اصل ارسال رسل برای ارتباط بوده است/معرفی اسلام و رسالت جهانی پیامبر(ص) وظیفه امروز ماست
اصل ارسال رسل براي ارتباط بوده است/معرفي اسلام و رسالت جهاني پيامبر(ص) وظيفه امروز ماست
رئیس ستاد فهما؛

اصل ارسال رسل برای ارتباط بوده است/معرفی اسلام و رسالت جهانی پیامبر(ص) وظیفه امروز ماست

حجت‌الاسلام و المسلمين ارزاني طي سخناني به مناسبت روز ارتباطات و روابط عمومي اظهار کرد: اصل ارسال رسل براي ارتباط بوده است و امروز وظيفه داريم با عملکرد خود به معرفي اسلام و رسالت جهاني پيامبر(ص) بپردازيم.
شناسه خبر : 27401 تاریخ انتشار : ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۰ زمان انتشار : ۱۶:۲۲

به گزارش ستاد ارتباطات رسانه‌ای (فهما)، وبینار علمی به مناسبت روز ارتباطات و روابط عمومی با سخنرانی حجت‌الاسلام و المسلمین «حبیب‌رضا ارزانی» رئیس ستاد فهما با موضوع «خدای ارتباطات» و «فریده فرخی نژاد» استاد دانشگاه و از گویندگان پیشکسوت صدا و سیما با موضوع «اهمیت فن بیان در ارتباط موثر با مخاطب» صبح دوشنبه 27 اردیبهشت در بستر فضای مجازی برگزار شد.

​حجت‌الاسلام و المسلمین ارزانی در این وبینار ضمن تبریک این روز به روابط‌ عمومی‌های استانی و مرکز ستاد فهما اظهار کرد: برخی تصورشان این است که اسلام و خدایی که این دین شریف معرفی میکند برای یک زمان محدود و زمان خاص است. در حالی که خداوند زمانی که می‌خواهد پیامبر اکرم(ص) را معرفی کند می فرماید: «وَمَا أَرْسَلْنَاکَ إِلَّا رَحْمَةً لِلْعَالَمِینَ»؛ این آیه بدان معناست که پیامبر نه برای اعراب، نه برای فارس‌ها، نه برای اهالی شامات بلکه برای عالمین یعنی تمام عوالمی که می شناسید و نمی‌شناسید فرستاده شد.

​رئیس ستاد فهما افزود: کتاب خدا نیز چنین است، چنانکه در سوره «بقره» می‌خوانیم: «ذَلِکَ الْکِتَابُ لَا رَیْبَ فِیهِ هُدًى لِلْمُتَّقِینَ» (این است کتابى که در [حقانیت] آن هیچ تردیدى نیست [و] مایه هدایت تقواپیشگان است)، همچنین در آیات دیگر خطاب قرآن به گروه‌های مختلف است، هرچند که در برخی فضاها خداوند به صورت خاص گروهی را مخاطب قرار داده است، برای مثال گروهی از مومنین، گروهی از کفار و اهل کتاب.

وی با بیان اینکه در حوزه ارتباطات خداوند بالاترین ارتباط با همگان را دارد، افزود: با توجه به این مساله مباحث خود را با عنوان «خدای ارتباطات» مطرح می‌کنم؛ در این بحث خدا را در قالب خدای ارتباطات در روز ارتباطات معرفی کرده‌ایم چراکه او با همگان ارتباط دارد. خداوند کتاب آسمانی را برای انبیا فرستاد، برخی انبیا خود کتاب داشتند و سایر رسل نیز کتاب پیامبر قبل از خود را تبلیغ کردند تا این سیر به پیامبر اسلام و قرآن رسید.

حجت‌الاسلام و المسلمین ارزانی تصریح کرد: اصل ارسال رسل برای ارتباط است، انبیا از جنس خود انسان‌ها هستند، چراکه اگر از جنس فرشتگان بودند مردم نمی‌پذیرفتند؛ خداوند در این رابطه در قرآن می‌فرماید: «قُلْ إِنَّمَا أَنَا بَشَرٌ مِثْلُکُمْ یُوحَى إِلَیَّ أَنَّمَا إِلَهُکُمْ إِلَهٌ وَاحِدٌ فَمَنْ کَانَ یَرْجُو لِقَاءَ رَبِّهِ فَلْیَعْمَلْ عَمَلًا صَالِحًا وَلَا یُشْرِکْ بِعِبَادَةِ رَبِّهِ أَحَدًا».

وی با بیان اینکه واژه و خطاب «قُل» در قرآن کریم 332 مرتبه تکرار شده است، گفت: مخاطب این واژه در بیشتر مواقع، پیامبر اسلام است گرچه در برخی موارد انبیا دیگر نیز مورد خطاب واقع شدند. خداوند در این آیات پیامبر خود را به عنوان رابط و نماینده برای ارتباط با انسان‌ها معرفی می‌کند تا به عنوان خلیفه الهی با عموم مردم اعم از اعضای خانواده، مردان و زنان مومن، بندگان خاص، قوم و امت نبوی(ص) در همه تاریخ و حتی روی‌گردانندگان از جهاد، روی گردانندگان از وحی، کافران و مشرکان، یهود و نصارا و اهل کتاب، سفیهان، طاغیان، ظالمان، منافقان و اسیران و گروه های دیگر ارتباط برقرار کند.

