تبلور فعالیت‌های بچه‌های مسجد در برنامه سیمای خانواده/رمضانیه شبکه ملی برای کانون‌های مساجد
تبلور فعاليت‌هاي بچه‌هاي مسجد در برنامه سيماي خانواده/رمضانيه شبکه ملي براي کانون‌هاي مساجد

تبلور فعالیت‌های بچه‌های مسجد در برنامه سیمای خانواده/رمضانیه شبکه ملی برای کانون‌های مساجد

برنامه زنده سيماي خانواده در ماه مبارک رمضان و طي چهار هفته ميزبان مديران مسئول 12 کانون فرهنگي هنري از مساجد مختلف سراسر کشور بوده و از دريچه دوربين خود به معرفي فعاليت‌هاي بچه‌هاي مسجد عضو در اين کانون‌ها پرداخت.
شناسه خبر : 27365 تاریخ انتشار : ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۰ زمان انتشار : ۱۵:۰۲

 به گزارش ستاد ارتباطات رسانه‌ای (فهما)، همزمان با فرارسیدن ماه مبارک رمضان و با توجه به اهمیت فرهنگ‌سازی در عرصه فعالیت‌های دینی به ویژه در گستره مساجد، برنامه سیمای خانواده که سال‌هاست میزبان کانون گرم خانواده‌های ایرانی است تصمیم به معرفی اقدامات کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور در سراسر کشور کرد. به همین منظور هر هفته سه تن از مدیران مسئول کانون‌های مساجد از نقاط مختلف ایران میهمان برنامه سیمای خانواده شده و به تشریح فعالیت‌های خود پرداختند.


این اقدام رسانه ملی و به طور ویژه شبکه یک سیما در راستای معرفی فعالیت‌های مسجدی، خاصتا کانون‌های فرهنگی هنری مساجد رویکردی تاثیرگذار در راستای ترویج فرهنگ دینی به شمار می‌رود، چراکه طرح مباحثی از این دست از آنتن شبکه ملی منجر به آشنایی اقشار مختلف مردم با سلسله اقداماتی می‌شود که اهل مسجد در شرایط گوناگون رقم زدند.

با این نگاه، ورود رسانه ملی به عرصه انعکاس فعالیت‌های مسجدی می‌تواند سرآغاز و سرفصلی باشد برای معرفی مساجدی که به توصیف امام راحل سنگرند. امروز معرفی این سنگرها و صیانت از آنها از دریچه و قاب رسانه ملی زمینه‌ساز پیوند نسل جوان با مولفه‌های فرهنگ دینی و بومی خواهد شد.

با توجه به آنچه که اشاره شد، برنامه سیمای خانواده طی چهار هفته میزبان مدیران مسئول کانون‌های فرهنگی هنری «معراج الصالحین» از استان اصفهان، شهید «علی گرائیلی» از استان مازندران، «اسوه» از استان تهران، حضرت ابوالفضل‌العباس(ع) از استان قم، «منتظر موعود» از استان تهران، کانون امام جعفر صادق(ع) از جنوب فارس، «طاها» از استان مرکزی، «شهدای توت نده» استان کهگیلویه و بویر احمد، «ابوذر» از استان مرکزی، «تبیان» از استان قم، «قطعه‌ای از بهشت» از استان تهران، کانون «امام حسن مجتبی(ع)» از استان اصفهان، شد. فعالان مسجدی که طی ماه پر برکت رمضان در برنامه سیمای خانواده حضور یافتند و در رابطه با فعالیت‌های کانون‌ها به ویژه در روزهای کرونایی سخن گفتند.

در ادامه بخشی از مباحث و گزارش‌هایی که از فعالیت‌های کانون‌های فهما در استان‌های مختلف کشور از سوی این جوانان مسجدی در برنامه سیمای خانواده مطرح شد را می‌خوانید: 


تمایز بچه‌های مسجد بی تفاوت نبودن به مسایل جامعه است
​روز دوشنبه 28 فروردین ماه و در نخستین هفته از رمضان‌المبارک، «علی آبیاتی» مدیر مسئول کانون فرهنگی هنری «معراج الصالحین» کاشان میهمان برنامه سیمای خانواده شد. این کانون در رواق رسانه طرح ملی ایران قوی رتبه برتر را کسب کرده بود.


