امکان تامل و تاویل، مهمترین ویژگی آثار فیلم‌سازان جشنواره طنین مسجد/خاطرات دوره نوجوانی‌‌ام زنده شد
امکان تامل و تاويل، مهمترين ويژگي آثار فيلم‌سازان جشنواره طنين مسجد/خاطرات دوره نوجواني‌‌ام زنده شد
بازیگر پیشکسوت سینما و تلویزیون:

امکان تامل و تاویل، مهمترین ویژگی آثار فیلم‌سازان جشنواره طنین مسجد/خاطرات دوره نوجوانی‌‌ام زنده شد

الماسي، ضمن ابراز شگفتي از شرکت و استقبال اعضاي کانون‌هاي فهما در جشنواره فيلم کوتاه طنين مسجد گفت: با ديدن آثار رسيده به جشنواره خاطرات دوره نوجواني و اشتياقم به فيلم‌سازي زنده شد؛ امکان تامل و تاويل اصلي‌ترين ويژگي‌هاي آثار فيلم‌سازان اين جشنواره بود.
شناسه خبر : 27434 تاریخ انتشار : ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۰ زمان انتشار : ۱۲:۱۴

«جهانگیر الماسی» در گفت وگو با ستاد ارتباطات رسانه‌ای (فهما)، ضمن تقدیر از برگزاری چهارمین دوره از جشنواره فیلم کوتاه «طنین مسجد» اظهار کرد: این رویداد در واقع هوشمندی برگزارکنندگان را نشان می‌دهد که توانستند مشارکتی در این سطح را میان نوجوانان و جوانان رقم بزنند که این چنین استقبالی از جشنواره شود، به گونه‌ای که نزدیک به سه هزار اثر به دبیرخانه ارسال و از آن میان 600 اثر به بخش داوری راه یابد. 

این بازیگر پیشکسوت ادامه داد: امروز برنامه‌ریزی با نگرش علمی و نگاه نقادانه به عناصر انسانی از اهمیت بسزایی در کارهای هنری برخوردار است که این رویکرد را در ستاد هماهنگی کانون‌های مساجد در برگزاری این جشنواره شاهد هستیم. این رویداد هنری در واقع برنامه‌ریزی برای آینده و نسلی است که می‌خواهد در این عرصه فعالیت داشته باشد.

وی گفت: البته شاید بخشی از آثار رسیده به جشنواره از نظر تکنیک کار شبیه به یکدیگر باشند اما در مورد همه این فیلم‌ها با «امکان تامل» مواجه هستیم، این نگاه در سینمای غرب به ویژه در سال‌های غرب چندان وجود نداشت به ویژه تاویل که هرگز وجود نداشته است.

الماسی ادامه داد: واژه تاویل با شکل لاتین خود به عنوان هرمنوتیک شناخته می‌شود و سال‌هاست که از آن استفاده می‌شود اما مساله آن است که ما با وجود شخصیت‌های بزرگی چون سهروردی و حافظ و دیگر بزرگان اصلا توجهی به این موضوع نداریم و آثار این اندوخته را در کارهای هنری آنچنان که باید و شاید شاهد نیستیم. حتی قرآن کریم قبل از تفسیر، مولفه تاویل را دارد و این نکته مهمی است. حال تصور کنید که در دنیای غرب به دلیل فرهنگ دو دوتا چهارتا که در همه مسایل وجود دارد و همچنین فرهنگ مشأیی صرف ، هرگز فرصت این را نداشته است که از چنین موهبتی برخوردار باشد و از این نظر است که می‌گویند عقبه معنویت ندارند؛ معنویتی که با تأویل ممکن می‌شود و پاسخ مناسبی برای روح تشنه انسان است.

این بازیگر افزود: در جشنواره طنین مسجد، در فیلم‌های مختلفی این ویژگی‌ و دارا بودن از تاویل را دیدم و برایم شگفت‌آور بود که چه‌طور ممکن است که جوانی با میانگین سنی 23 تا 27 سال به این درج هز اشتیاق باطنی و روحانی دست یابد که در جست و جوی حقیقت در این عرصه باشد.

الماسی در بخش دیگری از مباحث خود اظهار کرد: از سوی دیگر این اتحاد و حضور این چنینی بدون چشم‌داشت به جایزه گرفتن و آفرین گفتن و دست زدن جای تحسین دارد، در واقع شرکت‌کنندگان با این نگاه در جشنواره شرکت کردند که نگاه تازه‌آی را کشف کنند و این مهم در آثار ارسالی کاملا مشهود است.

وی با بیان اینکه نسبت به جشنواره طنین مسجد احساس خوبی دارد چراکه شبیه دوران نوجوانی خود را در آن پیدا کرده است، افزود: در چند دههبعد از انقلاب از اولین اتفاقاتی که در کشور به دلیل وقوع جنگ رخ داد، کمرنگ شدن گفت وگو در عرصه‌هایی نظیر معرفت اجتماعی بود و عموما افراد تبدیل به منتقدین بالقوه‌ای شدند، اما در این جشنواره رویکرد تعامل و گفت وگو را می‌بینیم، ضمن اینکه بُعد پژوهش در میان فیلم ساخته شده در این جشنواره مشهود است. همچنین تقریبا همه فیلم‌ها طنز اندکی را هم برای جذب مخاطب دارند که جالب توجه است.