساند به برکت این مرقد شریف و نورانی است، امام راحل این معجزه‌گر قرن که توانست چنین کار بزرگی را انجام بدهد و نظام اسلامی را بر خرابه‌های حکومت ظالمانه ستم شاهی تاسیس کند، یکی از پرورش‌یافتگان این مکتب و نتیجه توسل‌ به دامن حضرت فاطمه معصومه(س) است.

وی افزود: همه مدیون حضرت معصومه(س) هستیم، یک حکومت با کرامت، حکومتی است که باید کرامت مردم را حفظ کند و یکی از مصادیق حفظ کرامت مردم دخیل بودن آنها در تعیین سرنوشت‌شان است، حکومت با کرامت باید بتواند فرصت‌هایی را در حوزه‌های مختلف سیاسی، فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی برای حضور متعهدانه مردم و حضور تاثیرگذار آنها فراهم کند، امام راحل برای مردم کرامت قابل بودند و همین نتیجه‌اش جمهوری اسلامی شد، رهبر انقلاب، خلف به حق در روز 14خرداد چه زیبا، محکم، منطقی و مستدل جمهوریت و اسلامیت را که نماد کرامت بخشیدن و عزت بخشیدن به مردم است تبیین کردند.

تولیت آستان قدس رضوی یادآور شد: مردم ما انصافا در این سال‌ها، کرامت خودشان را در حوزه‌های مختلف و عرصه‌های گوناگون به ظهور و بروز رساندند، با کرامت و بزرگواری بسیاری از مشکلات را تحمل می‌کنند، ما این را باید قدر بدانیم، هم نظام ما باید این کرامت، نجابت، اصالت و عزت نفس مردم را قدر بداند و بستر برای ظهور و بروز این کرامت فراهم کند و هم مردم تکلیف دارند که از این معنا پاسداری و صیانت کنند.

حجت‌الاسلام والمسلمین مروی بیان کرد: امام راحل در جایی می‌فرمایند «حضور در انتخابات هم حق و هم تکلیف است، حق به این معنا که باید دست‌اندرکاران و متصدیان بستر حضور مردم و انتخاب آنها را فراهم کنند و این حق مردم است و کسی نمی‌تواند به این حق تجاوز کند و این حق را از مردم بگیرد و تکلیف است که مردم باید عزت و کرامت خودشان را حفظ کنند». 

وی اظهار کرد: باید در حوزه‌ها و عرصه‌های انقلابی حضور بیابیم و عدم حضور و کمرنگ شدن حضور مردم در انتخابات موجب طمع‌ورزی دشمن می‌شود و دشمن جز ذلت، خواری و پستی ما را نمی‌طلبد، کاپیتولاسیون از مظاهر پستی و ذلت بود که دشمن بر ملت ما تحمیل کرد و امام راحل با شجاعت تمام و با قدرت در مقابل آن ایستاد و از عزت و شخصیت مردم و کرامت انسان‌ها دفاع کرد. 

تولیت آستان قدس رضوی ادامه داد: اگر کرامت را حفظ نکنیم، اگر مشارکت را کمرنگ کنیم، اگر برخی گلایه‌ها مانع از حضور مسئولانه ما در عرصه‌های انقلابی بشود، خودمان را تضعیف و به نظام‌مان لطمه زده‌ایم، خوب فکر کنیم، به انتخاب اصلح فکر کنیم، کشور، کشور امام رضا(ع) یعنی کشور علم و ادب و گفت‌وگو و مناظره است، امام، امام گفت‌وگو و مناظرات، ادب و اخلاق و تجسم فضیلت‌های بشری بودند، کشور امام رضا(ع) باید اینگونه باشد.

حجت‌الاسلام والمسلمین مروی در پایان گفت: کشور امام رضا(ع)، کشور حفظ کرامت همه انسان‌ها، کشور مسابقه در خدمت به همه مردم در عرصه‌های گوناگون خصوصا نیازمندان و احسان‌جویان است. کشور امام رضا(ع) کشور مبارزه با فساد و رانت‌خواری است، در کشور امام رضا(ع) حتی کمترین فساد در هر رتبه و منزله‌ای قابل قبول نیست، در انتخاب اصلح به این ویژگی‌های کشور امام رضا(ع) توجه کنیم و ببنیم چه کسانی و چه کسی دارای این خصوصیات و برجستگی‌ها است.

کلمات کلیدی: دهه کرامت 1400