آبیاتی در این برنامه که به صورت زنده از شبکه یک سیما پخش می‌شد با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری(مدظله العالی) در دهه هفتاد و تاکید معظم‌له نسبت به به وجود آمدن تهاجم فرهنگی در کشور تصریح کرد: ایشان در آن سال‌ها این مساله را مطرح کرده و فرمودند: « پاسخ کار فرهنگی باطل را باید با کار فرهنگی حق داد». این مساله نقطه عطفی در فعالیت‌های کانون معراج الصالحین محسوب می‌شود.



مدیر کانون فرهنگی هنری معراج‌الصالحین با تاکید بر اینکه نقطه تمایز بچه‌های مسجد این است که نسبت به اتفاقا جامعه بی تفاوت نیستند، افزود: امروز اعضای کانون در مورد مسایل روز و مبتلابه جامعه و جوانان فعالیت دارند، اشتغال، توانمندسازی، امر ازدواج از جمله اتفاقاتی که در کانون پیگیری می‌شود. همچنین فعالیت‌های ما علاوه بر مهارت‌افزایی  و ایجاد شغل به درآمدزایی نیز رسیده است؛ همچنین در امر ازدواج به طور خاص در سال 1400 «اتاق عقد جوان» را شکل داده‌ایم.


فعالیت‌های کانونی که منجر به شاغل شدن اهالی روستا شد
روز دوشنبه 30 فروردین ماه، دومین حضور مدیران مسئول کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور در برنامه سیمای خانواده با حضور «ولی الله نادعلی زاده» رقم خورد. وی به عنوان مدیر کانون «شهید علی گرائیلی» ضمن پاسخ به سوالات مجری به ارایه گزارشی از فعالیت‌هایی صورت گرفته در عرصه‌هایی نظیر کارآفرینی پرداخت.

نادعلی زاده در ابتدای سخنان خود با بیان اینکه بزرگترین کتابخانه روستایی ایران در روستای «خرماکلا» احداث شده است، اظهار کرد: این روستا با احداث مجموعه‌های مختلف منجر به حضور سالانه 20 تا 30 هزار گردشگر شده است.

مدیر مسئول کانون شهید علی گرائیلی ادامه داد: ساخت سوییت مجزا برای خانواده‌ها، محل بازی، سالن، حسینیه، از جمله امکانات و زیرساخت‌هایی محسوب می‌شود که به همت بچه‌های مسجدی این روستا آماده شد. روستایی که خود 1200 نفر جمعیت بومی دارد و امروز میزبان مدارس، کانون‌های فرهنگی هنری و گروه‌های اردویی از سراسر کشور است.
از توسعه و حمایت از صنعت کشاورزی تا صادرات لیموترش

نادعلی‌زاده در مورد انگیزه خود از راه‌اندازی این مجموعه، تولید لیموترش و اشتغال‌زایی اظهار کرد: من یک بچه کشاورز و فرزند شهید بودم. روستای ما نیز به عنوان قطب کشاورزی شناخته می‌شد، بنابراین به تدریج راه‌اندازی یک کار بزرگ فرهنگی اقتصادی را به عنوان یکی از دغدغه های روستا دیدیم، در این راستا ایده تاسیس گلخانه را مطرح کردم و این ایده به تدریج توسعه یافت تا جایی که امروز بخشی از محصولات به کشورهایی روسیه، افغانستان، عراق و آذربایجان، قطر و امارات صادر می‌شود.


