توسعه هنرمعناگرا و مهارت‌افزایی از مهمترین اهداف جشنواره طنین مسجد است
توسعه هنرمعناگرا و مهارت‌افزايي از مهمترين اهداف جشنواره طنين مسجد است
معاون فرهنگی هنری ستاد فهما؛

توسعه هنرمعناگرا و مهارت‌افزایی از مهمترین اهداف جشنواره طنین مسجد است

سعادتي با اشاره به برگزاري چهارمين دوره از جشنواره فيلم کوتاه طنين مسجد اظهار کرد: توسعه هنرمعناگرا و مهارت‌افزايي ميان بچه‌هاي مسجد از مهمترين اهداف اين جشنواره است.
شناسه خبر : 27743 تاریخ انتشار : ۱۱ خرداد ۱۴۰۰ زمان انتشار : ۲۰:۲۳

به گزارش ستاد ارتباطات رسانه‌ای (فهما)، ویژه برنامه زنده شبکه امید با محور جشنواره فیلم کوتاه «طنین مسجد» عصر امروز سه‌شنبه 11 خرداد با حضور «سعید سعادتی» معاون فرهنگی هنری ستاد فهما از آنتن این شبکه پخش شد.


سعادتی در ابتدای مباحث خود با بیان اینکه زادگاه هنرمندان انقلابی دهه شصت مسجد جوادالائمه(ع) بوده است، اظهار کرد: در این مسجد بود که فیلم و نمایش از سوی این قشر به شکل جدی دنبال شد و همین جریان بعدها در حوزه هنری تداوم یافت و در گام دوم انقلاب تنی چند از بچه‌های مسجد  صاحب الزمان(عج) استان گلستان خلاء‌هایی را احساس کردند از جمله اینکه در روستا و شهرستان‌ها و مناطق دور استعدادهای هنری نوجوانان و جوانان نادیده گرفته می‌شود، در نتیجه با همفکری یکدیگر از چهار سال قبل جشنواره طنین مسجد را کلید زدند.

وی گفت: در سال اول برگزاری جشنواره طنین مسجد کمتر از 50 اثر به دبیرخانه رسید اما امسال هزار و 45 اثر داشتیم که حتی نسبت به سال گذشته رشد 100 درصدی داشتند.

سعادتی با بیان اینکه سلسله فعالیت‌های مسجدی در عرصه‌های مختلف حتی در ایام کرونا ادامه دارد، افزود: ممکن است تصور شود که برخی کارها در مساجد تعطیل شده است اما اتفاقا شاهد رونق هستیم و سوژه‌هایی که از بحث مواسات مردمی در سطح محلات و مساجد اتفاق افتاد، منجر به ساخت آثار مختلفی از سوی فیلم‌سازان مسجدی شد و حقیقتا در جریان برگزاری جشنواره طنین مسجد شاهد این هنرنمایی بچه های مسجد بودیم.

معاون فرهنگی هنری ستاد فهما در بخش دیگری از مباحث خود با اشاره به اهداف جشنواره طنین مسجد تصریح کرد: نخستین هدف از برگزاری این رویداد هنری استعدادیابی است. نکته دوم آموزش به افراد شرکت‌کننده در مساجد است تا از نظر مهارتی و از جنبه هنر معناگرا ارتقا یابند، همچنین سومین هدف ما شبکه‌سازی میان فیلم‌سازان کانون‌های مساجد سراسر کشور است، برای مثال فیلم‌ساز از سیستان و بلوچستان با فیلم‌سازی از استان تهران یا گلستان مرتبط شود و از ایده‌های یکدیگر استفاده کنند؛ مساله دیگر بحث تولید است که با مذاکرات و تعامل ستاد فهما با نهادهای مختلف در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، حوزه هنری و صدا و سیما از آثار برگزیده در حد توان حمایت می‌کنیم و معتقدم که جشنواره طنین مسجد زمینه‌ساز تربیت هنرمندان ارزشی در عرصه فیلم‌سازی در آینده است.

وی با اشاره به اینکه از میان 85 هزار مسجد در سراسر کشور تعداد 25 هزار کانون فرهنگی هنری در مساجد فعالیت دارند، افزود: این مساجد عموما فعال بوده و امام جماعت دارند، همچنین حلقه جوانان نیز در این مساجد تشکیل شده و درعرصه‌های فرهنگی هنری فعالیت می‌کنند.

