شب قدر فرصتی برای زدودن گناهان و درمان بیماری های روحی است
شب قدر فرصتی برای زدودن گناهان و درمان بیماری های روحی است

شب قدر فرصتی برای زدودن گناهان و درمان بیماری های روحی است

حجت‌الاسلام رضوانی‌نژاد با بیان اینکه شب قدر فرصتی برای زدودن پلیدی‌ها و پلشتی‌های روحی و روانی است گفت: مومن با غسل وقت غروب شب قدر، با زدودن تن از چرک ظاهری خود را آماده حضور در شب قدر و دریافت این فیض آسمانی می‌کند.
شناسه خبر : 1052900 تاریخ انتشار : ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۰ زمان انتشار : ۱۳:۱۱

حجت الاسلام «محمدعلی رضوانی‌نژاد» در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان از رشت با بیان اینکه نظافت تن مقدمه نظافت جان جهت ورود در  ضیافت شب قدر است، آن را از اعمال شب‌های قدر برشمرد و اظهارداشت: مومن روزه‌دار در غروب شب قدر، جان را از هر گونه آلودگی و چرک خاکی می‌شوید و با غسل جسم، جان را مهیای دریافت فیض معنوی می‌کند.

 

مدیر ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد گیلان در پاسخ به این پرسش که چه ارتباطی بین نظافت جسم با شب قدر وجود دارد؟ گفت: نظافت تن همواره مورد تاکید دین اسلام بوده است. پیامبر اعظم(ص) اهمیت این موضوع را با عبارت‌هاى متفاوت بیان فرموده است. در جایى فرموده: «یا انس اکثر من الطّهور یزد اللّه فى عمرک، خود را زیاد شستشو کن تا خداوند عمرت را زیاد کند » (کتاب مکارم الاخلاق) و یا در بیانی دیگر از ایشان نقل شده است: «انّ الاسلام نظیفٌ فتنظّفوا فانّه لا یدخل الجنة الّا نظیف» اسلام پاکیزه است شما هم پاکیزه باشید و همانا جز پاکیزگان وارد بهشت نخواهند شد.(سیری دیگر در نهج الفصاحه – تنکابنی- ص112) 

 

وی با اشاره به این سخن پیامبر که «هر چه مى‌‏توانید پاکیزه باشید زیرا که خداوند، اسلام را بر پاکیزگى نهاده است و هرگز جز پاکان به بهشت راه نخواهند یافت» تصریح کرد: این بدان معنی است که طهارت و پاکیزگی میدان وسیعی دارد و هر چه انسان در این مورد دقت و تلاش کند باز مرحله بالاتری دارد.

 

رضوانی‌نژاد افزود: طهارت ظاهر آنقدر مهم است که روایات متعدد در ابعاد مختلف آن مانند بهداشت دهان و دندان، سر و صورت و بدن، بهداشت لباس و مانند اینها وارد شده و نقل شده است که حضرت هزینه‌هایی که جهت معطر کردن خود صرف مى‌‏کرد، بیشتر از هزینه‌ه‏ایی بود که براى غذا پرداخت می‌کرد.

 

وی با بیان اینکه این روایات مشخص می‌کند که چرا اعمال شب قدر با غسل بدن شروع می‌شود اذعان کرد: این همان نکته‌ در توجه دادن به کسی که آماده دریافت فیوضات معنوی شب قدر می شود، است.

 

رضوانی‌نژاد ادامه داد: در حقیقت مومن روزه‌دار با غسل وقت غروب شب قدر، با زدودن تن از چرک ظاهری، بدن و تک تک سلول‌های خود را آماده حضور در ضیافت الله شب قدر و دریافت این فیض آسمانی می‌کند.

 

وی با تاکید بر اینکه در کنار طهارت جسم، طهارت روح هم نیاز هست بیان داشت: بدین لحاظ است که یکی از اعمال مشترکه و اختصاصی شب قدر، استغفار است.

 

مدیر ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد گیلان با بیان اینکه استغفار به مثابه غسل تن، جان را می‌شوید، صیقل می‌دهد و روح صاف را آماده دریافت فیض معنوی این شب‌ها می‌گرداند متذکر شد: در نقش استغفار برای پاکی جان و آماده شدن برای دریافت انوار فیض الهی و برکات سماوی همین بس که خداوند در آیه 10 تا  12 سوره نوح می‌فرماید:« فَقُلْتُ اسْتَغْفِرُوا رَبَّكُمْ إِنَّهُ كَانَ غَفَّارًا (10) يُرْسِلِ السَّمَاءَ عَلَيْكُمْ مِدْرَارًا (11) وَيُمْدِدْكُمْ بِأَمْوَالٍ وَبَنِينَ وَيَجْعَلْ لَكُمْ جَنَّاتٍ وَيَجْعَلْ لَكُمْ أَنْهَارًا (12 ) و گفتم از پروردگار خویش طلب آمرزش کنید که او بسیار آمرزنده است تا باران‌های پربرکت آسمان را پی درپی بر شما فرو فرستد و شما را با اموال و فرزندان فراوان کمک کند و باغ‌های سرسبز و نهرهای جاری در اختیارتان قرار دهد.

 

وی یادآور شد: آیت الله مجتهدی از این آیه چه زیبا تعبیر می‌کرد به اینکه «هر کس می‌خواهد گرفتار پریشانی و بلا نشود استغفار کند، هر کس می‌خواهد فرزند صالح داشته باشد استغفار کند، استغفار کلید رفع گرفتاری‌هاست....».

 

رضوانی‌نژاد با اشاره به فرموده رسول اکرم(ص) در مورد استغفار« هر کس بیشتر استغفار کند از هر غمی دور می‌شود و از هر تنگنایی خارج می‌شود و از جایی که گمان نمی‌کند روزی می‌گیرد» اذعان کرد: بی‌دلیل نیست که شب قدر مشحون با  غسل تن و  زدودن جان با استغفار است  و در نهایت درخواست عفو با تمسک به قرآن و  واسطه کردن و سوگند دادن به اسامی مقدس چهارده معصوم(ع) به اوج خود می رسد.

 

وی تاکید کرد: این عوامل باعث می‌شود که روح و جسم با معرفت در این مسیر گام نهد و ثانیه ثانیه شب قدر وسیله‌ای باشد برای زدودن پلیدی‌ها و پلشتی‌های روحی و روانی. به راستی چه زیباست که طهارت جسم و جان در یک آیه جمع آید و خروجی شب قدر به محبوب شدن نزد خداوند باری تعالی بینجامد که ان الله یحب التوابین و یحب المتطهرین(222 بقره)

پایان پیام/ 84