تولید ماسک و یک تیر و دو نشان کانون اسوه؛ از مقابله با کرونا تا اشتغال‌زایی
​«مصطفی گلشن» مدیر کانون فرهنگی هنری «اسوه»
منطقه 17 تهران، چهارشنبه اول اردیبهشت، با حضور در برنامه سیمای خانواده به تشریح فعالیت‌های این کانون از جمله  برگزیدگان طرح ملی ایران قوی بود، پرداخت. 

گلشن که سومین مدیرمسئولی بود که در ماه مبارک رمضان در برنامه سیمای خانواده حضور یافت، در مورد فعالیت‌های کانون اسوه افزود: عمده اقدامات ما بر اساس سخنان مقام معظم رهبری(مدظله العالی) بر سه محور تحصیل، تهذیب و ورزش است؛ بنابراین مسیر و راه برای ما مشخص است و بر اساس همین تقسیم‌بندی فعالیت‌ها را برنامه‌ریزی می‌کنیم، هرچند که در دوران کرونا حال و هوای فعالیت‌های ما تغییر کرده و رنگ جهادی به خود گرفته است.

وی در بخش دیگری از مباحث خود در مورد اقداماتی که کانون اسوه در راستای کارآفرینی و اشتغال در ایام به منصه ظهور گذاشته است، گفت: ما با دو دسته مواجه بودیم، نخست افرادی که توانایی کار کردن داشتند اما از شغلی برای تامین معاش بهره‌مند نبودند، دسته دوم نیز افرادی نیازمند بودند که توانایی کار کردن نداشتند. با توجه به این تقسیم‌بندی و با هماهنگی با تولیدی‌های مسجد اعظم بسیاری از این افراد به مراکز خیاطی، کلاهدوزی، مکانیکی، تولیدی مبل و .... معرفی و مشغول به کار شدند تا جایی که اگر تا سال گذشته 100 خانواده تحت پوشش در این قالب داشتیم امسال 50 خانواده از این لیست حذف شدند چراکه دارای درآمد صاحب شدند.


همدلی به سبک کانون فرهنگی هنری حضرت ابولفضل العباس(ع) استان قم
حجت‌الاسلام «سید محمدحسین پورموسوی» شنبه 4 اردیبهشت، با حضور در شبکه یک سیما و برنامه زنده سیمای خانواده به تشریح فعالیت‌های کانون حضرت ابوالفضل‌العباس(ع) پرداخت که به عنوان کانون شایسته تقدیر ویژه در رواق همدلی طرح ملی ایران قوی شناخته شده است. وی چهارمین مدیرمسئول کانونی بود که در این برنامه حضور یافت.

او که به عنوان چهارمین میهمان کانونی از ستاد فهما در برنامه سیمای خانواده حضور یافته بود، با بیان اینکه شاخصه جوان مسجدی متعهد بودن است، افزود: بر همین اساس است که بسیاری از فعالیت‌ها در مساجد تعریف شدند؛ ما با این نگرش در مسجد و کانون حضرت ابوالفضل العباس(ع)، باشگاه ورزشی تاسیس کرده ایم، دوره‌های اردویی زیارتی برگزار می‌کنیم. در این ایام بحث مواسات و همدلی را به شکل ویژه مد نظر قرار دادیم و تلاش کردیم تا مسجد و کانون را در عرصه‌های مختلف فعال کنیم که همین امر منجر به جذب نوجوانان و جوانان به مسجد شد و در حال حاضر کانون فرهنگی هنری حضرت ابوالفضل العباس(ع) 600 نفر عضو دارد.

راه‌اندازی بازارچه‌های کارآفرینی مجازی و آموزش رایگان به دانش‌آموزان توسط نخبگان
​«سیده معصومه موسوی»
مدیر کانون فرهنگی هنری «منتظر موعود» استان تهران دوشنبه 6 اردیبهشت به عنوان پنجمین میهمان از کانون‌های فهما در برنامه سیمای خانواده حضور یافت.

