جشنواره طنین مسجد فرصتی برای تربیت فیلم‌سازان ارزشی است
جشنواره طنين مسجد فرصتي براي تربيت فيلم‌سازان ارزشي است

جشنواره طنین مسجد فرصتی برای تربیت فیلم‌سازان ارزشی است

قائميان، با اشاره به اهميت برگزاري جشنواره طنين مسجد و توجه به آثار رسيده به دبيرخانه، گفت: اين جشنواره فرصتي براي تربيت فيلم‌سازان ارزشي است.
شناسه خبر : 27420 تاریخ انتشار : ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۰ زمان انتشار : ۱۴:۵۱

«فرهاد قائمیان» در گفت وگو با ستاد ارتباطات رسانه‌ای (فهما)، ضمن تقدیر از برگزاری جشنواره فیلم کوتاه «طنین مسجد» اظهار کرد: در چهارمین دوره این رویداد هنری شاهد پیشرفت چشمگیری در همه بخش‌ها اعم از استانی، کانون‌ها، مستند، انیمیشن بودیم که این اتفاق نویدبخش ظهور استعدادهای تازه در عرصه فیلم‌سازی است.

این بازیگر سینما و تلویزیون با تاکید بر اینکه مولفه آموزش تاثیر بسزایی در توانمندسازی استعداد شرکت‌کنندگان دارد، افزود: بر این اساس باید برای نوجوانان و جوانانی که از استان‌ها و شهرستان‌ها آثار خود را به این جشنواره ارسال کردند دوره‌های مختلفی برگزار کنیم تا خروجی این رویداد در قاب تولیدات بهتر از سوی اعضای کانون ها متبلور شود.

وی در بخش دیگری از مباحث خود تصریح کرد: شکل گیری اتاق فکر و آموزش حضوری یا مجازی از مهمترین مولفه‌ها در پیشبرد اهداف این جشنواره است؛ بانیان جشنواره می‌توانند کارشناسان را به منظور امر آموزش به استان‌ها و شهرستان‌ها اعزام کنند یا دوره‌های آموزشی را در تهران برگزار کرده و از شرکت‌کنندگان برای حضور در دوره‌ها دعوت کنند؛ چراکه حضور کارشناس و راهنمایی‌های او برای شرکت کنندگان در جشنواره یک امتیاز است و برایشان ارزشمند خواهد بود چراکه سبب دیده شدن بیشتر آثار و رشد خلاقیت میان آنها می‌شود.


قائمیان افزود: مساله مهم دیگر آن است که باید از هنرجویان نتیجه بخواهیم، به این معنا که بعد از آموزش به هنرجو باید از او طلب نتیجه کرد. این نتیجه و ثمر زمانی میسر می‌شود که از مرکز و ستاد  فهما سراغ این فیلمسازان مسجدی برویم و از آنها تولید اثر بخواهیم؛ شرکت کنندگان این عرصه باید در طول یک رشته حرکت کنند تا کار به نتیجه برسد چراکه کسب نتیجه در این قالب نیازمند حمایت و حرکتی همگام است.

این کارگردان در پاسخ به این پرسش که نظرتان در مورد تفکری که بعضا با این عنوان مطرح می‌شود که فیلم‌های ارزشی دیگر طرفدار چندانی ندارند، اظهار کرد: اتفاقا آثار ارزشی همچنان در جامعه طرفداران بسیاری دارد، فیلم «بچه مهندس» کاری بود که اخیرا داشتم و اقدامی در راستای این گونه آثار بود. به نظر من باید فرهنگ‌سازی داشته باشیم در مقابل فیلم‌هایی که جایگاهی از نظر فرهنگی ندارند، البته این چنین فیلم‌هایی در گذشته نیز وجود داشت، متاسفانه در برهه‌ای تولید برخی آثار، سینمای کشور را عقب انداخت در حالی که سینمای ما داشت پیشرفت می کرد، بعضا آثاری هم ساخته می‌شد که اتفاقا مولفه‌های ارزشی را در خود داشت اما به عنوان فیلم ارزشی مطرح نمی‌شد؛ مساله آن است که اگر یک فیلم در جهت ارزش‌های مملکت است ما نگهبان این ارزش‌ها در مقام هنرمند هستیم و می‌خواهیم به جوان امروز بگوییم که این مملکت از کجا به این نقطه رسیده و بر چه معیاری حفظ شده است، امروز باید تعامل داشته باشیم. به هر روی شرایط به گونه‌ای پیش رفت که در حال حاضر در این جایگاه هستیم و امروز ما در مقام هنرمند نگهبان آن ارزش‌ها هستیم؛ جشنواره طنین مسجد فرصتی برای تربیت فیلم‌سازان ارزشی و توسعه آثار آنها به شمار می رود.

کلمات کلیدی: فرهاد قائميان