رئیس ستاد فهما افزود: اصل ارتباط برای همه انسان‌ها است اما پیامی که خداوند به کافر می‌رساند با پیامی که مختص بندگان و مومنان مطرح کرده متفاوت است اما اصل بر رحمت و ارتباطات است. بنابراین پیامی که خداوند برای افراد، گروه‌ها و ملت‌ها می‌فرستد متفاوت است اما همان طور که اشاره شد اصل رحمت بودن پیامبر(ص) برای همه عالم است.

حجت‌الاسلام و المسلمین ارزانی تصریح کرد: خداوند در بخش‌های مختلفی به پیامبر(ص) می‌فرماید که به سوالات مردم پاسخ دهد. آنان را راهنمایی کند. گاهی خداوند نیت‌های شوم منافقان و دشمنان را برای پیامبر روشن می‌کرده است. موارد متعددی از این دست وجود دارد.

وی در بخش دیگری از مباحث خود افزود: امروز وظیفه ما اعلام رسالت جهانی پیامبر(ص) با عملکرد خوب‌مان و معرفی اسلام است؛ چنانچه مقام معظم رهبری(مدظله العالی) در این عرصه مدل ارتباطی بسیار زیبایی را عمل کردند. در روزگاری که بسیاری از افراد درگیر زندگی روزمره هستند رهبری دو مرتبه به جوانان اروپا نامه نوشتند؛ همچنین امام راحل نیز در دوره‌ای برای گورباچف نامه نوشتند آن هم زمانی که همه از دغدغه های داخلی ایران یاد می‌کردند اما امام خمینی(ره) با نوشتن نامه مذکور فروپاشی شوروی را گوشزد می کند.

وی گفت: این موارد نشانه‌های ارزشمندی برای ارتباطات است و اینکه خدا، خدای ارتباط است. کتاب خدا برای ارتباط است. رسول خدا برای ارتباط است. خداوند همگان را مخاطب قرار می‌دهد و با همه صحبت می‌کند اما مدل ارتباطی هرکسی با دیگری متفاوت است.

همچنین در ادامه این وبینار «فریده فرخی نژاد» با اشاره به اهمیت فن بیان در ایجاد ارتباط موثر با مخاطب اظهار کرد: فن بیان به معنای زیبا و دلنشین صحبت کردن است اما این مهم اسباب و لوازمی دارد. نخست آنکه باید مفهوم را در صحبت‌های خود به مخاطب برسانیم.

این گوینده پیشکسوت صدا و سیما افزود: فن بیان برای افرادی است که می‌خواهند در دل‌ها و افکار نفوذ کنند. قبل از انقلاب سخنان امام راحل از طریق کاست به دست مردم می‌رسید؛ این سخنرانی ها نه تنها مردم ایران بلکه دنیا را تحت تاثیر قرار داد. بعد از امام(ره) نیز مقام معظم رهبری(مدظله العالی) سخنرانی‌های مستدل و قوی دارند که برای همه ما آرامش و امنیت را به همراه دارد.

وی تصریح کرد: گروه‌های مختلف و مشاغل متعددی وجود دارند که باید فن بیان داشته باشند از جمله گویندگان، سخنرانان، وکلا، معلمان، روانپزشکان و مشاوران، دانشجویان که هرکدام از این افراد می‌توانند به وسیله روش‌های مختلف فن بیان را در خود تقویت کنند، برای مثال ضبط کردن و شنیدن صدا و سپس رفع کردن ایرادات، از سوی دیگر باید توجه داشته باشیم که فن بیان یعنی توانایی سخن گفتن در هر شرایط و زمان و مکان یا توانمندی خوب سخن گفتن با استفاده از اندام گفتاری سالم.

فرخی نژاد ادامه داد: یکی از مهمترین مولفه‌های یک سخنرانی خوب داشتن اعتماد به نفس است. تا پیش از سخنرانی باید توکل و توسل داشته باشید و در عین حال در مورد موضوع سخنرانی مطالعه و پژوهش داشته باشید. از روی متن به دقت و تامل روخوانی کنید تا بر آن تسلط یابید.

وی افزود: باید اطمینان خود را به انجام کار و ارایه بحث افزایش دهید. برای مثال همراه داشتن شعر و قطعات ادبی و به ویژه از حفظ خواندن آنها در افزایش فن و اثرگذاری بیان موثر است؛ ضمن اینکه داشتن لحن مناسب بر اساس شرایط و مناسبت هایی که فرد در آن قصد ارایه بحث دارد از اهمیت برخوردار است.