وی به سلسله فعالیت‌های اعضای این کانون در عرصه‌های مختلف از جمله نخبه‌پروری و کارآفرینی اشاره کرد و افزود: همکاری با شهرداری، بسیج، سپاه، بسیاری از مساجد  و اساسا هر روزنه‌ای که می‌توانست در راستای بهبود فعالیت‌های مسجدی موثر باشد در دستور کار ما قرار داشت و حقیقتا همکاری فراوانی نیز از سوی هرکدام از این نهادها و مراکز شد.

این فعال مسجدی ادامه داد: از دیگر اقدامات کانون فرهنگی هنری منتظر موعود در روزهای کرونایی، راه‌اندازی مشاغل خانگی و خرید اجناس از بانوان سرپرست خانوار به منظور حمایت از آنها بود، این اقدام البته در مورد برادرانی که تا قبل از کرونا در بازارچه‌ها فعالیت داشتند نیز صدق می‌کرد و کانون با راه‌اندازی یک بازارچه فرهنگی مجازی از این تولیدات حمایت کرد.

از تولید سرود تا راه‌اندازی تلویزیون اینترنتی ویژه هموطنان لاری‌زبان
​برنامه زنده سیمای خانواده چهارشنبه 8 اردیبهشت میزبان «عبدالله یزدان‌پناه»، مدیر کانون فرهنگی هنری امام جعفر صادق(ع) منطقه جنوب فارس (شهرستان لارستان) بود که در طرح ملی ایران قوی به عنوان رتبه برتر در رواق سرود شناخته شده بود. 


یزدان‌پناه، که به عنوان ششمین میهمان از ستاد فهما در این برنامه حضور یافته بود، با اشاره به برخی برنامه‌های کانون امام جعفر صادق(ع) در عرصه فرهنگ و هنر اظهار کرد: سرود از جمله فعالیت‌هایی است که به صورت تخصصی به همت اعضای کانون دنبال می‌شود و به اندازه‌ای از گروه سرود کانون استقبال شده است که با اعزام مربیان به مدارس توانستیم پلی میان مدرسه و مسجد بزنیم.

وی افزود: در ایام کرونا به همت اعضای کانون تلویزیون اینترنتی راه اندازی کردیم که ویژه مخاطبان لاری‌زبان است. این تلویزیون ویژه مخاطبان هرمزگان، بوشهر و جنوب فارس است که به این زبان تکلم می کنند. ما تلاش کردیم با این تلویزیون اینترنتی بحث فراغت مردم در ایام کرونا را تامیین کنیم.

ارتباط مسجد و مدرسه از گذرگاه کانون فرهنگی هنری طاها
​«زهرا نجاتی»
هفتمین مهمان از کانون‌های فرهنگی هنری مساجد فعال سراسر کشور در برنامه سیمای خانواده بود که روز شنبه 11 اردیبهشت در این برنامه زنده حضور یافته و به تشریح برنامه‌ها و اقدامات اعضای کانون طاها از استان مرکزی پرداخت.

مدیر کانون فرهنگی هنری طاها طی سخنانی اظهار کرد: در مجاورت مسجد امام سجاد(ع) و کانون طاها، یک مدرسه واقع شده است که بسیاری از دانش‌آموزان این مدرسه در کانون عضویت دارند. از این نظر در رواق دانش بسیاری از دانش‌آموزان نخبه شرکت داشتند. اساسا یکی از برنامه های ما ارتباط با مدرسه است و از این نظر بسیاری از بچه‌های مسجد و متولدین دهه‌های 60 و 70 که سالها در مسجد و مدرسه حضور داشتند با یکدیگر ارتباط داشته و در گردهمایی که در مناسبت‌های مختلف به ویژه دهه فجر دارند با یکدیگر دارند؛ ما امروز شاهد موفقیت آنها در عرصه‌های مختلف هستیم.

