رشته تخصصی مدیریت مسجد باید ایجاد شود/ با امام جماعت تراز، مسجد تراز می‌شود
رشته تخصصی مدیریت مسجد باید ایجاد شود/ با امام جماعت تراز، مسجد تراز می‌شود

رشته تخصصی مدیریت مسجد باید ایجاد شود/ با امام جماعت تراز، مسجد تراز می‌شود

حجت‌الاسلام ذاکر با اشاره به امضای تفاهم‌نامه امور مساجد با مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه و سایر نهادها در راستای ارتقای ائمه جماعات، گفت: مرکز رسیدگی به امور مساجد در حال تهیه سرفصل‌های آموزشی برای این مهم است.
شناسه خبر : 1056214 تاریخ انتشار : ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۰ زمان انتشار : ۲۳:۱۷

به گزارش خبرنگار گروه مسجد و کانون های مساجد خبرگزاری شبستان، ویژه برنامه افطار «چشمه» عصر امروز (چهارشنبه، 22 اردیبهشت ماه) از شبکه افق سیما به صورت زنده با حضور حجت الاسلام «حجت الله ذاکر»، معاون فرهنگی و اجتماعی مرکز رسیدگی به امور مساجد و «سعید سعادتی»، معاون فرهنگی و هنری ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری با موضوع فعالیت های مساجد برگزار شد.


در این برنامه حجت الاسلام ذاکر با اشاره به اینکه مساجد نهاد مردمی هستند و نمی توانند به صورت تشکیلاتی، دولتی و در ساختارهای تعریف شده قرار گیرند، پیرامون نقش امام جماعت در منصوب کردن امنا در مسجد گفت: امام جماعت وقتی در یک مسجد استقرار می یابد، افرادی که به عنوان معتمدین مسجد و محله سال ها در آن مسجد فعالیت می کنند، به عنوان هیئت امنا در مسجد مشغول به کار هستند و معمولا امام جماعت مناقشه برای تغییر امنا و انتصاب افراد جدید نمی کند، از طرفی به دلیل آنکه شناخت کافی از امنا ندارد باید مدت ها بگذرد و درصورتی که افراد موثرتری در مسجد باشد، می تواند نسبت به تغییر امنا اقدام کند.


معاون فرهنگی و اجتماعی مرکز رسیدگی به امور مساجد در مورد انتصاب امام مسجد بیان کرد: اگر می خواهیم نگاه شایسته ای نسبت به مساجد داشته باشیم، برای تعیین امام مسجد مردم باید به امور مساجد پیشنهاد دهند و امور مساجد هم امام برای مساجد منصوب کند. در واقع مردم آن مسجد و یا محله، روحانی و یا طلبه جوانی را که در آن محله رشد یافته است  به امور مساجد پیشنهاد می دهند و ما پس از بررسی، در صورتی که شایستگی های لازم در آن فرد باشد،آن فرد را به عنوان امام مسجد تایید می کنیم. نگاه شایسته این است که مسجد یک نهاد مردمی است و با پیشنهاد مردم امام جماعت برای مسجد منصوب می شود.


حجت الاسلام ذاکر تصریح کرد: البته در برخی مواقع دیده می شود که مسجدی در یک محله ای تازه تاسیس شده و یا در شهرکی جدید التاسیس مسجدی بنا شده است و امنایی نیز ندارد و دراین مواقع امور مساجد خودش اقدام می کند و فراخوان جذب داده و طلبه هایی که آمادگی داشته باشند در مصاحبه و آزمون شرکت و با توجه به اولویت بومی بودن نسبت به محلات، اولویت به کسانی داده می شود، که بومی آن محله بوده و شایستگی داشته باشند و برای امامت مسجد تعیین می شوند.
 

وی با اشاره به برنامه های مرکز رسیدگی به امور مساجد برای ارتقای ائمه جماعات گفت: ما تفاهم نامه هایی با مرکز مدیریت حوزه های علمیه و سایر نهادها در راستای ارتقای ائمه جماعات به امضا رسانده ایم. زیرا طلاب در حوزه علمیه در بحث عمومی ارتقا یافته اند و از تخصص امامت مسجد برخوردار نیستند و کسانی که موفق هستند، نیز به این دلیل است که خودشان ذائقه، سلیقه، هنر و تجربه ای دارند و همین موجب موفقیت آنها می شود، اما این قاعده نیست و ما اگر می خواهیم به نقطه مطلوبی در حوزه مسجد دست یابیم، باید رشته تخصصی مدیریت مسجد را ایجاد کنیم.


معاون فرهنگی و اجتماعی مرکز رسیدگی به امور مساجد تصریح کرد: مقام معظم رهبری فرمودند: مدیر طبیعی مسجد امام جماعت مسجد است و اگر امام جماعت مسجد تراز بود، مسجد، مسجد تراز اسلامی می شود، چراکه امام جماعت مسجد باید جنبه معنوی برای اداره مسجد داشته باشد، با جوانان ارتباط برقرار کند و روابط عمومی خوبی برای جذب افراد داشته باشد و بتواند بین اجزای مختلف مسجد و تشکل های درون مسجد هماهنگی ایجاد کند.


وی با اشاره به برنامه های امور مساجد برای ارتقای توانمندی ائمه جماعات تاکید کرد: مرکز رسیدگی به امور مساجد با تلاش های فراوان 50 سند در مباحث مختلف مسجد تهیه کرده است و در حال حاضر این مباحث پژوهشی در حال تبدیل شدن به سرفصل آموزشی برای تربیت امام جماعت و مدیریت مسجد است تا به صورت کاربردی در اختیار امامان جماعت قرار گیرد. از طرفی رشته تخصصی مدیریت مسجد در حوزه علمیه تصویب شده و قرار است افراد علاقه مند در این رشته پذیرش شوند و ما از این طریق امام جماعت متخصص تربیت کنیم.


حجت الاسلام ذاکر با اشاره به دغدغه های معیشتی ائمه جماعات اضافه کرد: اگر می خواهیم امام جماعتی به صورت شبانه روزی در مسجد فعالیت کند، باید به دغدغه های معیشتی او نیز توجه شود. برخی از ائمه جماعات در محلات تحول ایجاد کرده اند و مشکلات طلاق و آسیب های اجتماعی در این محلات به دلیل حضور آن امام جماعت کاهش یافته است، وقتی بررسی می کنیم، درمی یابیم متدین محله خودشان درخواست به حضور امام جماعتی توانمند و متخصص و به روز کرده اند و برای آنکه آن امام حضور بیشتری در مسجد داشته باشد، دغدغه های معیشتی او نیز را برطرف کرده اند.


حجت الاسلام ذاکر گفت: نباید تنها از امور مساجد پیگیر دغدغه های معیشتی ائمه جماعات بود، بلکه 24 نهاد در مساجد مسئول هستند و همه باید پیگیر مشکلات آنها باشند.


معاون فرهنگی و اجتماعی مرکز رسیدگی به امور مساجد با اشاره به رقبات مساجد خاطرنشان کرد: برخی از مواقع دیده می شود، رقبات مساجد به قدری محدود است که نمی توانند هزینه های مسجد را تامین کنند و برخی از مساجد هم دارای خیریه و صندوق قرض الحسنه هستند و پاسخگوی مشکلات مردم هستند. مقام معظم رهبری تاکید دارند مساجد باید برقرار باشند و برقراری مساجد نیز به این است که در ساعات شبانه روز به روی مردم باز باشند.

پایان پیام/ 40