سعادتی در ادامه مباحث خود به سامانه بچه‌های مسجد اشاره کرد و گفت: در این سامانه سه شبستان فرهنگ، هنر، نوآوری طراحی شده است که هرکدام از آنها رواق‌های اختصاصی خود را دارند؛ در اینجا با توجه به اینکه موضوع بحث ما حول جشنواره فیلم کوتاه طنین مسجد است به شبستان هنر اشاره می‌کنم که ذیل آن رواق‌هایی نظیر فیلم، سرود، نمایش و ... فعالیت دارند. 
وی تصریح کرد: ما برای ارتباط میان اعضای کانون‌های مساجد و از سوی دیگر با توجه به اینکه ذائقه نسل امروز نسبت به گذشته متفاوت شده است عرصه های مختلفی را در قالب رواق معرفی کردیم، چراکه امروز مثل نسل قدیم نیست که فقط یک شبکه تلویزیونی و روزنامه باشد، دامنه انتخاب وسیع شده است، با توجه به این مساله سامانه بچه‌های مسجد شکل گرفت تا در عرصه فعالیت‌ در مساجد در قاب فرهنگ و هنر جاذبه‌آفرینی کند، این اقدام در راستای منویات مقام معظم رهبری(مدظله العالی) نسبت به ادامه راه شهید آوینی بود.

معاون فرهنگی هنری ستاد فهما ادامه داد: سامانه بچه‌های مسجد نیز در این راستا طراحی شد؛ بر این اساس کانون‌ها را رده‌بندی و بر اساس فعالیت20 هزار امتیاز را تعریف کردیم، برای مثال اگر یک کانون فیلم بسازد هزار امتیاز دریافت می‌کند.

سعادتی افزود: برگزاری جشنواره طنین مسجد و داوری آثار از سوی هنرمندان پیشکسوتی چون «جهانگیر الماسی»، «فرهاد قائمیان»، «انسیه شاه حسینی» منجر به این شد تا استعدادهای مسجدی با هنرمندان پیشکسوت ارتباط یافته و انگیزه بیشتری پیدا کنند.

وی با بیان اینکه امروز از طریق سامانه بچه‌های مسجد کارگاه‌های آموزشی در عرصه‌های مختلف برگزار می‌شود، گفت: کرونا مضراتی داشت اما در عین حال منجر به اتفاقات و برکات مثبتی شد؛ از جمله استفاده از فضای مجازی، برای مثال در سامانه بچه‌های مسجد اگر دوره فیلم برگزار شود 120 هزار نفر در دوره شرکت می‌کنند، این مساله به ویژه اکنون که دانش‌آموزان در منازل هستند و اوقات فراغت بیشتر شده است نمود بیشتری دارد چرا که می توان با هماهنگی نزدیک ترین مسجد به محل زندگی‌شان در این دوره ها شرکت کنند.

سعادتی در بخش دیگری از مباحث خود با بیان اینکه همدلی و مواسات از جمله اتفاقاتی بود که در ایام کرونا رخ داد، اظهار کرد: حضور در مسجد، تهیه بسته های معیشتی، واسطه شدن برای مستاجرانی که اجاره شان عقب افتاده است صحنه‌هایی را از حضور بچه‌های مسجد رقم زد که هرکدام می‌توانند موضوع فیلم و مستند شوند. این اقدام و حرکت برای ساخت آثاری از این دست تحقق همان رویکردی است که مقام معظم رهبری در حوزه فیلم‌سازی و و بحث شهید آوینی مطرح کردند.

معاون فرهنگی هنری ستاد فهما گفت: دنیا نسبت به این مسایل تشنگی دارد، اکنون که با بحران معنویت در دنیا مواجهیم، فعالیت‌هایی از این دست می‌تواند اثرگذار باشد و امیدوارم که بتوانیم جشنواره را بین‌المللی کنیم و حداقل در سطح کشورهای اسلامی این رویداد هنری را ادامه دهیم تا منجر به انتقال و معرفی تجربیات مردم ایران به کشورهای منطقه در عرصه محله محوری، مواسات و همدلی شود.