پشتیبانی و حمایت از زلزله‌زدگان سی‌سخت با تهیه یک دستگاه نانوایی سیار 

«روح الله کمالی» مدیرمسئول کانون فرهنگی هنری «شهدای توت نده» شهرستان دنا استان کهگیلویه و بویر احمد نیز روز دوشنبه 13 اردیبهشت، هشتمین میهمان از کانون‌های مساجد بود که با حضور در برنامه زنده سیمای خانواده به تشریح فعالیت‌های این کانون پرداخت.

وی در ابتدای مباحث خود با اشاره به موقعیت جغرافیایی روستای توت نده و کانون فرهنگی هنری شهدای توت نده گفت: این روستا از توابع بخش مرکزی شهرستان دنا از استان کهگیلویه و بویر احمد محسوب شده و با جمعیتی بالغ بر 2500 نفر در عرصه‌های مختلف فعالیت دارد، نکته جالب اینکه از میان جمعیت روستا تعداد 1117 نفر در کانون عضویت داشته و در رواق‌های مختلف سامانه بچه‌های مسجد که به همت ستاد فهما راه‌اندازی شده است فعالیت دارند.

این فعال مسجدی در ادامه به زلزله ای که 29 بهمن سال گذشته در شهر سی‌سخت به وقوع پیوست اشاره کرد و گفت: از همان بدو حادثه گروه های جهادی وارد میدان شدند و اکنون کار آواربرداری تمام شده وساخت منازل آسیب دیدگان آغاز شده است، در این عرصه به همت ستاد فهما، پشتیبانی برنامه سمت خدا و موسسه حضرت خدیجه(س) یک دستگاه نانوایی سیار به سی سخت اعزام شد که روزی پنج هزار نان طبخ کرده و به مردم می رساند.

تلاشی برای توسعه فعالیت‌های مسجدی در روستا/از تهیه پنج‌هزار جلد کتاب تا تشکیل گروه نمایش بچه‌های آسمان

«امیر قهرمانی» مدیر مسئول کانون فرهنگی هنری ابوذر مسجد امیرالمومنین(ع) روستای سقانلیق شهرستان ساوه، 15 اردیبهشت، به عنوان نهمین مهمان مسجدی برنامه سیمای خانواده به تشریح فعالیت‌های این کانون پرداخت.

وی گفت: کانون ابوذر در حوزه ترویج فرهنگ و کتاب و کتابخوانی، با تقویت فعالیت‌های کتابخانه‌ای، قریب بر پنج هزار جلد کتاب را تهیه کرده و به غنای هرچه بیشتر این کتابخانه که 30 سال است در روستا فعالیت دارد افزوده است.

این فعال مسجدی با اشاره به دیگر برنامه‌های کانون ابوذر، به تشکیل گروه نمایش «بچه‌های آسمان» اشاره کرد و افزود: اجرای نمایش در روستای سقانلیق سابقه‌ای طولانی دارد و بیش از 30 سال است که نمایش در قالب هنر تعزیه در این روستا وجود دارد و راه اندازی این گروه سرود نیز اقدامی در این راستا بود.

قهرمانی افزود: از جمله نمایش‌های این گروه، نمایشی با عنوان «شام غریبان» بود که با استقبال 2500 نفری مواجه شد. این روستا 1500 نفر جمعیت دارد اما برای نمایش جمعیتی دوبرابر استقبال کردند که از روستاهای دیگر حضور یافته بودند.

فعالیت‌های بین‌المللی کانون تبیان استان قم/از برگزاری تور کانون‌گردی طلاب جامعه‌المصطفی(ص) تا صادرات ماسک
برنامه زنده «سیمای خانواده» ظهر شنبه 18 اردیبهشت میزبان «احمد بهشتی» مدیر روابط عمومی کانون فرهنگی هنری «تبیان» استان قم بود تا از آنتن شبکه یک سیما، فعالیت‌های این کانون در عرصه اقدامات مسجدی تشریح و معرفی شود.

بهشتی با اشاره به اقدامات اعضای کانون فرهنگی هنری تبیان استان قم در عرصه کارآفرینی افزود: در کنار مسجدی که کانون در آن فعالیت دارد کارخانه‌ای بنا شده است که در آن وسایل شهربازی تولید می‌شود، البته شهربازی نیز تا سال آینده با عنوان «سرزمین شکوفایی» در استان قم راه اندازی می‌شود؛ ضمن اینکه در آستان قدس رضوی این مجموعه تفریحی آموزشی را به نام شهربازی معارفی می‌شناسند.

بهشتی با اشاره به امضای تفاهم‌نامه با جامعه‌المصطفی(ص) العالمیه افزود: تفکر مجموعه فرهنگی تبیان صادر می‌شود، با امضای این تفاهم‌نامه برای طلاب جامعه المصطفی(ص)  تور کانون‌گردی به صورت سالانه برگزار می‌کنیم و فعالیت‌ها را برایشان شرح می‌دهیم.

تحقق شعار تحصیل، تهذیب، ورزش در کانون قطعه‌ای از بهشت/از برگزاری دوره‌های قرآنی تا کلاس‌های رباتیک
سیمای خانواده، همچنین روز دوشنبه 20 اردیبهشت میزبان حجت‌الاسلام «علی امامی» مدیرمسئول کانون «قطعه‌ای از بهشت» محله صادقیه تهران بود. وی به عنوان یازدهمین مدیرمسئول کانون فرهنگی هنری بود که در این برنامه به منظور تشریح فعالیت‌های بچه‌های مسجد حضور یافته بود.

حجت‌الاسلام امامی در ابتدای مباحث خود با اشاره به شعار کانون فرهنگی هنری قطعه‌ای از بهشت اظهار کرد: این کانون از سال 1392 و با تأسی از بیانات و منویات مقام معظم رهبری(مدظله‌العالی) شعار «تحصیل، تهذیب، ورزش» را محورفعالیت‌های خود قرار داد.

مدیر مسئول کانون فرهنگی هنری قطعه‌ای از بهشت گفت: در این راستا مباحث علمی و موضوعات آموزشی برای مردم منطقه و محله‌ای که کانون در آن واقع شده است اهمیت به سزایی داشته و دارد؛ در نتیجه برگزاری دوره‌های آموزش‌های درسی و غیردرسی از جمله مهمترین فعالیت‌هایی است که در دستور کار برنامه کانون قرار گرفته است، در این راستا برگزاری دوره رباتیک، کلاس‌های ریاضی و فیزیک به صورت تخصصی و دروس دیگر از جمله مواردی است که استمرار دارد.

تعامل با خانواده‌ مسجدی‌ها در راستای توسعه فعالیت‌های دینی
​برنامه سیمای خانواده چهارشنبه 22 اردیبهشت میزبان «اکبر مهدی‌زاده» مدیر مسئول کانون فرهنگی هنری امام حسن مجتبی(ع) شهرستان تیران از استان اصفهان بود.

مدیر کانون امام حسن مجتبی(ع) استان اصفهان، با بیان اینکه بروز بودن خدمات کانون‌ها از جمله مسایلی است که باید ذیل فعالیت‌های بچه‌های مسجد در جامعه مورد توجه باشد، افزود: در راستای تحقق این موضوع در کانون امام حسن مجتبی(ع) ایده‌ها را از پایین به بالا گرفتیم به این معنا که قبل از برنامه‌ریزی و طراحی برای هر فعالیت، در سطح نسل جوان و خانواده‌های آنها و همچنین نیاز جامعه هدف مطالعات پژوهشی داریم.

این فعال مسجدی گفت: تشکیل مجتمع دیجیتالی در مسجد، آموزش‌های رباتیک، باشگاه ورزشی، از جمله برخی امکانات و دستاوردهای کانون فرهنگی هنری امام حسن مجتبی(ع) محسوب می‌شود. همچنین در عرصه تئاتر نیز برنامه‌ها و فعالیت‌های متعددی داشتیم که منجر به انتخاب سه تن از بازیگران گروه تئاتر کانون‌ برای بازی در فیلم شد.